Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@07:59:49 GMT

زلزله در کرج می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۳۱۵۸

زلزله در کرج می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد

ایسنا/البرز یک کارشناس زلزله گفت: دوره بازگشت زلزله‌ای به بزرگی حدود هفت ریشتر در تهران حدود ۲۰۰ سال است که حدود ۱۷۰ از این زلزله بزرگ گذشته است، البته زلزله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و ممکن است این  زلزله ۴۰۰ سال دیگر بیاید.

علی میرزایی در گفت و گو با ایسنا در خصوص زلزله اخیر در البرز و تجربه زلزله سال ۹۶ گفت: زلزله‌های کوچک معمولاً تغییری در رفتار مردم به معنی آن که در نوع ساخت و سازها و ساختمان‌ها تاثیر بگذارد ایجاد نمی‌کند و معمولاً فقط تاثیر روانی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: ساختمان‌های جدید از لحاظ ضد زلزله بودن وضعیت بهتری نسبت به ساختمان‌های ۱۰ سال پیش دارند و با کیفیت‌تر هستند. البته تا حد زیادی قوانین سخت‌گیرانه و آیین نامه‌ها باعث این پیشرفت شده است؛ تفاوت در نوع مصالح مصرفی، علمی‌تر و به روز شدن قوانین و آیین نامه‌ها باعث این اتفاق شده است، در ضمن نباید تاثیر کنترل و نظارت بر ساخت و سازها را فراموش کرد.

میرزایی در خصوص  معیارهای ساختمان با کیفیت در زلزله گفت: به جز مسائل و نکات مربوط استحکام، واکنش ساختمان به بزرگی و نوع زلزله هم بستگی دارد، ساختمان‌هایی که طبق آیین نامه و مقررات ساخته شده باشند در زلزله نباید فرو بریزند امکان تخریب وجود دارد  اما ساختمانی که اصولی باشد نباید فرو بریزد.

این کارشناس زلزله در خصوص وضعیت گسل‌های تهران و کرج گفت: تهران گسل بزرگ و خطرناکی به نام مشا دارد که شمال تهران را به طور کامل در بر گرفته و  از بالای کرج هم گذر می‌کند؛ همچنین گسل‌های دیگری به نام اشتهارد و ری هم به شدت خطرناک هستند؛ در استان البرز هم گسل‌های دیگری مانند اشتهارد-ماهدشت، طالقان و کندوان وجود دارد.

میرزایی در خصوص دوره بازگشت زلزله تهران گفت: دوره بازگشت زلزله‌ای به بزرگی حدود هفت ریشتر در تهران حدود ۲۰۰ سال است که حدود ۱۷۰ از این زلزله بزرگ گذشته است، البته زلزله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و ممکن است این  زلزله ۴۰۰ سال دیگر بیاید.

وی در خصوص احتمال وقوع یک زلزله بزرگ و تأثیر آن بر مناطق کمتر مقاوم مثل حواشی شهر هم گفت: اگر زلزله‌ای به این ریشتر در تهران بیاید ممکن است حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر هم کشته داشته باشد و در شهری مانند کرج و مناطق پرتراکمی مانند گلشهر، حصارک، کمالشهر و میانجاده وضعیت فاجعه آمیز  خواهد بود.

میرزایی با بیان اینکه این خطر بیشتر در مناطقی که زمین  و مسکن قول نامه‌ای است وجود دارد گفت: به دلیل اینکه قوانین و آیین نامه‌های ساخت و ساز اجرا نمی‌شود، برای  مثال در حسن آباد که ساختمان ۱۰ طبقه  آن هم به روش غیر اصولی ساخته شده است اگر زلزله‌ای رخ بده ممکن است هیچ کس زنده از این ساختمان خارج نشود؛ در ساختمانی که راه رفتن معمولی ایجاد لرزش و ارتعاش می‌کند در زلزله چه واکنشی دارد؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی البرز زلزله آیین نامه زلزله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، انبار داروی بیمارستان امام حسین (ع) در خیابان شهید مدنی تهران دچار حریق شد.

ایسنا در خبری نوشت: بامداد روز گذشته پرسنل بیمارستان امام حسین (ع) در تماس با سامانه ۱۲۵ از آتش‌سوزی در انبار داروی این بیمارستان خبر داده و در درخواست کمک کردند که درپی آن بلافاصله ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۲، ۹۳ و ۷۳ را به همراه خودروی حامل دستگاه‌های تنفسی به محل حادثه واقع در خیابان شهید مدنی جنوبی اعزام کرد.

با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که آتش‌سوزی در طبقه همکف یک ساختمان دو طبقه با کاربری انبار دارو رخ داده است. این ساختمان در ضلع جنوب شرقی محوطه بیمارستان با کاربری انبار دارو به مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع رخ بود و در زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی بخشی از قسمت شرقی انبار کاملاً شعله ور بود و دود زیادی به اطراف زبانه می‌کشید. همچنین شعله‌های آتش در حال سرایت به قسمت‌های دیگر انبار دارو بود.

در این شرایط نیروهای عملیات بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه و مجهز شدن به تجهیزات حفاظت فردی و دستگاه‌های تنفسی ضمن قطع برق و گاز ساختمان به سرعت وارد انبار شدند و با استفاده از یک رشته لوله آبدهی، عملیات مهار آتش را آغاز کردند.

بنابراعلام آتش نشانی تهران، این آتش سوزی می‌توانست علت رخداد یک حادثه در سطح وسیع تر شود و خسارت مالی سنگینی برجای گذارد و موجب از بین رفتن داروهای کمیاب مختص بیماری‌های خاص نیز بشود که با سرعت عمل و دقت بالای آتش‌نشانان در کمترین زمان ممکن مهار و خاموش شد.

در پایان نیز آتش‌نشانان پس از مهار و اطفاء کامل آتش اقدام به لکه گیری و انجام عملیات تخلیه دود و ایمن سازی ساختمان کرده و با تحویل محل حادثه به پرسنل بیمارستان به ماموریت خود خاتمه دادند. علت این حادثه نیز ازسوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بررسی و اعلام خواهد شد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898587

دیگر خبرها

  • آبفای تهران هشدار داد؛ آب ذخیره کنید
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان بانک‌ها
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • افتتاح سایت زلزله نگاری مرکزی تا ۲ ماه آتی در دانشگاه اراک
  • سایت زلزله نگاری مرکزی تا ۲ ماه آتی در دانشگاه اراک افتتاح می‌شود
  • در زلزله شدید تهران مرده‌ها خوشبختند!
  • قتل در تهران، دستگیری در قشم