Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:44:46 GMT

پخش عطر گل‌محمدی در مناطق مرزی گنبدکاووس

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۵۱۶۹

پخش عطر گل‌محمدی در مناطق مرزی گنبدکاووس

کشت گل محمدی و باردهی آن در اراضی کم بازده، بیابانی و کم باران مناطق شمالی گنبدکاووس تا چند سال قبل تصور بود اما به همت کشاورزان عضو شرکت تعاونی "صحرای سبز کُرند" این شهرستان از ۲ سال کشت آن آغاز شد و امسال به مرحله برداشت رسید.

کشاورزان گنبدی در سال ۹۷ به صورت آزمایشی ۱.۵ هکتار از مزارع خود را به کشت گل محمدی اختصاص دادند و پس از موفقیت باردهی گلها، پارسال هم ۲ هکتار دیگر به وسعت مزرعه خود افزودند که در نهایت امسال موفق به برداشت هزار و ۱۳۹ کیلوگرم گل محمدی از مزرعه ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ هکتار خود شدند.

رییس مرکز جهادکشاورزی "اترک" گنبدکاووس پیش بینی کرد از این مقدار گل محمدی هزار و ۹۶۰ کیلوگرم گلاب تولید شود.

محمد آلق اظهار داشت: باردهی مزرعه گل محمدی شرکت تعاونی صحرای سبز کُرند که در هر هکتار آن هزار و ۶۵۰ اصله نهال غرس شده از سال چهارم به بعد توجیه اقتصادی کامل خواهد داشت.

در همین پیوند کارشناس مسوول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی گنبدکاووس به ایرنا گفت: کشت گل محمدی در ۳.۵ هکتار از اراضی کم بازده حاشیه اترک به صورت آزمایشی انجام شده که نتیجه آن مطلوب و فراتر از انتظار بود.

مینا پیری افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی در نوار مرزی و اراضی کم بازده مناطق شمالی گنبدکاووس از سیاست‌های جهادکشاورزی است که درصورت استقبال کشاورزان بومی موجب افزایش حداقل ۲ برابری درآمد در مقایسه با کشت گندم و جو خواهد شد.

وی از کشت حدود هشت هزار هکتار زیره در مناطق شمالی گنبدکاووس نیز خبر داد و گفت: کشت این محصول که برداشت آن چند روز آینده شروع می‌شود، درسال زراعی ۹۹ - ۹۸ حدود چهار برابر سال قبل است.

پیری اضافه کرد: علت چهار برابر شدن سطح زیرکشت زیره در مناطق شمالی گنبدکاووس درسال زراعی جاری، بارش اندک در زمان کشت گندم و جو در منطقه بود که سبب شد تا کشاورزان اراضی خود را به زیر کشت زیره ببرند.

کارشناس مسوول باغبانی جهادکشاورزی گنبدکاووس، میانگین برداشت زیره در اراضی شمالی شهرستان را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار دانست و گفت: در برخی اراضی که از بیماری‌های قارچی مصون ماندند، این میزان ۲۰۰ کیلوگرم دیگر قابل افزایش است.

به گفته وی، از مجموع هفت هزار و ۹۵۵ هکتار زیره کشت شده در گنبدکاووس، هفت هزار و ۲۵۰ هکتار آن در مناطق شمالی، ۶۹۰ هکتار در اراضی دهستان آق آباد و ۱۵ هکتار در اراضی دهستان سلطانعلی این شهرستان کشت شده است.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس با افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که ۶۰ درصد آن به صورت دیم کشت می‌شود، از شهرستان‌های مهم تولید کشاورزی گلستان بالاخص گندم است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گیاهان دارویی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گیاهان دارویی گلستان وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گیاهان دارویی گلستان مناطق شمالی گنبدکاووس گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۵۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب امروز در حاشیه در بازدید از مزارع کلزای این شهرستان، گفت: امسال با افزایش ۲ برابری کشت‌کلزار در مزارع این شهرستان نسبت به پارسال، در ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی محصول‌کلزا کشت و پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت‌کلزا به دلیل نیاز کشور به دانه‌های روغنی و اثربخشی مناسب این محصول در تناوب زراعی با غلات، از اولویت‌های جهادکشاورزی است، افزود: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح، میزان هزار و ۹۰۰ کیلوگرم بذرکلزا از انواع ارقام هیبرید برای کشت در بین کلزاکاران میاندوآب توزیع شد.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: در راستای بهبود تغذیه محصول‌کلزا، ۱۷۸ تن انواع کود‌های‌شیمیایی‌یارانه‌دار و از محل اعتبارات طرح افزایش دانه‌های روغنی ۸۵۰ لیتر کودریزمغذی در بین کلزاکاران این شهرستان توزیع شده است.

وی اظهار کرد: در راستای کنترل عوامل خسارت‌زا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی و اطلاع‌رسانی گسترده در سطح روستا‌ها و فضای‌مجازی، تاکنون در ۴۱۰ هکتار از مزارع‌کلزا در ۲ مرحله با آفت‌شته مومی و در یک مرحله با علف‌های‌هرز مبازره انجام گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب با بیان اینکه این شهرستان یکی از قطب‌های تولیددانه‌روغنی در استان به شمار می‌رود، یادآور شد: دانه‌روغنی‌کلزا به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، به منظور قطع وابستگی کشور در این خصوص و عمل به فرامین رهبر‌معظم‌انقلاب در زمینه افزایش تولید روغن در داخل کشور، توسعه و ترویج کشت این محصول استراتژیک یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی بوده که در این شهرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی به میزان حدود ۹۵۰ هزار تُن از این میزان اراضی تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار شالیزار آمل
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان طارم
  • احداث کانال انتقال آب کشاورزی در سوادکوه‌شمالی
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • پرورش میگو در ۸ هزار هکتار اراضی ساحلی بوشهر/تولید افزایش می‌یابد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • وجود ۳۳ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • نشاء مکانیزه برنج در آستارا
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری