Web Analytics Made Easy - Statcounter

فراخوان مقاله فصلنامه کتاب نقد با محور «آینده‌نگاری تمدنی جهان پساکرونا» در موضوعاتی همچون سیاست و مناسبات سیاسی در عرصۀ ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی منتشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: فراخوان نگارش مقاله با موضوع تحلیل تمدنی جهان در میانه فاجعه کرونا و آینده‌نگاری تمدنی جهان پساکرونا توسط فصلنامه انقادی نظری کتاب نقد منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«حسین رمضانی»، رییس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اعلام این خبر گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نظر دارد شماره آتی فصلنامه کتاب نقد را به نگارش مقالات پیرامون تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آینده‌نگاری تمدنی جهان پساکرونا اختصاص دهد.

 

وی افزود: بیماری همه‌گیر کرونا، در این روزها تبدیل به بحرانی عالمگیر شده است؛ و زندگی فرد فرد انسان‌ها و به تبع آن حیات اجتماعی و مدنی جوامع را از خود متأثر کرده است. همۀ ارکان حیات فردی و اجتماعی، از درونی‌ترین حالات روحی، روانی و جسمانی افراد انسانی تا اقتصاد و معیشت، فرهنگ و آداب عمومی، نهادها و ساختارهای اجتماعی، و سیاست و حکمرانی ملی، بین‌المللی و جهانی، دچار بحران شده‌اند.

 

رمضانی تصریح کرد: چشم‌انداز حوادث نیز تاکنون نشانی از بهبود ندارد؛ چراکه علی‌رغم تلاش دولت‌ها برای عادی‌سازی یا عادی جلوه دادن وضعیت موجود، هر روز بر آمار مبتلایان در کشورهای مختلف افزوده می‌شود و از اوج‌گیری دوباره و سه‌بارۀ این همه‌گیری سخن به‌میان می‌آید؛ و البته هر روز، زوایای جدیدی از آثار فرهنگی‌ـ‌اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی و… این فاجعه آشکار می‌شوند.

 

وی تاکید کرد: واقعیت ملموس آن است که «نظم متداول زندگی در تمام جهان به هم ریخته است»؛ و روند متعارف زندگی در وسعت جهانی در آینده با تغییراتی همراه خواهد شد. اکنون پرسش این است، آیا تغییرات گستردۀ پدید آمده در نظم معمول زندگی در ابعاد مختلف، می‌توانند در مقیاسی تمدنی نیز منجر به تغییرات و تحولات تمدنی شوند؟ اگر آری، آن تغییرات و تحولات چیستند؟ و چگونه پدید می‌آیند؟

 

رمضانی همچنین بیان کرد: با توجه به وجوه متعدد مسائلی که به سبب همه‌گیری کرونا پدید آمده‌اند، می‌توان از منظرهای مطالعاتی مختلفی، متناسب با سنخ موضوعات و مسائل، به تحلیل و آسیب‌شناسی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آینده‌نگاری تغییرات و تحولات تمدنی جهان پسا کرونا اقدام نمود؛ مهم‌ترین رویکردهای قابل اتخاذ به شرح ذیل عبارت‌اند از:

۱٫ الهیات و معرفت دینی

۲٫ فلسفه و علوم عقلی و تحلیلی

۳٫ انسان‌شناسی و روان‌شناسی

۴٫ فرااخلاق و اخلاق هنجاری

۵٫ فرهنگ‌ـ‌جامعه‌شناسی

۶٫ سیاست و مناسبات سیاسی در عرصۀ ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی

۷٫ اقتصاد و روابط اقتصادسیاسی

۸٫ حقوق و روابط حقوقی در سطح ملی، بین‌المللی و جهانی

۹٫ امنیت و نظم جهانی

۱۰٫ مطالعات تاریخی و تمدنی (مطالعات پیشینه‌پژوهانه به‌منظور درک روندهای آتی).

 

گفتنی است، فرهیختگان و اندیشمندان می‌توانند چکیدۀ مقالات خود را حداکثر تا تاریخ اول خردادماه جاری و اصل مقالات را تا تاریخ ۲۱ خردادماه ۹۹ به آدرس tamaddon@iict.ac.ir ارسال و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۷۴۲۸۸۱۹۶ تماس بگیرند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویروس کرونا فصلنامه کتاب نقد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بین المللی و جهانی کتاب نقد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۲۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

به گزارش قدس آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

موضوعات و بخش‌ها

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

ضوابط و مقررات

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد.

تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

جوایز

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است، برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

نحوه مشارکت

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲(داخلی ۲۱۶۱) و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول