Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@08:35:28 GMT

دفع آفت سوسک سیاه در استان قزوین به سمپاشی نیاز ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۳۷۸۵

دفع آفت سوسک سیاه در استان قزوین به سمپاشی نیاز ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حشرات معروف به سوسک سیاه گندم که دو روز است در شهرهای تاکستان و بویین زهرا میهمان ناخوانده بودند از امروز به تدریج از استان خارج شده و سمت زیستگاه‌های خود بازمی گردند.

این سوسک‌ها که از حشرات غیر مضر هستند و هیچ آُسیبی به مزارع و اسنان ندارند در این دو روز موجب نگرانی شهروندان شدند بویژه بانوان که از سوسک دل خوشی ندارند ساعات خوشی را سپری نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند برای آرامش روحی شهروندان در تاکستان و بویین زهرا نسبت به آب پاشی و تاریک کردن فضا برای خروج سریع‌تر حشرات اقداماتی شد که مؤثر هم بود اما گزارش‌ها حاکی است که این حشرات به آرامی در حال خارج شدن از شهر هستند و جمیعت آنها به طور محسوسی کاهش یافته و نگرانی‌ها برطرف شده است.

در این میان برخی پیشنهاد سمپاشی و نابودی این حشرات را دادند اما کارشناسان کشاورزی وجود آنها را نه تنها مضر نمی‌دانند که گفته اند نابودی چرخه زیستی آنها می‌تواند به پیامدهای زیست محیطی دیگری در چرخه طبیعت منجر شود لذا مبارزه بیولوژیک را بهتر از مبارزه شیمیایی دانسته اند.

قرارگاه پدافند زیستی روز دوشنبه در استانداری تشکیل جلسه داد تا با نظر کارشناسان برای این هجوم ناخوانده تصمیم گیری شود.

قدرت الله مهدی خانی، در این جلسه اظهار داشت: سوسک‌های سیاه گندم ناقل نیستند و هیچ ضرری برای مزارع و مردم ندارند اما از آنجا که هجوم یک باره بوده شهروندان را نگران کرده است.

وی اضافه کرد: در خصوص حوادث غیر مترقبه باید اطلاع رسانی به موقع صورت گیرد تا از نگرانی‌ها بکاهیم.

در ادامه پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در یکی دو سال گذشته با پدیده‌های مختلفی مواجه بویدم که هر کدام راهکارهای خاصی برای مقابله داشت.

وی بیان کرد: در خصوص هجوم سوسک به برخی شهرهای استان از نظر سلامت انسانی پیشنهاد ما این است که از مبارزه شیمیایی خودداری شود.

فاطمه خمسه در این جلسه گفت: پس از گزارش همکاران جهاد کشاورزی بویین زهرا در خصوص هجوم سوسک‌ها اقداماتی برای برسی موضوع انجام شد.

وی افزود: امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها شاهد هجوم سوسک‌ها و زاد و ولد بیشتر آنها بودیم و این تغییرات آب و هوایی در سال گذشته هم در منطقه لیا شاهد شاپرک‌های خاصی بودیم مه مشکل ساز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: امسال با گرم شدن هوا و بارش‌ها که تا ۴۰۳ میلیمتر گزارش شده که باید برای هجوم آفت‌ها و گسترش تب کنگو اقدام کنیم.

اسماعیلی از کارشناسان جهاد کشاورزی استان هم گفت: در نگاه اول این حشرات شبیه سوسک سیاه گندم است که در خوزستان یک افت دست چندم گندم محسوب می‌شود اما از نظر مورفولوژِی با سوسک سیاه فرق می‌کند و از حشرات مفید و دشمن طبیعی در مزارع است و در برخی استان‌ها آن را تکثیر کرده برای آفت پروانه و ملخ استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: این حشره در شب فعالیت دارد و از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و ناقل بیماری نیست فقط موقع دفاع از خود بوی بدی متصاعد می‌کند و مبارزه با آن نیازمند سمپاشی نیست و اگر نور منازل را کم کنید، توری و پرده بزنید تا خودش دور شود.

اسماعیلی تصریح کرد: جمعیت این افت به حداقل رسیده است و به مناطق خودشان بازگشته اند و به دلیل سیکل کوتاه زندگی برای دفع آن نگرانی نیست.

وی گفت: در سال‌های قبل میزان مصرف سم در استان حدود ۳۷ هزار تن بود که در سال گذشته این میزان به ۲۵ هزار تن و در حال حاضر به ۹۰۰ تن رسیده که کاهش آن قابل توجه است.

کد خبر 4922812

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری قزوین سم پاشی ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا ایلام شهرکرد گرگان ماه مبارك رمضان مواسات زلزله بیرجند کمک به نیازمندان استانداری قزوین سوسک سیاه سوسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۳۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدیده خورشید سیاه چیست؟ + فیلم

معروف‌ترین منظره طبیعی دانمارک به نام «خورشید سیاه» در نزدیکی مرز آلمان، در فصل بهار دیده می‌شود."خورشید سیاه" یک پدیده طبیعی است که در آن هزاران سار در آسمان عصر تغییر شکل داده و می‌رقصند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • «میدج‌ها» در کمین گردشگران تالاب‌های گلستان
  • پدیده خورشید سیاه چیست؟ + فیلم
  • سوسک ببری دیده اید؟! (عکس)
  • حرم امیرالمومنین سیاه‌پوش شد + فیلم
  • فیلم/ حرم امیرالمومنین سیاه‌پوش شد
  • هجوم مورچه زرد؛ وحشت این شهر را فراگرفت
  • پاسداشت زبان فارسی در مقابل هجوم زبان‌های بیگانه لازم است
  • سوسک وسط سفره هفت‌سین چه می کرد؟ | ماجرای جور کردن هفت سین در جبهه
  • ماجرای هجوم دستفروش‌ها به مسجد سپهسالار و امامزاده زید(ع)
  • اگر از سوسک وحشت دارید، این خبر را نخوانید