Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شبکه خبری "اسکای نیوز"عربی، این کشورها همچنین از دولت رجب طیب اردوغان خواستند که به تحریم تسلیحاتی وضع شده توسط سازمان ملل متحد بر لیبی کاملا متعهد باشد.

این کشورها همچنین تحرکات ترکیه در نزدیکی سواحل قبرس را که از آن به غیرقانونی تعبیر شده است، محکوم کردند.

کشورهای پنجگانه همچنین مدعی شدند که ترکیه حریم هوایی یونان را نقض کرده است و تلاش می‌کند با عبور غیر قانونی پناهجویان و غیرنظامیان، از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشورها در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امضای ۲ یادداشت تفاهم امضا شده توسط ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی با حقوق بین‌الملل و تحریم تسلیحاتی وضع شده سازمان ملل متحد بر لیبی مغایرت دارد.

ترکیه و لیبی ششم آذرماه ۹۸ و در جریان سفر "فایز السراج " رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با اردوغان دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

این کشورها همچنین از ترکیه خواسته است که به حاکمت تمام کشورها و نیز حق حاکمیتی آنها در مناطق دریایی در شرق دریای مدیترانه احترام بگذارد.

در این بیانیه از طرف‌های درگیر در لیبی نیز خواسته شد ، در ماه مبارک رمضان به توافق آتش‌بس پایبند باشند و در جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی جامع زیر نظر سازمان ملل متحد تلاش کنند.

دولت آنکارا به تازگی بصورت جدی وارد موضوع لیبی شده و بطور رسمی  از دولت «فایز السراج» در مقابل دولت حامی ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده ارتش شرق لیبی حمایت می‌کند.

اردوغان پنج دی ماه اعلام کرد که کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی ماه آینده (بهمن ماه) به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

پارلمان ترکیه نیز در این رابطه ۱۲ دی ماه ۹۸ با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی برای حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد

در مقابل کشورهای مصر، امارات، عربستان، فرانسه، قبرس، یونان از دولت شرق لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر حمایت می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری رو به روست.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ترکیه لیبی اعزام نیروی نظامی سازمان ملل متحد رجب طیب اردوغان پارسی خبر تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد دولت وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۹۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلاکت یک سرکرده داعش در عراق

فرماندهی عملیات مشترک عراق از هلاکت یکی از سرکرده‌های برجسته داعش در عملیات نیروهای خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، فرماندهی عملیات مشترک عراق روز پنجشنبه و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سمیر خضر شریف النمراوی» از سرکرده‌های ارشد داعش در عملیات نیروهای عراق درمرز با سوریه به هلاکت رسید.

طبق گزارش شفق نیوز، در این بیانیه آمده است که النمراوی مسئول انتقال تروریست‌ها، مواد منفجره و بمب میان عراق و سوریه بود.

عناصر باقی‌مانده داعش همچنان در مناطقی از بغداد، صلاح الدین، دیالی، کرکوک، نینوا و الأنبار فعالیت دارند.

نیروهای امنیتی عراق برای اطمینان از عدم ظهور مجدد داعش و عناصر فراری آن، به جستجو، پاکسازی و تعقیب بقایای داعش در سراسر کشور ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایتالیا: با اعزام نیروی ناتو به اوکراین مخالفیم
  • هلاکت یک سرکرده داعش در عراق
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • علمای اهل سنت استان بوشهر جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی را محکوم کردند
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • علمای اهل سنت استان بوشهرجنایات صهیونیست ها در غزه را محکوم کردند
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم
  • کاهش نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ سال
  • ترکیه در آستانۀ انتخابات محلی و شهرداری‌ها
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند