Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: «خروج» نام بیستمین اثری است، که به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته شد، این فیلم محصول سال ۱۳۹۸ سینمای ایران است.

داستان این فیلم از آن جایی شروع می‌شود، که شرکت آب، هنگام تخلیه آب، به اشتباه آب شور را روانه زمین‌های کشاورزان کرده و محصولات آنها را از بین می‌برد و کشاورزان پس از پیگیری‌های بدون نتیجه از مسئولان محلی تصمیم می‌گیرند، برای حل مشکل خود نزد رئیس جمهور بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشاورزان که از نادیده گرفته شدن توسط مسئولان محلی ناخرسند هستند، با تراکتور به سوی تهران، خیابان «پاستور» و نهاد ریاست جمهوری حرکت می‌کنند و خبر سفر آنها در رسانه‌ها پخش و سوژه خبری می‌شود.

بازیگران مطرحی چون فرامرز قریبیان و پانته‌آ پناهی‌ها در «خروج» به ایفای نقش پرداختند و نقش آفرینی آنها به جذابیت بیش از پیش فیلم حاتمی کیا منجر شده است.

این فیلم درست زمانی قرار بود، اکران عمومی شود، که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و اکران این فیلم و بسیاری دیگر از فیلم‌های کشور را دستخوش تغییرات و سینماها را تعطیل کرد.

در ادامه با توجه به تصمیم عوامل فیلم، «خروج» به طور آنلاین و از تاریخ ۲۴ فروردین سال جاری اکران شد.

پس از اکران آنلاین، «خروج» در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد به صورت «سینماماشین» اکران شد و مخاطبان با حضور در این پارکینگ از داخل خودروهای خود به نظاره این فیلم نشستند.

رخداد اولین «سینماتراکتور» ایران در پیشوا

اما آنچه این فیلم را جالب‌تر کرد، اکران «خروج» در شامگاه یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه بود، اولین «سینماتراکتور» تاریخ ایران با حضور کشاورزان و ۲۵ تراکتوردار در روستای «یوسف رضا» پیشوا و با حضور حجت الاسلام روح اله باقری، امام جمعه پیشوا، حسین عباسی فرماندار این شهرستان، ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان و نویسنده و جمعی از دست اندرکاران این فیلم انجام شد.

در زمان اکران این فیلم، در روستای «یوسف رضا» پیشوا؛ کشاورزان منطقه، اهالی روستا و علاقمندان در صف‌های منظم و سوار بر تراکتور به نظاره فیلم نشستند.

رانندگان تراکتور از نقاط دور و نزدیک پیشوا و ورامین، شبانه خود را برای دیدن این فیلم به «یوسف رضا» رساندند

آنها پس از اکران فیلم، با حاتمی کیا عکس دسته جمعی و نیز تصاویر سلفی گرفتند و شور و شوق حاصل از اکران فیلم با حضور کارگردان و نویسنده در جمع روستاییان وصف ناشدنی بود.

از فرصت استفاده کرده و به شنیدن برخی از مشکلات کشاورزان نشستیم،

درک مشکلات کشاورزان توسط فیلمسازان باعث خوشحالی است

یکی از کشاورزان پیشوایی که برای اکران فیلم آمده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علت فعالیتش در زمینه کشاورزی و تراکتورداری اظهار داشت: قبل از آنکه تراکتور بخرم کم و بیش کار ساختمان می‌کردم، اما کلاهم را برداشتند و هرچه داشتم نیست شد و به همین دلیل تصمیم گرفتم به اصل خود یعنی روستا، کشاورزی و طبیعت بازگردم.

وی افزود: امروز با تراکتور کار می‌کنم و خدا را شاکرم، درآمدمان بد نیست، اما مشکلات فراوانی از جمله تأمین سوخت مورد نیاز تراکتور و هزینه‌های فراوان تعمیر و نگهداری آن، خالی بودن دست کشاورزان برای پرداخت حق الزحمه و… مواجه هستیم، که از اینکه فیلمی برای نمایش مشکلات ما ساخته شده و یک فیلمساز مشکلات ما در جامعه را دیده احساس خوبی دارم.

این تراکتوردار از نبود بیمه برای این قشر نیز گلایه داشت و گفت: ما نیز نیاز به تأمین شغلی و بیمه داریم، در حال حاضر با مشکلات این شغل کنار آمده و به سختی در حال کار هستیم، اما در زمانی که سنمان بالاتر رود، قطعاً توان کار امروز را نداشته و باید تأمین باشیم.

معضلات کشاورزان یکی دوتا نیست

کشاورز دیگری که با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد، با بیان اینکه «خروج» مصداق حال و روز این روزهای کشاورزان است، گفت: مشکلات فراوانی که کشاورزان برای کشت دارند، یکی دوتا نیست، از کمبود آب گرفته تا نبود بذر مناسب و در نهایت اینکه خریداری برای محصول و دسترنجت نیست و دلالان پول نقد می‌دهند و حاصل تلاشت را با ارزان‌ترین قیمت می‌برند، تا گران بفروشند.

مهدی فعله گری اضافه کرد: در این بین هیچ نهاد حمایتی واقعی از کشاورزان پای کار نیست و این حمایت‌هایی هم که از ما می‌شود، بیشتر از آنکه ما آن را لمس کنیم، از رسانه‌ها می‌خوانیم و از اینکه یک فیلم به زیبایی مشکلات قشر کشاورز و زحمتکش را دیده است، خوشحالم.

وی گفت: امیدوارم، سینما بیش از پیش به مشکلات کشاورزان توجه کند و در قالب‌های هنری معضلات ما را به گوش مسئولان برساند و «خروج» راهی برای ورود سینما به مشکلات روستاییان و کشاورزان باشد، واقعاً برخی از صحنه‌های فیلم حال و روز خود را حس می‌کردم و گویی من به جای بازیگران فیلم هستم و آنچه نمایش داده می‌شود، هم نه فیلم، که واقعیت است.

فیلم هم به کمک رسانه و تریبون نماز جمعه در بیان مشکلات کشاورزان بیاید

امام جمعه پیشوا نیز با خرسندی از اکران اولین «سینماتراکتور» ایران در روستاهای این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: اکران این فیلم تأثیر بسزایی در فرهنگ روستاییان و کشاورزان داشت و اتفاق خوبی را شاهد بودیم.

حجت الاسلام روح اله باقری افزود: کشاورزان معضلات زیادی دارند، که بیان آنها از طریق رسانه‌ها، تریبون‌های نماز جمعه یک خروجی خوب دارد، اما بیان این مطالبات و معضلات از طریق فیلم و هنر و سریال قطعاً بهتر و تاثیرگذارتر است.

تحسین حاضران نشان دهنده اکران موفق روستایی بود

رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین نیز میهمان دیگر این اکران بود، وی به خبرنگار مهر گفت: این اکران نوآوری و جذابیت خاصی داشت و مورد تحسین حاضران قرار گرفت.

حسین قرایی ادامه داد: ویروس کرونا و شیوع آن در کشور سبب برخی اقدامات جالب در زمینه سینما شد، که یکی از آنها را می‌توان اولین اکران «سینما تراکتور» در روستای «یوسف رضا» دانست، اما گمان می‌کنم، نمایش این سوژه‌ها برای روستاییان نه تنها در شرایط فعلی که برای همیشه می‌تواند، تأثیرات فرهنگی داشته باشد و قطعاً خالی از لطف نیست.

اکران «خروج» در فضایی که هیچگاه سینما نداشته، حس خوبی دارد

ابراهیم حاتمی کیا، نویسنده و کارگردان سینمای ایران در مراسم اکران «خروج» در جمع کشاورزان، تراکتورداران و اهالی روستای «یوسف رضا» پیشوا طی سخنانی گفت: فیلم «خروج» برای شما روستاییان ساخته شده و خوشحالم که آن را برای شما نمایش می‌دهم.

وی با بیان اینکه این فضا هیچ گاه سینمایی نداشته است، و اکران فیلم در آن حس خوبی دارد، گفت: باید به دغدغه‌ها و مطالبات روستاییان و کشاورزان توجه کنیم.

نویسنده و کارگردان «خروج» همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اکران عمومی فیلم «خروج» اظهار داشت: فیلم «خروج» مشکلات کشاورزانی که در خارج از پایتخت و حتی در نزدیکی تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به نمایش می‌گذارد و قصه این فیلم بارها و بارها رخ داده و تکرار شده است.

برای درک مشکلات کشاورزان تحقیق کردم

وی با بیان اینکه این فیلم سعی دارد، مطالبات کشاورزان را مطرح کند، گفت: برای درک دقیق مطالبات و مشکلات کشاورزان تحقیق‌های زیادی کردم، تا در نهایت به قصه این فیلم رسید.

این کارگردان و نویسنده سینمای ایران رساندن خواسته‌های کشاورزان به گوش مسئولان را انگیزه اصلی فیلم «خروج» دانست و گفت: کشاورزان و تراکتورداران اقشار زحمتکش و ضربه پذیری هستند، که می‌بایست بیش از پیش به آنها پرداخته شود.

وی افزود: اکران آنلاین این فیلم آن هم پیش از نمایش عمومی و در زمان قرنطینه برای اولین بار است، که در کشور رخ می‌دهد.

حا ل «خروج» آمد، تا «ورودی» باشد، به برخی از رسوم و اتفاقات مبارک در سینمای ایران، تا یادمان باشد، این کشور پهناور سوژه‌های متعدد و جذابی دارد، که سینما می‌تواند با پرداخت به آنها به رسالت تاریخی خود عمل کند.

باید منتظر ماند و دید، راه «خروج» باز خواهد ماند و دیگر تولیدات سینمایی نیز به معضلات تولید و اقشار آسیب پذیر جامعه می‌پردازند، یا خیر.

کد خبر 4923576

منبع: مهر

کلیدواژه: ابراهیم حاتمی کیا فیلم خروج اکران خصوصی ویروس کرونا بوشهر شیراز قزوین شیوع کرونا شهرکرد گرگان ایلام ماه مبارك رمضان کمک به نیازمندان مواسات زلزله بیرجند ستاد مقابله با کرونا مشکلات کشاورزان سینمای ایران خبرنگار مهر اکران فیلم حاتمی کیا یوسف رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۸۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

به گزارش همشهری آنلاین، این فیلم که هم‌اکنون در مرحله تدوین به سرمی‌برد، روایتگر چند اپیزود از داستان زندگی حضرت مسیح است و «گیزا رورینگ» بازیگر مجارستانی که پیش از این در فیلم برنده اسکار «پسر سائول» بازی کرده بود در نقش حضرت عیسی، «ماتیاس اسخونارتس» بازیگر بلژیکی در نقش پیتر، «توفیق برهوم» بازیگر فلسطینی الاصل در کنار «مارک رایلنس» و «بن کینگزلی» دو بازیگر انگلیسی برنده اسکار دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «مایک رایلنس» در این فیلم نقش شیطان را بازی کرده است.

لیلا حاتمی نیز در نقش مریم مجدلیه در این فیلم مقابل دوربین رفته است.

فیلم «مسیر باد» دهمین ساخته بلند سینمایی «ترنس مالیک» پس از فیلم های «زمین‌های لم یزرع» (۱۹۷۳)، «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «خط باریک سرخ» (۱۹۹۸)، «دنیای جدید» (۲۰۰۵)، «درخت زندگی» (۲۰۱۱)، «به سوی شگفتی» (۲۰۱۲)، «شوالیه جام‌ها» (۲۰۱۵)، «ترانه به ترانه» (۲۰۱۷) و «یک زندگی پنهان» (۲۰۱۸) است.

«ترنس مالیک» با فیلم «خط باریک سرخ» نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه شد و خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را از آن خود کرد و با فیلم «درخت زندگی» نیز جایزه نخل طلایی جشنواره کن را کسب کرده است. او پیش از آن نیز با فیلم «روزهای بهشت» برنده جایزه بهترین کارگردانی کن شده بود.

«الکس بودن» تهیه‌کننده فیلم «در مسیر باد» پیش از این در مصاحبه‌ای فاش کرده بود که «ترنس مالیک» در پنج سال گذشته در حال تدوین این فیلم سینمایی بوده است و احتمالا این فیلم در پایان راه مرحله پس تولید قرار دارد.

سال گذشته، «متیو کاسوویتس» بازیگر فرانسوی که در فیلم «مسیر باد» نیز بازی کرده بود، ادعا کرد که ترنس مالیک هر روز ۵ ساعت فیلمبرداری داشته و در مجموع ۳۰۰۰ ساعت فیلمبرداری کرده است و او نمی‌داند که آیا بخشی از تدوین نهایی فیلم خواهد بود یا خیر.

کد خبر 846659 منبع: ایسنا برچسب‌ها سینمای جهان خبر مهم لیلا حاتمی بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

دیگر خبرها

  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • سلفی گرفتن میکل آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری 5-0 مقابل چلسی / فیلم
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • لیلا حاتمی شاید در ونیز
  • عکس| دردناک‌ترین سلفی جهان
  • نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی
  • وحشتناک‌ترین سلفی دنیا را ببینید | تصویر معنادی که سفارت ایران در لبنان منتشر کرد
  • پیاده روی به مناسبت هفته سلامت در پیشوا
  • فیلم ترنس مالیک با بازی لیلا حاتمی شاید در جشنواره ونیز
  • استان یزد میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور می‌شود