Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها شاخ‌های مجازی هرکاری انجام می‌دهند تا مطرح شوند حال این کار انجام یک حرکت غیراخلاقی باشد یا انتشار موزیکی که تبدیل به ترند شود. مردم هم معمولا پس از مدتی فراموش می‌کنند چرا این افراد را فالو کردند و در نهایت چیزی که باقی می‌ماند حجم وسیعی از فالوور برای این اینستاگرامرهاست اما چرا بدنامی بهتر از گمنامی است؟ چرا اقلیت هایی برخلاف هنجارهای جامعه ظهور می کنند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها فضای مجازی پُر شده از افرادی که بدون دلیل هزاران فالوور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که نمی‌توان آنها را در رده قشر فرهنگی، تحصیلکرده، کارآفرین یا تاثیرگذار تقسیم بندی کرد. شاخ‌های مجازی با موضوعات بدون محتوا تمام زورشان را می‌زنند تا فالوور جذب کنند.

در روزهای اخیر که مردم در قرنطینه بودند و بیشتر از فضای مجازی استفاده می‌کردند این شاخ‌ها فرصت را غنیمت شمرده و خودشان را به هر آب و آتشی زدند تا بتوانند با نمایش گذاشتن رفتارهای عجیب و نامتعارف مورد جلب توجه قرار گیرند. برخی از مردم هم برای اینکه بیشتر دیده شوند هرکاری کردند تا در لایو این شاخ‌ها بالا بیایند و فالوورشان افزایش پیدا کند.

از سویی به ابتذال کشیده شدن جامعه و پذیرش انجام برخی رفتارها برای گرفتن فالوور و از سوی دیگر عادی شدن رفتار اینفلوئنسرها برای مردم به مرور زمان می‌تواند باعث آسیب‌های شدیدی در جامعه شود.

سعید معیدفر، جامعه شناس و متخصص بررسی مسائل اجتماعی، با اشاره به میل دیده شدن در ذات انسان گفت: تمام آدم‌ها در ذات خود میل به دیده شدن دارند، حتی کودکان هم مایل به مطرح شدن هستند و زمانی که کاری انجام می‌دهند و به آنها می‌خندیم دوباره آن کار را تکرار می‌کنند.

او ادامه داد: به‌طور کلی انسان یک موجود اجتماعی است و دوست دارد در روابط اجتماعی مطرح شود و مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

معیدفر تصریح کرد: در یک جامعه بهنجار، آدم‌ها سعی می‌کنند کاری که بقیه دوست دارند انجام دهند تا مورد ستایش آنها قرار گیرند و شناخته شوند اما در یک جامعه نابهنجار عکس این اتفاق رخ می‌دهد.

این جامعه‌شناس گفت: در این شرایط اگر افراد کارهایی که برخلاف عرف و ارزش‌های جامعه است را انجام دهند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، دقیقا اتفاقی که امروز در جامعه ایرانی در حال رخ دادن است.

معیدفر به نقش جامعه در ترویج چنین رفتارهایی اشاره کرد و گفت: جامعه ایرانی به سمتی رفته که افراد در رفتارهای بد از یکدیگر سبقت می‌گیرند و دلیل این اتفاق، جامعه پذیری و هدف‌گذاری جامعه است.

او افزود: اگر مسیرها و هدف های متعالی برای جامعه تعیین نشده باشد یا در آن خلا وجود داشته باشد، انسان‌ها بد تربیت می‌شوند و به سمت رفتارهای نابهنجار می‌روند و هر عمل ناشایستی انجام می‌دهند که اتفاقا در همان گروه کوچک مورد تائید است.

این جامعه شناس اظهار کرد: اجتماعاتی که از جامعه جدا می‌افتند راه و رسم متفاوتی را که با هنجارهای جامعه متفاوت است طی می‌کنند، به مرور زمان مورد حمایت آحاد مردم قرار می‌گیرند.

او افزود: کسانی که فرایند جامعه پذیری صحیح را طی نکردند یا درگیر یک هدف گذاری نامطلوب شده‌اند سعی می‌کنند در فضای مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام و... با رفتارهای نامعقول شناخته شوند.

این متخصص بررسی مسائل اجتماعی گفت: در حوزه جامعه شناسی گفته می‌شود برخی از این گروه های خرد که در یک زمانی نابهنجار هستند بعد از مدتی کم کم تسری پیدا می‌کنند و در مقیاس یک جامعه بزرگتر نمایان می‌شوند و همین کج رفتاری های انجام شده در آینده به یک هنجار و رفتار مورد قبول تبدیل می شود.

او افزود: این افراد چون از خانواده و جامعه خود طرد شدند و به حاشیه رفتند برای خودشان یک خرده فرهنگ ایجاد می کنند و رفتارهای قبیحی انجام می‌دهند که از نگاه بقیه افراد جامعه منفی است اما بین خودشان مثبت و معقول تلقی می‌شود.

معیدفر تصریح کرد: انسان‌ها اگر مورد تائید قرار نگیرند کاری را انجام نمی‌دهند این نشان می‌دهد که جامعه ما آنها را می‌پذیرد و با تائید کردن، آنها را راغب می‌کند به رفتارهای خود ادامه دهند و حتی رفتارهای بدتری انجام دهند.

این جامعه‌شناس به عادی شدن رفتار شاخ‌های مجازی در جامعه اشاره کرد و گفت: جدا از این موضوع که جامعه ما به سمت ابتذال رفته و پذیرای این افراد است، رفتار قبیح این افراد به مرور زمان عادی می‌شود و بین جوانان ترویج پیدا می‌کند و به نوعی مردم ما به آن عادت می‌کنند و قبح بسیاری از مسائل می‌ریزد.

معیدفر در پایان اظهار کرد: به نظر من دلیل اینکه چنین افرادی در جامعه به وجود آمده فسادی است که در کشور ما رسوخ پیدا کرده و این فسادهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.... باعث شده جامعه به لجن کشیده شود و جوانان آن بی‌هدف شده و رفتارهای غیرمعقول انجام دهند تا کمبود خود را از طریق خودنمایی جبران کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فضای مجازی اینستاگرام قرنطینه آسیب شناسی جامعه شناس آسیب شناس تولید محتوا مسائل اجتماعی شاخ های مجازی اینفلوئنسرها اینستاگرامر شاخ های مجازی انجام می دهند جامعه شناس انجام دهند شاخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۰۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند

شهردار یزد گفت: پارک آموزش ترافیک شهرداری روزانه میزبان ۱۵۰ نفر از نونهالان و نوجوانان استان است و دانش‌آموزان مدارس استثنایی، رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط‌عمومی شهرداری یزد، ابوالقاسم محی‌الدینی در بازدید از پارک آموزش ترافیک شهرداری و روند آموزش رفتارهای ترافیکی با بیان اینکه باید برای ارتقای ایمنی ترافیک و رعایت حقوق شهروندی آموزش باید در تمام مقاطع سنی وجود داشته باشد، اظهار کرد: پارک آموزش ترافیک شهرداری روزانه میزبان ۱۵۰ نفر از نونهالان و نوجوانان استان است.

وی افزود: علاوه بر دانش‌آموزان مهدکودک، پیش‌دبستانی و سایر مقاطع تحصیلی، دانش‌آموزان مدارس استثنایی استان نیز آموزش‌های لازم را در خصوص رفتارهای ترافیک، مقررات ایمنی، عبور و مرور و خطرهای ناشی از بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی فرامی‌گیرند.

شهردار یزد خاطرنشان کرد: آموزش در این پارک به‌منظور نهادینه کردن و رعایت قانون و مقررات هنگام رانندگی و آشنایی کودکان با علائم ترافیکی است؛ بنابراین آموزش کودکان در هر زمینه‌ای که باشد، اثرگذاری بیشتری نسبت به آموزش بزرگسالان دارد زیرا کودکان در رده سنی قرار دارند که به‌راحتی آموزش‌های مختلف را فرامی‌گیرند و به‌خوبی آن را رعایت می‌کنند.

به گزارش ایمنا، پارک آموزش ترافیک شهرداری یزد روزانه میزبان ۱۵۰ نفر از نونهالان و نوجوانان استان است که این آموزش‌ها با همکاری پلیس راهور به دو صورت تئوری و عملی انجام می‌شود، به‌نحوی که در بخش تئوری، آموزش در کلاس با حضور مربی به صورت تصویری (پخش انیمیشن‌های ترافیکی)، برگزاری مسابقه و پرسش و پاسخ درباره مسائل ترافیکی و در بخش عملی در محوطه پارک، برنامه‌های آموزشی همچون نحوه آشنایی با چراغ‌ها، تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی، راه‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و دیگر نشانه‌ها که در مقیاس کوچک‌تر طراحی شده است، انجام می‌شود.

کد خبر 747073

دیگر خبرها

  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری
  • افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری | حرف های جنجالی یک کارگردان درباره جانی
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرا می‌گیرند
  • جمشیدیان: رضا فتاحی سرمربی بود، سپاهان بهتر نتیجه می‌گرفت!