حافظپژوهان برای ارائه مقاله علمی در یادروز حافظ فراخوانده شدند
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۶۸۰۲
مدیر مرکز حافظ شناسی و کرسیپژوهشی حافظ، موضوع علمی بیستوچهارمین یادروز حافظ را بررسی و نقد کارنامه حافظ پژوهی اعلام کرد. ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی بنیاد فارس شناسی،کاووس حسنلی اظهار داشت: حافظ پژوهان گرامی که در موضوع علمی یادروز امسال، پژوهش جدید انجام داده و سخن تازهای را برای طرح در مراسم علمی داشته باشند، میتوانند مطالب خود را تا حداکثر پایان مردادماه 99، در قالب مقاله به نشانی الکترونیکی مرکز حافظ شناسی hafezstudies@gmail.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسنلی با بیان اینکه بازبینی، بررسی و نقد همیشگی وضعیت پژوهشهای ادبی و آسیبشناسی آن میتواند راه را برای رسیدن به وضعیت مطلوب هموارتر کند، بیان کرد: سالها است که در حوزههای مختلف حافظپژوهی از جمله تصحیح، ترجمه، شرح، نقد و تحقیقات ادبی آثار گوناگون پدید آمده و منتشر میشود.
حافظ از زبان حافظ؛ نگاهی متفاوت به زندگی و زمانه خواجه شیرازاخلاق و اخلاقگرایی کلیدیترین عنصر رمزگشایی شعر حافظ استنمایشنامههای شکسپیر، شعر حافظ هستنددبیرعلمی بیستوچهارمین یادروز حافظ تاکید کرد: در کنار آثار مختلف علمی، محصولات گوناگون هنری نیز بر اساس شعر حافظ تولید و عرضه و به طور معمول آثار ارزشمند و شایسته توجه، بعد از انتشار از سوی صاحبنظران داوری، نقد و بررسی میشوند. اما شایسته است آثار پدید آمده در یک باهمنگری و به گونهای کلی در دورههای مختلف نیز بررسی و آسیبشناسی شوند.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بیان کرد: چنانچه وضعیت گذشته و حال بهصورتی علمی، دقیق و انتقادی بررسی و آسیبشناسی شود، ممکن است بتوان با پرهیز از کارهای تکراری، فعالیتهایی را سامان داد که تناسب بیشتری با شرایط زمانی امروز و آینده داشته باشد.
وی بازشناسی وضعیت موجود، آسیبشناسی پژوهشهای صورتگرفته، نقد آثار پدید آمده و نیز ارائه پیشنهادهای عملی برای رسیدن به شرایط مطلوب را ازجمله اهداف این برنامهها معرفی کرد.
حسنلی به فعالیتهای مرکز حافظ شناسی در ماههای گذشته اشاره کرد و گفت: از اواخر سال گذشته، با هجوم ویروس کرونا، شرایط اجتماعی ایران و جهان دگرگون شد و ضرورت بازنگری در شیوههای ارتباط گیری با متون ادبی نیز بیشتر از پیش احساس شد.
مدیر مرکز حافظشناسی و کرسیپژوهشی حافظ خاطرنشان کرد: مرکز حافظ شناسی در دوره اوج فراگیری کرونا برای کمک به کاهش فشار روانی جامعه، تلاش کرد تا قطعاتی هنری تولید و عرضه کند.
وی با بیان اینکه این قطعات هنری که آمیزهای از هنر موسیقی، خوشنویسی و شعر حافظ بود، در حد ظرفیت خود تاثیرات مناسبی را در جامعه داشت، گفت: باید متناسب با شرایط مخاطب امروز، روشهای پیوند با سطح جامعه را بازتعریف کرد به همین دلیل در یادروز امسال حافظ، چنانچه شرایط جامعه عادی باشد، در کنار برنامههای علمی، به بررسی آثار تولیدی در حوزههای گوناگون هنری نیز پرداخته میشود.
انتهای پیام/423/ش
R7771/P/S6,61/CT12منبع: تسنیم
کلیدواژه: آسیب شناسی مرکز حافظ شعر حافظ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۶۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن عصر دیروز (سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
پیوند عمیق باستانشناسی و فلسفه
سیدمحمدرضا بهشتی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران از سخنرانان این مراسم گفت: بنده با آقای ملاصالحی در طول سالهایی که در دانشگاه تهران تدریس میکردند همکار بودم. ایشان فردی دارای علم و فضل و تواضع هستند. البته ما هر کدام در یک گروه متفاوت بودیم و این تقسیم بندی گروهها باعث شده بود تا مراودات خوبی شکل نگیرد اما بنده و ایشان مراودات بسیاری داشتیم.
وی افزود: نکتهای که من در این جلسه میخواهم بگویم این است که باید به نسبت میان باستان شناسی و سایر حوزههای فرهنگ مثل فلسفه توجه شود. واژه باستان شناسی، را ما برای معادل انگلیسی Archaeology است و در زبان یونانی معادل آرخه یولوژی که معنای آن میشود کسی که درباره آرخه لوگوس (لفظ / کلام) میگوید و سرآغاز فلسفه یونان، آرخه بوده است. معنی آرخه هم یعنی مبدا، نقطه آغاز و از نقطهای سربرآوردن است. پس همانطور که میبینیم پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی از همان ابتدا وجود داشته است.
این استاد فلسفه ادامه داد: ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه خود درباره نسبت میان آرخه و آیتیون (علت) سخن گفته و بیان کرده که اساساً همه دانشها در پی این هستند که آرخه و آیتیون چیزها را بدانند و این غایت علم است. از طرفی، هر آیتیونی آرخه است اما هر آرخهای آیتیون نیست. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا ما در تمام دانشها برایمان علت یابی علمی و فلسفی مقدور است؟ خیر. چون اگر چنین باشد آن وقت برای بسیاری از علوم اطلاق نام علم دشوار میشود. انس بلومبرگ فیلسوف آلمانی معتقد است ما شاید نتوانیم همه جا علت را پیدا کنیم در این صورت باید درباره مقتضییات موجود علم موجود، کاوش کنیم که خود این هم علم است.
بهشتی در پایان گفت: مراد من از بیان این موضوعات این است که باید روی مبانی نظری تعمق بیشتر و تبادل نظر فعال بین رشتههای فلسفه و رشتههای دیگر صورت بگیرد. چون برای هر دو رشته مفید است. بنده این دغدغه را در نگاه و افق بلند آقای ملاصالحی دیدم.
انس عجیب ملاصالحی با قرآن، کلام و دین
محمداسماعیل اسماعیلی جلودار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه این مراسم گفت: تا اینجا همه درباره مقام علمی، عرفانی و اجتماعی ملاصالحی حرف زدند. بنده میخواهم کمی درباره خصایص ایشان سخن بگویم، بنده از دوران لیسانس یعنی سال ۱۳۷۱ تاکنون همکار و همراه ایشان بودم. شناخت ما از معلمان باستان شناسی از دریچههای مختلفی شکل میگیرد. کلام دکتر ملاصالحی بسیار سحرانگیز، نافذ، جذاب و با محبت است. به روز بودن و تسلط شأن در موضوعات مختلف یکی دیگر از خصوصیتهای خوب ایشان است.
وی افزود: ایشان شاگرد اساتیدی مثل سیمین دانشور، ژاله آموزگار و یوسف مجیدزاده بودند و فلسفه باستان شناسی را در یونان خواندند. در ابتدا که ایشان در دانشگاه برای تدریس حاضر شد شیوه تدریس شأن کمی عجیب و غریب بود اما بعد از مدتی همه دانشجویان با ایشان انس پیدا کردند. انس آقای ملاصالحی با دین، کلام و قرآن باورنکردنی است. ایشان باستان شناسی قرآن را بایک نگاه متفاوت سر کلاسهایشان آموزش میدادند. از نظر اخلاقی و روحیه دانشگاهی ایشان بی نظیر و در محیط کاری بسیار اخلاق مدار هستند.
این استاد باستان شناسی ادامه داد: ما در نیمه سوم باستان شناسی شاهد مبارزه ایشان با مسئولان فرهنگی کم دانش بودیم.استاد ملاصالحی بدون درنگ در مقام یک بزرگ مرد ایستادگی و با عاملان نابودی باستان شناسی در آن زمان مبارزه کرد. هر چند غم و رنج این ماجرا به جسم شأن آسیب زد اما توانستند با صدای بلند نااهلان فرهنگی را رسوا کنند. همراهی آقای ملاصالحی با اساتید علوم انسانی با افرادی مثل سیدجواد طباطبایی و تبادل علمی با این افراد ارمغان دیگری از زندگی شأن است. به دلیل همه چیزهایی که مطرح کردم بنده بسیار خوشحالم که امروز ایشان مورد تقدیر قرار گرفتند و از طرف انجمن علمی باستان شناسی از برگزار کنندگان تشکر میکنم.
معلمی تیزبین، ریزبین و سختگیر
آتوسا مؤمنی، سرپرست مرکز مطالعات میراث ناملموس سخنران دیگر این مراسم گفت: در وصف دکتر ملاصالحی سخن گفتن بسیار سخت است. من در این مراسم فقط میتوانم مثل یک شاگرد کم بضاعت نقطهای از دریای علم و صبوری ایشان را بیان کنم و خدا را شاکرم که توانسته ام ردای شاگردی ملاصالحی را به تن کنم. درست است که هر چیزی که یاد گرفتم نتوانستم به صورت تمام و کمال حفظ کنم اما ایشان حس پاسداری از هویت ملت را در من قرار داد.
وی افزود: ایشان نه تنها معلمی ریزبین و تزبین بلکه یک معلم سخت گیر هم هستند. نگاه پدرانه به شاگردانشان داشتند و به همه ما درس اخلاق، انسانیت و شرافت دارند. کلام گرم و شیوای ایشان هر گز رنگ نمیباخت حتی وقتی که عصبانی بودند.علاوه بر این آقای ملاصالحی باورمندی هوشمندانه به هستی را به ما یاد دادند. ایشان همیشه سپر بلای ما در برابر اتفاقات بودند و همواره ما را زیر چتر حمایت خود قرار دادند.
مؤمنی در پایان گفت: در اینجا لازم است که از همسرشان هم بابت اینکه همیشه درِ منزل پرمهر خود را به روی شاگردان ملاصالحی باز میکرد تشکر کنم.
کد خبر 6087549 سارا فرجی