Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@17:06:12 GMT

نباید تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار بگیریم

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۰۰۹۴

نباید تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار بگیریم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی بامداد سه‌شنبه در ویژه برنامه «شب‌های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار و به صورت زنده از رسانه‌ها پخش شد، اظهار داشت: همانطور که در شب‌های گذشته بیان شد، برای تهذیب و خودسازی باید اموراتی از جمله تلاوت قرآن، کمک به مستمندان و همراهی با آنها، و همنشینی با عالمِ عامل را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به آیه‌ای به قرآن کریم، با بیان اینکه پرهیز از ظلم به خود و دیگران، یکی دیگر از اموراتی است که در تهذیب و تزکیه نفس مؤثر است، گفت: انسان باید متوجه باشد که اعضا و جوارح خود را به آزار و ظلم به دیگران آلوده نکند؛ باید از خداوند متعال یاد گرفت که در قرآن چند مرتبه می‌فرماید که «اصلاً خدا اهل ظلم به بندگان خود نیست و خوب است» که این صفت الهی را در خود ایجاد کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه به مراتب ظلم و تعریفی از ظلم پرداخت و تصریح کرد: ظلم در برابر عدل بوده و هر چیزی را در جای خود گذاشتن است؛ از جمله مصادیق ظلم می‌توان به حق کسی را ندادن، مال کسی را تصرف کردن، آبروی فردی را بردن، تهمت زدن، غیبت کردن و چشم غره رفتن نیز اشاره کرد.

بزرگترین دشمن انسان نفس فرد است

وی افزود: امروز مسئولان مملکت باید مواظبت کنند و کسانی که دارایی و امانات مردم در اختیارشان است، باید مراقبت کنند؛ شیطان، انسان را رها نمی‌کند و نفس انسانی پلید است و باید آن را کنترل کرد؛ بزرگترین دشمن انسان، نفس فرد است که حاضر است هر حقی را از دیگران ضایع کند.

حجت الاسلام آقاتهرانی با بیان اینکه با ظلم به دیگران خود را جهنمی نکنیم، اظهار داشت: همین که گفته شود ژن برتر هستم و من گردن انقلاب حق دارم، اشتباه است و باید دانست که نسل چنین فردی انسان را دوزخی می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت حقوق یکدیگر، گفت: وقتی که عقیل، برادر حضرت علی (ع) خدمت حضرت رسید و توقعی بیش‌تر حق خود داشت، که آن حضرت فرماید وضع ناگوار او و فرزندانش دلم را لرزاند اما برادرم بیش از حق خود توقع داشت؛ باید نسبت به حق و حقوق دیگران توجه داشت که بی احترامی زوجین به خصوص در ابتدای ازدواج گاهی دیده می‌شود که این ظلم است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در مؤسسه‌ای در نیویورک که توفیق نماز جمعه و جماعت را بر عهده داشتیم، به دعوت یکی از دوستان به منطقه‌ای در جنوب آمریکا سفر کردم و عقدی در آنجا خوانده شد و در این مراسم، فردی تازه مسلمان حضور داشت که علت مسلمان شدنش را پرسیدم، این فرد کتاب نهج البلاغه را به بنده نشان داد و خطبه‌ای را قرائت کرد و گفت روزی پُست این کتاب را برای من آورد و کتاب را خواندم تا اینکه به این خطبه‌ای از نهج البلاغه رسیدم که نوشته بود «به خدا سوگند اگر اقلیم‌های هفت گانه با هر آنچه در زیر آن است را به من بدهند، برای اینکه پوست جو ای را از دهان مورچه‌ای بگیرم، نخواهم گرفت»، با توجه به این سخن، سراغ نویسنده این اثر را جویا شدم و با حضرت علی (ع) آشنا شدم و از این طریق با دین اسلام شناخت پیدا کردم؛ اما برخی ظلم می‌کنند و میلیاردی اختلاس می‌کند و نسبت به عمل انجام داده و دیگر افراد جامعه، بی اهمیت هستند.

اهمیت توجه به سرمایه‌های معنوی

وی به اهمیت توجه به سرمایه‌های معنوی اشاره کرد و افزود: ما سرمایه دار هستیم اما گاهی اوقات برای سرمایه خود ارزشی قائل نیستیم، و باید معنویات را جدی بگیریم؛ همین مساجدی که تاکنون مجبور بودیم که بسته باشد و در حال بازگشایی است و امثال این مسائل که از آنها بی بهره شده بودیم، سخت بود؛ مبادا تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار بگیریم و نباید در کشور اسلامی ما معصیت صورت بگیرد.

حجت الاسلام آقاتهرانی خطاب به مسئولان کشور اظهار داشت: مسئولان، شما را بخدا رعایت کنید و آبروی امام عصر (عج)، امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا را حفظ کنید؛ اینها پاک هستند و مکروه انجام نمی‌دهند، اما مبادا از ما کاری سر بزند که دیگران رفتار ما را به این بزرگواران نسبت دهند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا دین قرآن کریم قم مرتضی آقاتهرانی نیویورک سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن + فیلم

سرکه سیب موجب کاهش اشتها، کاهش تمایل به شیرینی‌جات، افزایش سوخت و ساز بدن و طبیعتا کاهش وزن می‌شود. به این منظور بهتر است یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ترکیب کرده و مصرف کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • ببینید | تصاویری جالب از خون‌گیری موزیکال در یک آزمایشگاه؛ می‌خواهیم خون بگیریم ۲ سی‌سی از شما!
  • تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن + فیلم
  • ارسال بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • فراخوانی برای انسان دوستی عکاسانه
  • ممکن است بیش از ۳۵ سهمیه بگیریم
  • ممکن است بیشتر از ۳۵ سهمیه بگیریم
  • نهج‌ البلاغه| جز به پروردگار خود امید نبندید
  • بعد از حذف از لیگ اروپا: صحبت‌های رختکن لیورپول لو رفت