Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای خطاب به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، ضمن انتقاد مجدد از بخشنامه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عدم حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها را موجب اتخاذ تصمیمات غیرعملیاتی دانست و به ارایه پیشنهادهایی با هدف بهبود شرایط تولید پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامحسین شافعی در این نامه 12 بندی، جوابیه رئیس کل بانک مرکزی به نامه قبلی رئیس اتاق ایران در زمینه شرایط رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را مورد توجه قرارداده و نکاتی را درباره مفاد این جوابیه، مطرح کرده است.

رئیس اتاق ایران تاکید کرده که در اطلاعیه بانک مرکزی تحت‌عنوان «نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌ 98 و رفع تعهد ارزی سال ۹۹»، مسئله 20 درصد مرتبط با تعدیل میزان صادرات حذف شده که این موضوع نه تنها بر خلاف توافق صورت گرفته، بلکه در تناقض با اطلاعیه رسمی آن بانک است.

به باور شافعی، تحریم‌های ظالمانه شرایط خاصی را برای فعالان اقتصادی به‌خصوص در بخش صادرات ایجاد کرده و عملاً سیستم بانکی و مبادلات عادی جهانی را درهم ریخته است. در چنین شرایطی ضمن اینکه بار هزینه‌های اضافی برای بازاریابی مجدد کالاهای صادراتی ایجاد کرده، عملاً توان رقابتی بنگاه‌های داخلی را نیز به شدت تضعیف و صادرکنندگان داخلی را ناگزیر کرده تا با شرایط ناعادلانه‌تری، از منظر قیمت و دریافت وجه، با بازرگانان خارجی مقابله کنند، کما اینکه این موضوع درخصوص نفت و سایر مشتقات نفتی که دولت محترم به طور مستقیم درگیر آنهاست، صدق می‌کند.

او در این نامه با اشاره به اصل 44 قانون اساسی، تاکید کرده است: باوجود سال‌ها درخواستِ بخش خصوصی مولد جهت قرارگیری در مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی، همچنان حتی در این شرایط بحرانی اقتصادی از این مهم غفلت شده و تصمیمات اقتصادی بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی، ازجمله در کمیته موضوع ماده (2) اتخاذ می‌شود، اگر چنانچه نمایندگان بخش خصوصی در این کمیته حضور می‌داشتند، مطمئناً تصمیمات به صورت منطقی‌تر و منطبق‌بر امکانات اجرایی کاربردی تحت شرایط فعلی، اخذ می‌شد.

به باور شافعی، به غیر از عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، شاهدیم که در بحران‌ها، تصمیماتی اتخاذ می‌شود که بر مبنای آزمون و خطا بوده، درحالی که بخش خصوصی در ایجاد آنها هیچ‌گونه اختیار و دخالتی ندارد، اما در نهایت این بخش خصوصی است که باید فشارهای وارده را تحمل کرده و در جهت جبران نتایج این بحران‌ها یاری‌رسان باشد.

رئیس اتاق ایران در این نامه خاطرنشان کرده است: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با قبول مسئولیتی که قانونگذار از منظر ارایه نظرات مشورتی اقتصادی به قوای سه گانه به آن محول کرده است، همواره سعی بر آن داشته تا با رصد موضوعات و وقایع و انطباق آن با شرایط روز اقتصاد کشور و جهان، بهترین راهکارها را برای کمک به توسعه اقتصادی کشور و دست یافتن به اهداف ملی پیشنهاد کند.

شافعی همچنین در این نامه به ابهاماتی که رئیس کل بانک مرکزی در مورد برخورد با کارت های بازرگانی متخلف، مطرح کرده بود، نیز پاسخ داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اتاق بازرگانی ایران بخش خصوصی بانک مرکزی رئیس اتاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتاق‌های بازرگانی در خوزستان باید فعال‌تر از گذشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب در جلسه رفع موانع و مشکلات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در خوزستان ضمن تشریح راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار کرد: ارتباط و معرفی ظرفیت‌های استان به همسایگان، امنیت و تضمین برگشت سرمایه از راهکارهای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در خوزستان به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از مهمترین اولویت‌های جذب سرمایه‌گذاری، رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذار است و ما وظیفه داریم شرایط و امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر بخش‌های نفت و گاز، گردشگری، کشاورزی، پتروشیمی، منطقه آزاد و… ظرفیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارند که می‌توان با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و از طریق طرح‌های تشویقی، گام مهمی را در راستای رشد سرمایه‌گذاری در استان برداشت.

حسینی محراب به تأثیر اتاق‌های بازرگانی در رشد و توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: رشد، توسعه و پیشرفت اقتصادی هر کشوری رابطه مستقیم با فعالیت اتاق‌های بازرگانی دارد، بر همین اساس اتاق‌های بازرگانی در استان خوزستان باید فعال‌تر از گذشته باشند و با برنامه مدون و شناسایی ظرفیت‌های استان و همسایگان در پیشبرد توسعه اقتصاد خارجی و جذب سرمایه‌گذار در استان تلاش کنند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت هر استان است، از این رو نگاه تخصصی به این مقوله یکی از اهداف مهم در توسعه اقتصادی خوزستان به شمار می‌رود.

کد خبر 6080397

دیگر خبرها

  • تولید برق با الهام از کرکس (+عکس)
  • مداح: نباید برای کیانی فشار روانی ایجاد شود
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم های جدید علیه تهران
  • بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم‌های جدید علیه تهران
  • اتاق‌های بازرگانی در خوزستان باید فعال‌تر از گذشته باشند
  • درخواست اتاق بازرگانی از رهبر انقلاب برای تعطیلی شنبه‌ها
  • افتتاح دفتر نمایندگی اتاق مشترک ایران و آلمان در خرمشهر