Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب در کشور این بود که بعد از مرحله بسیار طوفانی کرونا و مراجعات زیاد به بیمارستان، دو اتفاق موثر در کشور افتاد که بخش اول آن بسیار موثر بود و می‌توان این موضوع را با آمار و ارقام نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مهم‌ترین اتفاقی که افتاد رعایت کردن مردم بود. اگر رعایت کردن و این سطح از سواد سلامت در سطح کشور و در تک تک افراد اتفاق نمی‌افتاد، این توفیقات را به دست نمی‌آوردیم زیرا تمام راه‌ها و توصیه‌ها و مدل‌هایی که در زمینه مبارزه و کنترل این بیماری وجود دارد، متکی بر رعایت افراد، مسئولیت‌های اجتماعی افراد و سطح سواد سلامت و همکاری و همدلی افراد جامعه است که در سطح جهان هم این اتفاق افتاده است. به طوری که در کشورهایی که نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کردند، الگوی موثری در روند بیماری شاهد بوده‌ایم.

رئیسی گفت: در ایران هم همکاری فوق‌العاده‌ای که مردم در حوزه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و توجه به دستورالعمل‌های بهداشت انجام دادند، باعث شد الگویی که در کشور ما رخ داد بسیار قابل توجه باشد. بعد از ورود مردم و کنترل خوبی که انجام شد، افت بسیار خوبی در بیماری داشتیم.

مرحله دوم غربالگری کرونا در ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: اتفاق دومی که رخ داد، بحث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و عدم مسافرت‌ها بود که در این حوزه روزهای بی‌نظیری را در کشور تجربه کردیم. سیزده بدر امسال مردم ما بیرون نیامدند، در خانه ماندند و نتیجه آن را که در سراسر کشور دیدیم.

رئیسی افزود: اقدام بعدی که اتفاق افتاد که آن هم پای مشارکت مردم بود، غربالگری افتخارآمیز و وسیعی بود که در سطح کشور رخ داد که در دنیا بی‌نظیر است که بتوانیم در یک ماه حدود ۷۸ میلیون نفر و ۹۰ درصد مردم کشور را غربالگری کنیم و اکنون مرحله دوم غربالگری آغاز شده است. در مرحله دوم به مرز ۳۲ میلیون نفر رسیده‌ایم که البته مرحله دوم بیشتر بر روی افراد آسیب‌پذیر، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و سنین بالا و مادران باردار متمرکز است.

راه‌اندازی ۴۰۰ مرکز نمونه‌گیری تست سرپایی کرونا در کشور

رئیسی  همچنین گفت: در کنار این، راه‌اندازی حدود ۴۰۰ مرکز نمونه‌گیری در سطح کشور برای تست‌های سرپایی باعث شد که ورودی بیمارستان‌های ما به شدت کاهش یابد. رابطه بسیار مستقیم و معناداری بین یافتن کیس‌ها و بیماران در مراحل اولیه و درمان آنها و ایزوله کردن آنها، با کاهش بار بیمارستان وجود دارد. زیرا اگر افرادی که در مراحل ابتدایی پیدا کردیم، نمی‌یافتیم، ظرف دو هفته با حال بدتر مجبور بودند به بیمارستان بیایند.

وضعیت کرونا عادی نشده است

رئیسی تاکید کرد: البته باید توجه کرد که اگر مردم نقش خود را تمام شده بدانند و رعایت نکنند و فکر کنند که این بیماری عادی شده است، همه این‌ها می‌تواند قابل برگشت باشد و بیماری می‌تواند شیوع یابد. متاسفانه در این صورت بیماری می‌تواند به سرعت برگردد و همه را گرفتار کند. نیاز داریم که مردم در کنار مسئولین بتوانند توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری به مرحله‌ای برسد که اعلام کنیم، خبری نداریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: در استان خوزستان مشکلاتی داریم که دقیقا همین اتفاق افتاد و بعد از بازگشایی‌ها، به دلیل عدم رعایت، اوضاع به گونه‌ای شد که به عقب برگشتیم و در برخی شهرستان‌های استان خوزستان مجددا تعطیلی برقرار شده و برخی اماکن و ادارات این استان تعطیل شده‌اند. اگر نکات را رعایت نکنیم، این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد.

شیوع عفونت «کرونا کاوازاکی» در کودکان

این مقام مسئول در ادامه درباره برخی شایعات مبنی بر شیوع نوعی عفونت مشابه کرونا در کودکان با عنوان کرونا کاوازاکی در اروپا و آمریکا طی چند روز اخیر، گفت: کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و بیش از ۵۰ سال است که شناخته شده است. این بیماری بیشتر افراد زیر ۵ سال را درگیر می‌کند و بیماری است که در آن عوامل ناشناخته‌ای باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند علائمی شبیه بیماری‌های واسکولیت ایجاد کند.

رئیسی افزود: برخی از سموم، باکتری‌ها،‌ ویروس‌ها و انواعی از این موارد می‌توانند باعث شعله‌ور شدن این بیماری شوند و با توجه به اینکه عروق ریز را درگیر می‌کند، معمولا در جاهایی که مخاط یا پوست است را درگیر می‌کند. بنابراین بیماری کاوازاکی چیز جدیدی نیست.

وی افزود: درباره اینکه این بیماری را به کرونا ربط دهیم، بحث علمی وجود ندارد. با توجه به اینکه در فیزیوپاتولوژی بیماری کرونا معمولا لایه پوششی داخل عروق درگیر می‌شود، می‌تواند علائمی شبیه کاوازاکی بدهد و به همین دلیل این دو بیماری را با هم اشتباه کرده‌اند. این درحالیست که اتفاقا درگیری ما در کرونا برای زیر پنج سال بسیار نادر است. بنابراین این دو بیماری از هم جدا هستند و هیچ ربطی به هم ندارند.

رئیسی تاکید کرد: ویروس کرونا افراد بالای ۱۸ سال را درگیر می‌کند، اما بیشترین درگیری بیماری کاوازاکی در افراد زیر ۵ سال است. کاوازاکی همیشه بوده و ۵۰ سال است که وجود دارد و در رِنج خودش درمان می‌شود.

علت پایین بودن آمار ابتلا به کرونا در بوشهر

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه سخنانش درباره دلایل کم بودن ابتلا به کرونا در بوشهر نیز توضیح داد: یکی از اقدامات خوبی که در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون انجام شده، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی است. در حال حاضر هم با توجه به برخی بازگشایی‌ها مردم این استان موارد بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند و بسیار هوشیارند.

رئیسی گفت: در زمان اعلام فاصله‌گذاری اجتماعی، یکی از مناطقی که مردم آن بسیار سختگیرانه عمل کردند، استان بوشهر بود. به همین دلیل موارد ابتلا در این استان بسیار کم بود. در حال حاضر یکی از اقدامات در این استان شناسایی بیماران در مراحل اولیه است که عمدتا هم افرادی که شناسایی می‌شوند،‌ قرنطینه خانگی می‌شوند و بر همین اساس بار بستری بیمارستانی در این استان بسیار کم است.

این مسئول افزود: در یک روستا در بوشهر سرنخی از بیماری کرونا پیدا کردند و بلافاصله سراغ مردم روستا رفتند و دوباره مردم روستا را به طور کامل غربالگری کردند. حدود ۲۸ تا ۳۰ مورد مثبت پیدا کردند. کل روستا دو هفته قرنطینه شد و با همکاری مردم بعد از این مدت کاملا برطرف شد. بنابراین اینطور نیست که ویروس کرونا در بوشهر با سایر مناطق فرق کند. ویروس یکسان است. باید توجه کرد که اگر در بوشهر هم مردم رعایت نکنند و بیماری را تمام شده بدانند، آنجا هم مثل سایر مناطق خواهد شد.

کد خبر 510476 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران مرحله دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آن‌ها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند استخدام شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آن‌ها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.

وی از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و ... در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن‌ها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.

عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آن‌ها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول به خدمت هستند، و نسبت پرستار به تخت، ۹ دهم و نسبت گروه پرستاری به تخت، ۱.۲ است که امیدواریم با افزایش جذب و تربیت نیروی انسانی، فاصله ۱.۲ تا ۱.۸ در سال‌های آتی برطرف شود.

عبادی اظهار داشت: از اقدامات خوب دولت سیزدهم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، زیرا این قانون پس از ۱۵ سال مسکوت ماندن و در دوره طرح تحول سلامت که زمان طلایی اجرای این طرح بود و اتفاقاً برخی افراد که امروز منتقد اجرای این طرح هستند در آن دوران مسوولیت داشتند، می‌توانست اجرایی شود، اما نشد.

وی افزود: ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌هایی که سختی کار بیشتر است، بالاتر است. در سال جاری، مثلا در بخش‌های عمومی و داخلی جراحی ارزش نسبی معادل ۸ کا و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تا ۳۳.۴ کا هم افزایش پیدا می‌کند. البته، چون تعداد بیماران بخش‌های عمومی نسبت به بخش‌های ویژه بیشتر است، نوعی تعادل در پرداختی‌ها صورت می‌گیرد؛ در آیین نامه هم پیش بینی شده که نباید بین همکاران پرستار هم رده تفاوت کارانه بیشتر از ۲.۵ برابر باشد.

دیگر خبرها

  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد
  • سندروم پس از کرونا چیست؟