Web Analytics Made Easy - Statcounter

تخلیه فاضلاب‌های خانگی توسط لجن‌کش‌ها به امری متداول تبدیل شده که دور از چشم دستگاه‌های نظارتی، مشکلات زیست محیطی فراوانی را به دنبال آورده است و این مسئله، رنج ناتمامی است که سال‌ها مردم غرب مازندران به ویژه رامسر را می‌رنجاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، تخلیه فاضلاب‌های خانگی توسط لجن‌کش‌ها در رودخانه‌های غرب مازندران به یک معضل جدی برای ساکنان این مناطق تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این گزارش، این وضعیت اسف‌بار که ضایعات شدید زیست محیطی را بدنبال دارد از سالیان متمادی در این مناطق توسط لجن‌کش‌ها متداول بوده و این موضوع مسئله‌ای است که شدیدا مردم این مناطق از غرب مازندران را سخت رنج می‌دهد.

محمدرضا نیاستی رئیس اداره محیط زیست شهرستان رامسر در گفت‌و گوبا خبرنگار بلاغ در این‌باره می‌گوید: بحث تخلیه فاضلاب لجن‌کش‌ها، صرفا در رودخانه یا حاشیه کمربندی‌ها، باغات و مناطق خلوت، محدود به شهرستان رامسر نیست.

وی افزود: این موضوع متاسفانه در خیلی از شهرستان‌های شمالی کشور در حال اتفاق است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رامسر با بیان اینکه در استان مازندران، جز در یک شهرستان در مابقی شهرستان‌ها، شاهد نمونه‌هایی از این دست هستیم؛ خاطرنشان کرد: مکان مشخص و مناسبی با رعایت پروتکل‌های زیست محیطی در شهرهای استان و طیبعتا شهرستان رامسر نداریم.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه، لجن کش‌ها دور از چشم دستگاه‌های نظارتی، اقدام به تخلیه فاضلاب‌های خانگی در جاهای خلوت می‌کنند که طبیعتا موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی می‌شوند.

نیاستی عنوان کرد: در شهرستان رامسر، 5 خودرو لجن‌کش وجود دارد که اگر حجم مخازن آنان به طور تقریبی 5 متر مکعب در نظر بگیریم، روزانه معادل 25 متر مکعب فاضلاب به دور از چشم دستگاه‌های نظارتی در رودخانه‌ها تخلیه می‌شود.

وی بیان کرد: اداره محیط زیست بنا دارد تا با افزایش نظارت‌ها و اقدامات جدی، تا حد امکان از این روند غیر بهداشتی و همراه با ضایعات زیست محیطی جلوگیری کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رامسر مطرح کرد: با تجربه خوب یکی از شهرستان‌های استان در  اجرای سیستم سپتاژ، دستگاه‌های متولی امیدوار به انجام چنین راهکاری در سایر شهرهای استان شدند.

این مسئول متذکر شد: احداث و راه‌اندازی شبکه جمع آوری و سیستم تصفیه فاضلاب شهری، یکی از موارد الزامی و ضروری برای شهرستان رامسر با توجه به حجم آب‌های سطحی و سیستم شکننده زیست محیطی در این شهرستان است.

نیاستی یادآور شد: در شهرستان رامسر، به آن معنا فاضلاب صنعتی نداریم و غالب فاضلاب‌ها در دو بخش شهری و خانگی است که البته بیمارستان رامسر نیز مجهز به سیستم تصفیه خانه فاضلاب است که پس‌آب آن به صورت استاندارد به محیط تخلیه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این باره که آیا تلف شدن 10 هزار قطعه ماهی در یکی از رودخانه‌های رامسر به تخلیه فاضلاب توسط لجن‌کش‌ها بر می‌گردد یا خیر، اعلام کرد: موضوع تلف شدن تعداد زیادی ماهی در یکی از رودخانه‌های رامسر، مرتبط با تخلیه فاضلاب لجن کش‌ها نبوده بلکه یکی از واحدهای صنعتی مجاور این رودخانه، با سهل‌انگاری، فاضلاب خود را روانه رودخانه کرده است که موجب ایجاد شدن شرایط نامناسب زیست محیطی برای یکی از رودخانه‌های رامسر شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رامسر ادامه داد: این امر موجب ایجاد یک شوک زیست محیطی به رودخانه شده و با توجه به اینکه فصل بهار بوده و دمای هوا نیز طی روزها و هفته‌های اخیر افزایش داشته است، موجب تلف شدن حجم زیادی از ماهی‌های کوچک در این رودخانه شود.

این مسئول اذعان کرد: علیرغم اینکه این موضوع با سهل انگاری و برای نخستین بار از سوی این شرکت رخ داده بود اما پرونده این شرکت، جهت بررسی به محاکم قضایی ارسال شده است.

به گفته نیاستی، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و خانگی در رودخانه‌های استان از جمله تهدیدات جدی است که مشکلات متعددی را برای سلامت مردمان استان‌های شمالی به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رودخانه های رامسر تخلیه فاضلاب رودخانه ها زیست محیطی تلف شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۲۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  شهند اظهار کرد: در حوزه یگان حفاظت تلاشهای بسیاری برای صیانت از محیط زیست انجام شده است و ۳۵۷ تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید غیر مجاز کشف و ضبط و ۳۶۷ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند.

 وی ادامه داد: در همین راستا ۲۴۹ قبضه سلاح شکاری و جنگی غیر مجاز و مجاز از متخلفان کشف و ضبط و به مراجع ذیصلاح تحویل داده شد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هزار و ۷۰۰ راس دام غیر مجاز از مراتع تحت مدیریت محیط زیست اخراج شد و در ۲۵۵ هکتار از اراضی تحت مدیریت که اغلب حاشیه تالابها بود اطفای حریق شد.

 وی با اشاره به افزایش اعتبارات سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ گفت: این اعتبارات افزایش ۲.۵ برابری داشت و به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال رسید در حالیکه قبل آن ۲۰۰ میلیارد ریال بود که رشد چشمگیری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تمامی اعتبارات در سال گذشته جذب و در پروژه های زیست محیطی هزینه شده است.

 آذربایجان غربی از مهمترین استانهای محیط زیستی کشور است و ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۱منطقه تحت مدیریت تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل قرار دارد.

این اراضی با حضور ۱۵۰ نیرو و ۲۰ پاسگاه محیط بانی شبانه روزی پایش و حفاظت می شوند؛ ۱۵.۱درصد مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

 

 

دیگر خبرها

  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • توقیف ۲۰ خودروی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • ورود مدعی العموم به موضوع زباله، چالش بزرگ محیط زیست رامسر
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان