Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه فرهنگ:

بیست و پنجم فروردین ماه سال جاری در گزارشی که در خبرگزاری مهر منتشر شد، از اقدام وزارت آموزش و پرورش درباره کوتاه کردن دست کتابفروشان از فروش کتابهای درسی پرده برداشته شد و عنوان شد که این رویداد در تکمیل پروسه در اختیار گرفتن این مهم از سوی این وزارتخانه طی سال گذشته انجام می‌پذیرفت (اینجا بخوانید).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در پاسخی به این گزارش به خبرگزاری مهر اعلام کرد که هدف این وزارتخانه از طراحی و راه‌اندازی سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی نظارت نظام‌مند بر فرآیند تولید و فروش و توزیع بر اساس نیاز واقعی، کاهش قیمت کتاب‌های درسی، کاهش مصرف کاغذ، کاهش نرخ کتاب‌های منسوخه، کاهش هزینه‌های مرجوعی و تسهیل دسترسی مخاطبان است و این سازمان به هیچ وجه درصدد تمرکز زدایی، تصدی‌گری و کسب منفعت از فروش کتاب‌های درسی نبوده و نیست. و در ادامه از برگزاری جلسه با اصناف نشر و کتاب‌فروش خبر داده و عنوان کرد که آنها جز تاکید بر سیستم فروش قدیمی و سنتی خود حرفی برای ارائه نداشته‌اند (اینجا بخوانید).

در ادامه عباس اربابی‌نژاد رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر و کتابفروشان شهرری با گروه فرهنگی خبرگزاری مهر گفتگو کرد (اینجا بخوانید) و وزارت آموزش و پرورش را مسبب اصلی گرانی کتاب‌های درسی و نابسامانی در توزیع آن عنوان کرد. وی در این مصاحبه بیان کرد که اصرار آموزش و پرورش به ورود مستقیم به عرصه توزیع کتاب درسی و فروش آن خلاف مصرح قانون اساسی و فعالیت‌های صنفی بخش خصوصی در کشور است. با این همه روز گذشته محمدمهدی کاظمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفتگویی با مهر (اینجا بخوانید) عنوان داشت ما مشکلی درباره توزیع کتاب درسی توسط کتابفروشی‌ها نداشتیم و در بخشنامه هم به صراحت آن را اعلام کردیم اما شروطی هم داریم که مهمترینش کاهش سود ناشی از فروش و توزیع کتاب و نیز تعیین وضعیت جغرافیایی توزیع کتابفروشی‌هاست.

در ادامه رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران متن نامه این تشکل خطاب به معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را منتشر کرد که پس از چند ماه و به رغم ادعاهای آموزش و پرورش به آن پاسخی داده نشده است و درباره آن توضیحاتی ارائه کرد (اینجا بخوانید)

طی روزهای اخیر اما این مناقشه وارد فاز تازه‌ای شده ایست و جمعی از کتابفروشان کشور با ایجاد کمپینی اعتراضی به رفتار وزارت آموزش و پرورش در حال جمع آوری امضا از ناشران سراسر کشور به منظور ارسال نامه‌ای تظلم‌خواهانه خطاب به رهبر معطم انقلاب اسلامی است.

متن پیش نویس این نامه در فضای مجازی منتشر و تهیه کنندگان آن در حال جمع آوری امضا برای ارسال به دفتر مقام معظم رهبری هستند.

در بخشی از پیش نویس این نامه با توجه به فعالیت صنف کتابفروش به عنوان جهادگران فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان شده که اقدامات وزارت آموزش و پرورش در تغییر سیستم فروش کتاب‌های درسی و خارج کردن کتابفروشان از آن ضمن مغایرت با اصل ۴۴ قانون اساسی و مردمی کردن اقتصاد که مورد تأیید و تأکید رهبر انقلاب اسلامی بوده است منجر به فاصله گرفتن آموزش و پرورش از اصل مدرسه محوری و به تغیر ماهیت این وزارتخانه از جایگاه نظارت بر توزیع کتب درسی به تصدی گری و اجرا منجر شده است.

همچنین تنزل شأن آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی و پرورشی به یک بنگاه اقتصادی با تصمیماتی که در ورود به حوزه‌های فروش کتب درسی، سرویس مدارس و لباس فرم دانش آموزان اتخاذ شده و اقدامات این وزارتخانه در سال گذشته که منجر به عدم توزیع به موقع کتب درسی شد به نحوی که که در بعضی شهرستانها حتی ماه‌ها پس از آغاز سال تحصیلی، دانش آموزان بدون کتاب بودند اشتباه در تصمیم این وزارتخانه را بیشتر نمایان می‌کند.

ایجاد بازار سیاه و فروش نسخه‌های کپی کتب درسی و نبود امکانات زیرساختی اینترنتی در تمامی کشور و عدم شفافیت و پاسخ گویی در تمرکز تولید توزیع و نظارت بر حسن اجرا در یک وزارتخانه و همچنین معذورات دانش آموزان و اولیا در اعتراض و شکایت در صورت هر گونه نارسایی در امر توزیع و یا اضافه دریافت بابت کتب درسی از سوی مدارس را نیز باید به تبعات این تصمیم افزود.

متن این پیش‌نویس تاکنون مورد تأیید و امضای جمع زیادی از کتابفروشان سراسر کشور رسیده است و آماده ارسال به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی شده است.

کد خبر 4922781

منبع: مهر

کلیدواژه: کتابفروشی رهبر معظم انقلاب وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ترجمه تازه های نشر ادبیات کتابفروشی رایزنی فرهنگی ادبیات جهان گردشگری شیوع کرونا خبرگزاری مهر موزه میراث فرهنگی معرفی کتاب وزارت آموزش و پرورش اینجا بخوانید انقلاب اسلامی کتاب های درسی خبرگزاری مهر توزیع کتاب کتب درسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۵۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه «مهرگان» فراخوان داد

به گزارش قدس آنلاین، دبیرخانه جایزه مهرگان با انتشار فراخوان دوره‌های بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم جایزه مهرگان ادب برای انتخاب بهترین رمان و مجموعه داستان کوتاه فارسی، از ناشران و نویسندگان دعوت کرده حداکثر تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه جایزه مهرگان ارسال کنند.


ناشران و نویسندگان می‌توانند با ارسال سه نسخه از هر عنوان رمان یا مجموعه داستان چاپ اول خود که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ایران منتشر شده، در جایزه شرکت کنند.


همچنین ناشران و نویسندگانی که چاپ اول اثرشان در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ در خارج از ایران منتشر شده است، می‌توانند با ارسال فایل الکترونیکی (PDF) کتاب و یا با ارسال پستی سه نسخه چاپ‌شده اثر تا تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در این دوره جایزه حضور داشته باشند.


دبیرخانه جایزه مهرگان به آگاهی گویشوران زبان مادری در گستره فرهنگ و جغرافیای ایران ‌رسانده که آیین‌نامه جایزه «مهرگان ادب زبان مادری» با هدف تشکیل هیأت‌های داوری با حضور منتقدان ادبی و نویسندگان بومی زبان‌های مادری در دست تغییر است از این رو فراخوان این بخش از جایزه مهرگان ادب کمی به تاخیر افتاده و متعاقبا منتشر خواهد شد.

 

همچنین دبیرخانه جایزه مهرگان با انتشار فراخوان دوره‌های هجدهم و نوزدهم جایزه مهرگان علم از ناشران و نویسندگان کتاب‌های علمی- زیست‌محیطی که چاپ اول کتاب‌هایشان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شده است دعوت کرده سه نسخه از کتاب‌های خود را تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. 

در بخش تشکل‌های مردم‌نهاد، دبیرخانه جایزه مهرگان از مدیر و یا اعضای مؤسس تشکل‌های زیست‌محیطی (NGO)ها دعوت کرده تا شرح حال مختصر و فهرست مهم‌ترین فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به ضمیمه یک گزارش تصویری کوتاه (کلیپ) از اقدامات انجام شده در این دو سال، به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. همچنین عنوان شده است که توضیح نوشتاری فعالیت‌ها حداکثر در ۵۰۰ کلمه و گزارش تصویری نیز حداکثر در ۴ دقیقه پذیرفته می‌شود. مهلت ارسال عملکرد تشکل‌ها پایان خردادماه ۱۴۰۳ است. 
جایزه مهرگان علم در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با ارزیابیِ مجموعۀ آثار یا خدمات کنشگران برجسته محیط زیست ایران، به اثرگذارترین شخصیت این عرصه تعلق می‌گیرد. نامزدهای دریافت این جایزه از سوی مدیر جایزه مهرگان، داوران جایزه مهرگان علم و یا تشکل‌های فعال در عرصه محیط زیست ایران معرفی می‌شوند. شخصیت برگزیده در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با اتفاق آرای داوران انتخاب می‌شود. 
دبیرخانه جایزه مهرگان از نهادهای مستقل و فعال در عرصه محیط زیست ایران دعوت کرده چنانچه شخصیتی را برای دریافت جایزه مهرگان علم «یک عمر تلاش» صاحب صلاحیت می‌دانند نام، شرح حال مختصر و فهرستی از مهم‌ترین آثار و یا خدمات وی را به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. مهلت معرفی نامزدها پایان خردادماه سال ۱۴۰۳ است. 

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بازه زمانی یادشده به نشانی  تهران - صندوق پستی ۵۵۵-۱۹۶۱۵ ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • اعتراض تیم رونالدو به لغو دیدار الهلال!
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • ماجرای به تعویق افتادن سفارش کتاب‌های درسی چیست؟
  • جای‌گذاری ۴۵ قفسه کتاب کانون پرورش فکری در مدارس ۱۰ استان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از چند روز آینده