Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:30:58 GMT

مطالعه انسان‌شناسی خوراک زرتشتیان استان یزد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۷۶۰۲

مطالعه انسان‌شناسی خوراک زرتشتیان استان یزد

‌به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مریم پهلوان شریف با اعلام این خبر گفت: یکی از مهمترین عناصر فرهنگی در میان اقوام و اجتماعات مختلف، خوراک و آیین‌های مربوط به آن است.
به گفته این پژوهشگر حوزه مردم شناسی، خوراک‌هایی که  طبخ می ‌شود، طرز تهیه، کاربرد و چگونگی استفاده در میان اقوام مختلف شکل متفاوتی به خود می ‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه زرتشتیان یکی از قدیمی‌ترین ادیان نظام یافته و اقوام ساکن در کشور ایران هستند که در گستره فرهنگ خود آیین ‌های بسیاری را به نمایش می‌گذارند، اظهار داشت: زرتشتیانی که امروز ساکن شهر تهران هستند، مهاجرینی را تشکیل می‌دهند که اکثریت از دو شهر یزد و کرمان کوچ کرده ‌اند.
پهلوان شریف تصریح کرد: در این پژوهش محقق به مطالعه، بررسی و ثبت خوراک‌های سنتی زرتشتیان در استان یزد می ‌پردازد که شامل خوراک‌هایی است که در زمان و مکان‌های خاص طبخ می‌شود و هر یک در فرهنگ زرتشتی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها و نگرش ‌ها را در قالب آیین های متفاوت در برمی‌گیرد.
او گفت: خوراک های سنتی زرتشتیان در استان یزد، یک پژوهش مردم شناسی است که برای شناخت و بررسی موضوع، از روش مطالعات مردم شناسی چون مطالعه اسنادی، کتابخانه ای، میدانی و تکنیک های مشاهده مستقیم، مشاهده مشارکت آمیز و مصاحبه عمیق با افراد مطلع زرتشتی که ساکن استان یزد هستند و سایر زرتشتی ‌هادر این حوزه بهره خواهد برد.
علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی نیز در باره این طرح گفت: یکی از حوزه های مهم پژوهش های پژوهشکده مردم شناسی فرهنگ غذا در ایران است.
وی با اشاره به برگزاری همایش خوراک و فرهنگ توسط  این پژوهشکده در سال ۱۳۸۴ و انتشار چند کتاب در این حوزه همچون غذا در آیینه فرهنگ و خوراک افزود : یکی از خروجی های مطالعات مردم شناسی غذا در ایران اطلس مردم نگاری سرزمین است.
او با مهم خواندن مسئله تغدیه و الگوهای متنوع آن در سطح جهان تصریح کرد: فراموش کردن الگوهای غذاهای بومی و اصیل هر کشور یعنی نابود شدن بخش مهمی از دستاوردهای فرهنگی آن کشور که طی سالیان طولانی برای شکل گیری آن تلاش شده است.
حسن زاده  یکی از مهمترین راه های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم شناسی در حال انجام است.

برچسب‌ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی مردم شناسی استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۷۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با شاعر و پژوهشگر ادبی استان در شهرستان نمین اظهار کرد: ما باید تجلیل و قدرشناسی از پیشکسوتان و بزرگان استان در عرصه‌های مختلف را فرهنگ‌سازی کنیم و از آنان که سرمایه‌های معنوی و اجتماعی استان و کشور هستند، همواره تقدیر و تکریم کنیم و در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری به نحو شایسته از آنها بهره ببریم.

وی افزود: فعالیت در حوزه فرهنگی و هنری بسیار حساس و اثرگذار بوده و پیشکسوتانی که در این حوزه فعالیت دارند، همیشه منشأ بیشترین تأثیرات بوده و هستند.

استاندار اردبیل تنها راه نجات جامعه را توسعه فرهنگ و همگرایی و همراهی فعالان در این حوزه دانست و گفت: تألیف و نشر کتاب یکی از ابزارهای مؤثر در این حوزه است و شکوفایی و توسعه فرهنگی، زمینه ساز پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

عاملی با اشاره به هویت و قدمت استان و تاریخ ماندگار اردبیل بیان کرد: اگر نویسندگان و مورخان نبودند تاریخی از گذشته هم نبود، اراده و همتی که نویسندگان در نگارش تاریخ و شناسایی و معرفی رجال و مشاهیر دارند، شکل دهنده هویت ملت‌ها است و ما باید قدردان آن‌ها باشیم.

وی در این دیدار صمیمی ضمن تقدیر از فعالیت‌های «احد پیشگر» خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در دوران خدمت به حوزه فرهنگ، همواره از ظرفیت‌های مؤثر هنرمندان، شاعران و نویسندگان در جهت رشد و اعتلای فرهنگ و هنر استان بهره‌مند شویم.

امیر رجبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این دیدار گفت: توجه به مفاخر استانی و آثار آنها باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی و الگوسازی برای نسل جوان خواهد شد و برنامه‌های متعددی در سال جاری در این زمینه اجرا خواهد شد.

کد خبر 6085664

دیگر خبرها

  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • تشکیل شورای تأمین فرهنگی در استان قزوین
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است
  • بودجه ویژه‌ای برای فرهنگ قزوین لحاظ کردیم
  • فناوری‌های تجربه شده در حوزه فرهنگی اجرا شود