Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@14:42:51 GMT

آیا ریش احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۹۵۵۷

آیا ریش احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

با شیوع ویروس کرونا بحث‌های ضد و نقیضی پیرامون نقش ریش و موی صورت در احتمال ابتلای فرد به بیماری کووید ۱۹ مطرح شده است اما آیا محاسن و موی صورت ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تحقیقات زیادی در رابطه با ارتباط موی صورت و بیماری کووید ۱۹ انجام نشده است. تحقیقات محدودی که در این زمینه انجام شده‌اند، از خطرناک بودن ریش برای دیگران و از احتمال انتقال بیماری از متخصصان بیهوشی و پزشکان به بیماران حکایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقی که سال گذشته میلادی انجام شده نشان می‌دهد که ریش مردان به طور قابل توجهی از موهای سگ باکتری و عوامل بیماری زای بیشتری داشته و عدم رعایت بهداشت توسط پزشکی که ریش دارد، می‌تواند احتمال انتقال بیماری را افزایش دهد. به عبارت کوتاه اگر فرد بیمار باشد، احتمال وجود جرم‌ها در ریش او بیشتر است و در نتیجه خطر بیشتری برای اطرافیان دارد.

«Amesh Adalja»، متخصص بیماری‌های واگیردار از دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد داشتن ریش آسیب پذیری فرد را در برابر ویروس کرونا کم یا زیاد می‌کند. اما باید به شکلی وسواسی بهداشت ریش را رعایت کنید.»

مقاله‌ای که اواخر ماه گذشته میلادی در نیویورک تایمز منتشر شده نشان می‌دهد که افراد ریش دار بیشتر به صورت خود دست می‌زنند و انجام این کار نیز ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

مشکل بعدی این است که ریش نمی‌گذارد تا ماسک به طور کامل روی صورت بنشیند و تحقیقی هم که به تازگی در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که پرستاران و پزشکان ریش دار نمی‌توانند ماسک را به طور کامل روی صورت خود بگذارند، به همین دلیل کادر درمانی بیمارستان‌ها بهتر است محاسن خود را بتراشند. در صورتی که امکان تراشیدن ریش وجود نداشته باشد، کادر درمان باید از ماسک‌های مخصوصی به نام «PAPR» که شبیه کلاه فضانوردی است استفاده کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) اینفوگرافی جالبی تهیه کرده که انواع مدل ریش که در عملکرد ماسک خلل ایجاد می‌کنند و همچنین مدل‌هایی که تأثیری در عملکرد ماسک ندارند را به تصویر می‌کشد.

البته ذکر این نکته ضروری است که تصویر زیر چهار سال قبل تهیه شده و همچنین در مورد ماسک‌هایی صدق می‌کند که به طور کامل و محکم روی صورت می‌نشینند، با این وجود دیدن آن خالی از لطف نیست.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ابتلا به بیماری درمان مردان نیویورک تایمز ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۹۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به پای کار بودن ۵۰ اکیپ بخش دولتی و خصوصی برای انجام واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله، گفت : انتظار داریم دامداران استان با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری کنند.

وی با بیان اینکه کار واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز در این مرحله انجام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: سال گذشته تمامی جمعیت گوسفند و بز استان کرمانشاه علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه آبله یک بیماری ویروسی است که بیشتر در فصل بهار و پاییز دام‌های سبک را درگیر می‌کند، گفت: بیماری آبله در صورت شیوع می‌تواند خسارات اقتصادی زیادی را متوجه بخش دامداری کند و از این حیث مقابله با شیوع بیماری اهمیت دارد.

یارویسی با بیان اینکه بیماری آبله خطری برای انسان ندارد و جزو بیماری‌های قابل انتقال به انسان نیست، تصریح کرد: این بیماری با علائمی مثل تب و ایجاد حالت افسردگی در دام همراه بوده و در نقاط کم مو و سرو صورت دام نشانه ضایعات پوستی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری در جمعیت بالغ گوسفند و بز بین پنج تا ۵۰ درصد است و بین دام‌های نابالغ تا ۹۰ درصد هم می‌رسد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد