Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-19@06:35:09 GMT

آغاز کاوش محوطه تاریخی رم رمه مهران در ایلام

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۸۵۴۴

به‌ گزارش ایلنا، عبدالمالک شنبه زاده (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام) با اشاره به آغاز کاوش محوطه تاریخی رم رمه مهران، گفت: پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه پیش ‌از تاریخی رم رمه شهرستان مهران به‌منظور لایه‌نگاری و تعیین عرصه این محوطه از اواسط اردیبهشت شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط خرداد ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این پژوهش میدانی باستان‌شناسی با اعتباری به مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به سرپرستی حجت دارابی در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام تصریح کرد: هدف از این پژوهش، بررسی و مطالعه شروع استقرار در دشت مهران و نیز مطالعه برهم‌کنش جوامع این منطقه با منطقه بین‌النهرین در هزاره ششم قبل از میلاد است که در ادبیات باستان‌شناسی بسیار اهمیت دارد.

او با بیان اینکه امید است در ادامه کاوش بتوانیم به سر و نخ‌هایی درباره شروع کشاورزی آبی در دشت مهران دست پیدا کنیم، اضافه کرد: کاوش حاضر، فصل اول فعالیت‌های میدانی در محوطه رم رمه است و چنانچه نهادهای ذی‌ربط به همکاری و حمایت خود از این پروژه ادامه دهند می‌توان در آینده دست به کاوش‌های گسترده‌تری زد و نتایج بسیار ارزشمندی را به دست آورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ادامه داد: این محوطه برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ شناسایی شده و به شماره ۳۰۸۷۶ در تاریخ ۹۱/۹/۱۶ به‌عنوان اثر ملی ثبت شد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۸۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: بازدید از تمام بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه ۳۰ فروردین به مناسبت «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» رایگان است.

شهرام امیری افزود: طبق تصمیم دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فردا بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی استان‌ها از جمله اصفهان رایگان است و تور‌های بازدید اجرا خواهد شد.

او افزود: در بین بنا‌های تاریخی اصفهان، کاخ عالی‌قاپو بدلیل نصب حفاظ شیشه‌ای دیوارنگاره‌های این عمارت، تعطیل است و بازدید از آن در روز ۳۰ فروردین میسر نیست.

امیری گفت: در استان اصفهان ۳۰ بنای تاریخیِ قابل بازدید و زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی وجود دارد که عمده آنها در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، نطنز، نایین و اردستان قرار دارند.


روز ۱۸ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین از سوی شورایعالی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) بعنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» نامگذاری شده است.


باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • تکمیل زیرساخت های گمرک مهران در دستورکار
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی البرز روز ۳۰ فروردین رایگان است