Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام موسوی مطلق نکاتی درباره فلسفه قرآن سر گرفتن در شب قدر گفت. ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

حجت‌الاسلام موسوی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا با تأکید بر لزوم آمادگی برای شب قدر گفت: فضیلت شب قدر نسبت به سایر ایام سال به حدی است که می‌توان گفت فضل آن همانند فضیلت ائمه نسبت به سایر مردم است؛ چرا که در این شب است که امورات‌مان رقم می‌خورد لذا باید مدام طلب خیر و عافیت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه طبق آموزه‌های دین، حقیقت شب قدر ولایت عترت و محور ولایت، صدیقه طاهره سلام الله علیها است، افزود: شب قدر، شب قدرت‌نمایی و ظهور نور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر عالم است؛ چرا که ایشان از جانب خداوند صاحب‌الامر و ولیّ بر امور خلایق هستند و هر امری در این شب باید به تأیید و امضای امام (ع) برسد.

قرآن سر گرفتن تعهد نسبت به عمل به آن است

موسوی مطلق با تأکید بر اینکه قرآن به سر گرفتن در این شب باید تعهدی نسبت به عمل به آموزه‌های آن باشد، تصریح کرد: حقیقت آن است که در شب قدر باید تصمیم بگیریم قرآن در بالاترین جای افعال و افکار ما باشد نه اینکه خدایی نکرده یک سال آن را مهجور بگذاریم و به فرامین آن عمل نکنیم و صرفاً در یک شب سال آن هم صرفاً روی سرمان قرار دهیم.

وی افزود: کتاب آسمانی را باید روی سر گذاشت تا جایگاه حقیقی آن درک شود. قرآن صامت را روی سر می‌گذاریم تا زمینه‌ای برای معرفت قلبی به قرآن باشد که مقدمه آن، انس با خود مصحف قرآن است. قرآن ناطق روی قلب ما جایگاه دارد. 

این استاد حوزه علمیه درباره اهمیت ترکیب دو یادگار پیامبر یعنی قرآن و ولایت عترت در شب قدر گفت: از یک سو شب قدر اتصال به معرفت ائمه اطهار به ویژه وجود مقدس حضرت زهرا (س) است و از دیگر سو اتصال به قرآن و معارف آن است.  بنابراین شفیع قرار دادن قرآن و چهارده معصوم علیهم‌السلام به درگاه ربوبی به معنای تکریم دو یادگار پیامبر صلی الله علیه و اله است.

بازتاب جایگاه قرآن و عترت در اعمال شب قدر

موسوی مطلق درباره بازتاب جایگاه قرآن و عترت در اعمال شب قدر گفت: در اعمال این شب عزیز و در منابع ما، تلاوت و تدبر در آیات قرآن به ویژه سوره‌های یاسین، روم، دخان و عنکبوت و نیز توسل به ائمه و به طور خاص، امام حسین (ع) و امام عصر (عج) دیده می‌شود. برخی ادعیه و مناجات‌هایی هم در مفاتیح الجنان درباره آداب و اعمال شب قدر وجود دارد.

وی با تأکید بر آنکه شب قدر صرفاً برای دعا و مناجات به درگاه خداوند نیست، گفت: اتفاقاً در منابع روایی‌مان درباره اعمال شب قدر، مباحثات علمی و معارفی دیده می‌شود. همچنین خدمت به خلق و گره‌گشایی از کار مستمندان از ارزش بالایی برخوردار است؛ عملی که الحمدلله این روزها به واسطه شیوع بیماری کرونا به نام رزمایش مواسات و همدلی بین مؤمنان شکل گرفته است.

توصیه‌های میرزا جواد ملکی تبریزی برای بهره از شبهای قدر

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان شب‌های قدر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان شب های قدر ماه مبارک رمضان شب های قدر اعمال شب قدر موسوی مطلق شب قدر گفت سر گرفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۲۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، گفت: رابطه دانش و صنعت بسیار مهم است، دانشجویی که رشته کشاورزی می‌خواند، باید عملاً و حضوری به زمین کشاورزی برود و از نزدیک ببیند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی بعد از ظهر امروز در دیدار با روسای دانشگاه، مسئولین نهاد رهبری و دانشجویان دانشگاه‌های استان قزوین که در محل دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، اظهار داشت: خداوند راجع به مؤمنین در سوره توبه می‌فرماید «این‌ها ولی یکدیگر هستند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند»، خدای متعال راجع به این جماعت می‌فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرّقوا».

وی بیان کرد: لازم است در قزوین بیش از 50 جلسه قرآنی برگزار شود، یعنی باید اساتید مستعد و روحانیون معزز در مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس در سطوح گوناگون و برای اقشار مختلف جلسات تفسیر قرآن داشته باشند، این قرآن را زنده می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: هر مسجد نماز جماعت دارد، اما در عین حال امام‌المساجد یا ام‌المساجد آن جایی است که نماز جمعه برگزار می‌شود، خوب است این چشمه‌های مساجد کوچک‌تر به مساجد بزرگ‌تر محلات بپیوندند و تبدیل به نهر شوند، این نهرها هم به اقیانوس نماز جمعه بیایند و آنجا قرار من و شما باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: اگر چنین جمعی با محوریت قرآن در هر شهری باشد، در آن جمع مدیران لایق و شایسته در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، آموزشی، صنعتی، کشاورزی و حوزه‌های مختلف دیده می‌شوند، این‌ها همدیگر را می‌بینند و پرورش پیدا می‌کنند، اگر هم عیب و ایرادها و اشکالاتی در عرصه‌های مدیریتی استان هست آنجا با اخوت ایمانی و برادری دینی برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا» تحقق پیدا کند، باید یک محفل قرآنی در هر شهر برگزار شد، در این محفل مسئولین محترم، استاندار محترم، فرماندار محترم، شهردار محترم، مدیران کل، مخصوصاً مدیران و مسئولان فرهنگی پای قرآن جمع شوند، جای چنین محفلی در جامعه ما خالی است.

عابدینی یادآور شد: رسول اکرم (ص) فرمودند «علیکم بالقرآن»، حضرت فرمودند جان شما و قرآن، قرآن را امام و قائد خود قرار دهید، قرآن باید شما را امامت و رهبری کند و به صورت کاربردی و راهبردی دستتان را بگیرد و شما را آبرومندانه و مقتدرانه از پیچ و خم فتنه‌ها عبور دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطر نشان کرد: رابطه دانش و صنعت بسیار مهم است، دانشجویی که رشته کشاورزی می‌خواند، باید عملاً و حضوری به زمین کشاورزی برود و از نزدیک ببیند که این گندم، جو، درخت و نهال چطور رشد می‌کند و محصول می‌دهد، اگر کسی ساختار و بافت کشاورزی و رشد، رویش، درخت و دانه را نداند نمی‌تواند با آیات قرآن ارتباط بگیرد.

وی اظهار کرد: یا برای مثال باید دانشجو به کارخانه برود، صنعتگران را از نزدیک ببیند و تجارب آن‌ها را بشنود، علم خالص به کار نمی‌آید و صرفاً تجربه هم کمتر پیشرفتی را موجب می‌شود اما اگر پیوند بین علم و تجربه اتفاق بیفتد معجزه می‌کند.

عابدینی عنوان کرد: رابطه اخلاق، اخلاص، تهذیب با علم نیز بسیار حائز اهمیت است، علم یک موجود نازپرورده است که در قلوب متکبر، گناهکار، غافل و بی‌نماز از آن سوءاستفاده می‌شود، در روایات آمده هر کس چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند چشمه‌های حکمت در دلش می‌جوشد و بر زبانش جاری می‌شود، معلوم می‌شود که مدیران، مسئولان، نهادهای دانشگاه‌ها، روحانیون معظم و اساتید گرانقدر باید روی تهذیب خود و دانشجویان کار کنند و این دغدغه جدی آنان باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: گاهی ما بافته‌ها و ساخته‌های فکر خود را به خورد دانشجو می‌دهیم و تصور می‌کنیم این‌ها دانشجویان را به جایی می‌رسانند، خدای متعال در آیه 96 سوره نحل می‌فرماید هر آنچه برای دنیا باشد فنا می‌شود و تاریخ مصرف دارد اما چیزی که متعلق به باشد ماندگار است.

عابدینی تصریح کرد: گاهی برخی می‌گویند برای انجام فلان کار، پول، ساختمان یا نیرو نداریم، باور بفرمایید آن‌هایی که در این عالم کارهای بزرگی انجام داده‌اند، نه تنها هیچ کدام از این امکانات نداشته‌اند، بلکه حتی مانع‌تراشی‌های فراوان هم نتوانسته مانع کار آن‌ها شود، یکی از این بزرگان امام خمینی (ره) بود.

وی یادآور شد: امام راحل دنیا را تحت تأثیر خود قرار دادند، آن موقعی که امام (ره) کار خود را آغاز کرد، حتی حوزه‌های علمیه هم با ایشان هماهنگ نبودند، شاه و دستگاه شاه که مجریان منویات آمریکا و اسرائیل بودند، همه این‌ها مقابل امام (ره) ایستاده بودند، امام (ره) نیرو، نفر و ارتش نداشت اما فرمود ای شاه من تو را نصیحت می‌کنم، بعد از مدتی هم فرمود ای شاه من تو را از این مملکت بیرون می‌کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معارفه امام جمعه جدید شهر میانرود دزفول
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود
  • مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است
  • روایت حسن روحانی از گلایه سید احمد خمینی از رأی مخالف ۹۹ نماینده به میرحسین موسوی
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم