Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، بردیا کیارس نوازنده و رهبر ارکستر که کار مدیریت هنری پروژه اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران را برعهده داشته درباره اجرا گفت: این اجرا از یک ایده شکل گرفت که هدف آن ایجاد ارتباط میان هنرمندان و مخاطبان در سراسر جهان در دوره عبور از ویروس کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از طرح این ایده، با افتخار کار مدیریت هنری این پروژه توسط ارکستر سمفونیک تهران را آغاز کردم که در ابتدا به یکسری از هنرمندان، نوازندگان و سولیست‌هایی از کشورهای مختلف فراخوان داده شد.

وی افزود: محور این فراخوان دعوت از نوازندگان برای اجرای قطعه‌ای با محوریت صلح، برابری و برادری بر اساس شعر معروف سعدی که می‌گوید «بنی آدم اعضای یکدیگرند» بود، این نوازندگان از کشورهای همسایه تا کشورهای اروپایی و سراسر دنیا را شامل می‌شوند. با توجه به محتوای بحث، موومان چهارم سمفونی ۹ بتهوون را برای اجرا در نظر گرفتیم که محوریت صلح و برادری دارد. در واقع مضمون شعر شیلر شاعر سمفونی نهم هم مضمونی شبیه شعر سعدی است.

کیارس اظهار کرد: اجرای این قطعه بین ۲۴ تا ۲۶ دقیقه با توجه به سلیقه اجرایی رهبرهای مختلف زمان می‌برد که من حدود ۳ دقیقه از این بخش موومان چهارم را که محوریت بیشتری با همان پیام دوستی و صلح داشت انتخاب کردم. نکته قابل توجه در این اجرا این است که آنچه که مخاطب به عنوان صدای ارکستر می‌شنود اجرای تک تک نوازندگان در منزل است و فیلم‌هایی که می‌بینید صدای اصلی اجرا است و اینچنین نیست که نوازنده از قطعه ضبط شده‌ای استفاده کند.

این رهبر ارکستر درباره اجرای این قطعه گفت: اجرای  چنین کاری به سادگی نیست و مشکلاتی برای خود دارد. از جمله مشکلاتی که در بحث فرمت ویدئوها وجود داشت که کار تدوین را دشوار می‌کرد. در این مسیر اُرُد انزابی پور در بحث میکس موسیقی و موحد شادلو تدوینگر تصویر به ما کمک فراوانی کردند. صدا و تصویر فیلم های ارسالی از ۱۴۸ نوازنده گرفته شده است. برای من کار متفاوت و جالبی بود که همانند یک رهبری در صحنه باید هدایت این نوازندگان را انجام می‌دادم که تجربه جالب و سختی بود؛ با توجه به اینکه هیچ گونه دسترسی کلامی در حین اجرا وجود نداشت.  

وی در مورد نوازندگان این اجرا بیان کرد: نکته دیگری که در این مورد حائز اهمیت است این است که نوازندگان برجسته ای  در این اجرا با ما همکاری و کمک کردند از این جمله می‌توانم به کیان سلطانی اشاره کنم که یکی از برجسته ترین نوازندگان ویولنسل دنیا است که کمپانی «دویچه گرامافون» از وی سی دی منتشر کرده است. موضوعی که جایگاه این سولیست و نوازنده را نشان می‌دهد. پیام تقدسی نوازنده ویولنسل، فیروزه نوایی و سارا توسلی که نوازنده کلارینت است، جناب فیاض و خانم سعد هم از دیگر نوازندگان برجسته ایرانی هستند که در خارج از کشور اقامت دارند و در این پروژه با ما همکاری کردند.

کیارس در پایان تاکید کرد: پیام این پروژه صلح، دوستی، برابری و برادری است. این روزها شاهد این هستیم که تمام دنیا درگیر یک مشکل عمومی است و همین دوستی، برابری و این دست به دست هم دادن مردم است که می تواند کمک کند زودتر ما بتوانیم در مجامع عمومی حضور داشته باشیم و هنرمندان به ایفای نقش و رسالت خود بپردازند. این اجرای خانگی بعد از ایام شهادت امیر مومنان (ع) از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

کد خبر 4923850 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: بردیا کیارس ارکستر سمفونیک تهران بنیاد فرهنگی هنری رودکی موسیقی کلاسیک کنسرت آنلاین ویروس کرونا برنامه تلویزیونی شبکه دو سیما موسیقی ایرانی تئاتر ایران شیوع کرونا فیلم کوتاه فیلم سینمایی رادیو نمایش شبکه پنج سیما ماه مبارك رمضان ویژه برنامه تلویزیونی ماه رمضان کنسرت آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران

به گزارش «نماینده»، مهدی اقراریان در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اقدامات متنوعی در حوزه اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته اما بر اساس مسئولیت نظارتی شورا باید نکاتی را مطرح کنم، گفت: گزارش ارائه شده در خصوص اقدامات مناسبتی بود که خوشبختانه متنوع بود اما نمی توانیم فرهنگ را به یک سری اقدامات فرهنگی تقلیل دهیم.

وی ادامه داد: نقش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در فرهنگ‌سازی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی چه نقشی دارد سوالات و ابهاماتی دارد و این نگرانی برای ما ایجاد می شود که در مدیریت منابع دچار مواردی شویم که نشان دهنده فعالیت های هم افزا نباشد. سوال ما این است که سازمان فرهنگی و هنری چه اقداماتی انجام داده است؟

اقراریان با بیان اینکه تنوع مخاطب در اجرای برنامه ها بسیار اهمیت دارد، یادآور شد: تهران بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد و باید تنوع مخاطبان در اجرای برنامه ها مورد توجه قرار بگیرد. یکی از جمعیت های مورد نظر باید پرسنل شهرداری و مجموعه های تابعه آن باشند و پرسش ما این است که چه برنامه هایی برای پرسنل در نظر گرفته شده بود؟

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه انطباق با اسناد بالادستی از دیگر موارد مورد نظر است، تصریح کرد: پیوست نگاری فرهنگی فعالیت های شهرداری تهران نیز مورد اهمیت است.

وی تأکید کرد: غصه‌ای از ابتدای دوره برای ما وجود دارد. تابلوی کوچه ها مزین به تصاویر شهداست. ما به شهردار تذکر می دهیم و ناراحت می شود و به هم می ریزد اما به نظر می رسد این تذکر خوبی است. تابلوهای مزین به تصاویر شهدا شرایط خوبی ندارد و با این حجم از هزینه‌های گسترده در بخش های مختلف، شاید تغییر این تابلوها هزینه چندانی نداشته باشد. یادمان شهدا در مناطق نیز وضعیت مناسبی ندارد و وقتی شهردار تهران خود را داعیه دار فرهنگ شهادت می‌داند نباید توجه به شهدا و یادمان آنها مورد غفلت قرار بگیرد. امیدواریم پیام فرهنگی شهرداری این باشد که این مجموعه به تمام شهروندان توجه دارد نه یک جریان خاص.

دیگر خبرها

  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • احتمال کاهش محدوده طرح ترافیک
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • «اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند
  • جزئیات کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن»/ وقتی ملودی‌های قدیمی بازخوانی می‌شوند