Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، دولت اعلام کرد قصد دارد بخشی از دارایی‌هایی خود را در قالب صندوق‌های قابل معامله یا همان ETF به بازار سهام عرضه کند. اولین صندوق متشکل از سهام دولت در بانک‌های تجارت، ملت، تجارت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین بود.

 پذیره‌نویسی برای خرید این واحدها از 14ام اردیبهشت آغاز و تا 31 اردیبهشت‌ ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش روز دارایی این صندوق 32هزار میلیارد تومان است که به همراه دو صندوق دیگر که بعدا عرضه خواهد شد به 50هزارمیلیارد تومان می‌رسد اما به دلیل تخفیف‌ زیادی که دولت برای فروش این سهام‌ها در نظر گرفته است پولی که از مردم دریافت می‌شود 17هزارمیلیاردتومان خواهد بود.

عباس معمارنژاد، معاون بانکی و بیمه‌ای وزیر اقتصاد، صبح امروز در نشست خبری خود اعلام کرد که از 14ام اردیبهشت‌ماه که پذیره‌نویسی آغاز شد تا امروز که 23ام اردیبهشت است با گذشت 10روز به طور تقریبی حدود 2هزارمیلیارد تومان از این واحدها به فروش رفته است. با توجه به اینکه دولت مبلغ فروش این صندوق‌ها به مردم را 17هزارمیلیارد تومان تعیین کرده است، فروش 2هزارمیلیارد تومان در 10روز تنها 12 درصد کل فروش رادربرمی‌گیرد که رقمی بسیار ناچیز است.

این درحالیست که در جریان عرضه شستا در 27فروردین ماه امسال تنها در 3 ساعت 10هزارمیلیارد تومان تامین مالی صورت گرفت و این نشان می‌دهد که در شرایط امروز و با وجود استقبال فراوان مردم از بازار سرمایه، این بازار ظرفیت بسیار بیشتری از آنچه در عرضه این صندوق‌ها اتفاق افتاده است را داراست. علاوه بر اینکه خرید سهم این صندوق‌ها محدود به داشتن کد بورسی نیست و افراد با کد ملی هم می‌توانند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.

به نظر می‌رسد استقبال زیادی از عرضه دارایی‌های دولت در قالب ETF صورت نگرفته است که می‌توان گفت این موضوع به نقدشوندگی پایین آن‌ها و خودداری دولت از تفویض مدیریت این سهام‌ها به سهام‌داران برمی‌گردد.

هرچند معمارنژاد امروز اعلام کرد انتظار می‌رود در روزهای پایانی استقبال از خرید این سهم‌ها توسط مردم بیشتر شود اما آنچه تجربه عرضه‌های پیشین نشان داده است به ما می‌گوید این تصمیم دولت و عرضه ETFها چندان مورد توجه نه تنها فعالین بازار بلکه مردمی که در بازار سرمایه فعالیت ندارند هم قرار نگرفته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عرضه سهام کد بورسی سهام شرکت های دولتی سهام بانک ها صندوق قابل معامله صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۶۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کارشناس حقوقی درباره منع خرید سهام سرخابی ها از سوی بانک‌ها

صادق رئیسی‌کیا کارشناس حقوقی درباره اینکه  گفته می‌شود بانک‌ها حق بنگاه داری ندارند و نمی‌توانند سهام سرخابی‌ها را خریداری کنند، اظهار کرد: اطلاعیه عرضه سهام در ۲۷ اسفندماه نشان می‌دهد ۵۱ درصد سهم کنترلی و مدیریتی دارد مالکیتش واگذار می‌شود. صحبت این است که  احتمالا بانک‌ها در عرضه سهام سرخابی‌ها شرکت کنند و خریدار سهام ۵۱ درصدی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال باشند.

او درباره اینکه وضعیت ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها که از قبل عرضه شده بود، چیست افزود: ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها از طریق افزایش سرمایه  عرضه شده بود که از طریق هواداران و جمعی از  دوستداران این ۲ باشگاه خریداری شد. ۵۱ درصد سهامی که اکنون قرار است عرضه شود و ۱۰ درصد هم قبلا عرضه شده است و در مجموع ۶۱ درصد سهام واگذار می‌شود.

رئیسی کیا تصریح کرد: در مورد اینکه بانک‌ها می‌توانند بنگاه داری کنند و باشگاه‌ها هم بنگاه هستند.  قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۹۴ از سوی مجلس مصوب شد که ماده ۱۶ این قانون به ویژه بند ب تاکید می‌کند که همه بانک ها، بنگاه‌ها و شرکت‌های تحت مالکیت و مدیریت خود را باید واگذار کنند و نمی‌توانند بنگاه جدیدی را دایر کنند مگر اینکه موارد خاص و بحث‌های توصیه‌ای و مناطق محروم باشد در آن موارد می‌توانند بانک‌ها سرمایه گذاری کنند و اگر بنگاهی دارند اداره کنند.

کارشناس حقوقی درباره اینکه نمی‌توانیم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را به بانک‌ها واگذار کنیم، گفت: ماده ۱۶ رفع موانع تولید رقابت پذیر از سال ۹۴ بانک‌ها را از بنگاه داری منع کرده است، اما از همان سال تاکنون می‌بینیم که بانک‌ها گروه مالی دارند و در ذیل گروه مالی خود شرکت‌های متعددی دارند که تاکنون خیلی از آنها واگذار نکردند. قانون جریمه و ضامن اجرا  برای بانک‌هایی در نظر گرفته که شرکت‌های خود را واگذار نمی‌کنند و باید مالیات را به نرخ بیشتری  بپردازند و نظارتش هم با بانک مرکزی است؛ بنابراین اگر در روز عرضه سهام حتی در صورتی یک بانک بیاید و سهام سرخابی‌ها را خریداری کند، تخطئی از قانون به حساب می‌آید، چون طبق قانون بانک‌ها  از بنگاه داری منع شدند، اما ضمانت اجرایش این نیست که معامله فسخ و یا بی اعتبار شناخته شود.

او خاطر نشان کرد:  معامله  عرضه سهام به بانک‌ها انجام می‌شود، اما شاید بانک مرکزی اشکالاتی  را وارد کند از جهت اینکه چرا بانک‌ها بنگاه داری کردند و یا از بانک‌ها ایراد بگیرند که شما بودجه امسال خود را بسته بودید. بانک‌ها باید مبلغ ۲۱۱ میلیارد تومان  برای ضمانت نامه بدهند و به اضافه مبلغی که باید در روز عرضه برای خرید سهام  پرداخت کنند و ۱۰ درصد آن را نقدی بدهند و مابقی آن را در ۶ سال و هر سال ۲ قسط پرداخت کنند و  هر بانکی که خریدار سهام پرسپولیس یا استقلال باشد، این مبلغ را  در بودجه ۱۴۰۳ پیش بینی نکرده است. بازرس قانونی، مجمع و نهاد‌های ناظر اشکالاتی را  وارد  می‌کنند.

رئیسی کیا درباره اینکه  بانک‌ها در صورت برگزار نشدن مجمع می‌توانند به عنوان خریدار  سهام سرخابی‌ها حضور پیدا کنند، گفت: بله، ممکن است مجمع به هیئت مدیره ایراد بگیرد از جهت اینکه بدون مصوب و بودجه سهام خریداری کرده است، اما منتهی هیئت مدیره آن بانک می‌تواند  مجمع خود را قانع کند که این خرید ضرورت داشته است و جنبه و صرفه اقتصادی داشته در آن صورت مجمع می‌تواند عدول کند و برخوردی در این مورد با هیئت مدیره نکند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • واکنش کارشناس حقوقی درباره منع خرید سهام سرخابی ها از سوی بانک‌ها
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • با عرضه سهام این شرکت: دست سیتی رو می‌شود!
  • قیمت سرخابی ها برای واگذاری اعلام شد؛ پرسپولیس گران تر از استقلال
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • ۳۰ مدل نیسان در راه است