Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-04-25@05:14:00 GMT

عکس ؛ فلسفه جایزه پیچیچی در لالیگا

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۲۰۰۴

عکس ؛ فلسفه جایزه پیچیچی در لالیگا

افسانه رافائل مورنو ۹۸ سال پس از مرگ نابهنگامش در سن مامس زنده است.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

در پایان هر فصل لالیگا از سال ۱۹۵۳، مارکا، روزنامه مشهور اسپانیایی جایزه “پیچیچی” را به بهترین گلزن این رقابت ها اعطا می کند. اما الهام بخش این نام چه کسی بوده است؟ رافائل مورنو، مهاجمی که در دهه ۱۹۱۰ در برای تیم بیلبائو بازی می کرد و در طول روزهای بازی اش به پیچیچی او معروف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسد این نام مستعار از استناد به قد کوتاه مورنو سرچشمه گرفته است، اما این موضوع نیز مانع از هراس انگیز بودن عملکرد مورنو برای مدافعان حریف نیود. در آن مقطع افسانه او در سراسر اسپانیا معروف شده بود. مورنو در ۸۹ بازی خود برای باشگاه بیلبائو ۸۳ گل به ثمر رسانده و مهم تر از همه عامل قهرمانی تیمش در رقابت های کوپا دل ری در سالهای ۱۹۱۴، ۱۹۱۵، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ بوده است.

مورنو همچنین در بازی های المپیک ۱۹۲۰ بلژیک، جایی که اسپانیا مدال نقره را از آن خود کرد، عضو تیم ملی اسپانیا بود. او در آنجا در کنار ریکاردو زامورا، دروازه بانی که “جایزه زامورا” (بهترین دروازه بان لالیگا) نیز الهام گرفته از اوست، در ترکیب آن تیم حاضر بود.

پس از خداحافطی از فوتبال، پیچیچی در عرصه داوری حضور یافت، اما در سال ۱۹۲۲ و تنها یک سال پس از آخرین بازی به عنوان بازیکن، مورنو به طرز غم انگیزی در سن ۲۹ سالگی درگذشت. اخبار حاکی از آن است علت مرگ او ابتلای ناگهانی به بیماری حصبه بوده است.

در سال ۱۹۲۶، مجسمه این بازیکن توسط هنرمند اسپانیایی ساخته شد و از آن زمان تاکنون آن مجسمه در ورزشگاه سن مامس تعبیه شده است. حتی در سال ۲۰۱۳ و هنگام بازسازی استادیوم نیز این مجسمه دست نخورده باقی ماند و حالا نیز در کنار در ورودی بازیکنان در ورزشگاه قرار دارد.

علیرغم گذشت سالهای دراز، سنتی در اسپانیا وجود دارد که بر اساس آن هر تیمی که اولین بازی خود را در سان مامس انجام می دهد، یک دسته گل به مجسمه مورنو تقدیم می کند. آخرین تیمی که این کار را انجام داد هوئسکا بود که اولین بازی اش در لالیگا در برابر بیلبائو را در روز افتتاحیه فصل ۲۰۱۸/۱۹ انجام داد. همچنین خیابانی در باسک به نام پیچیچی نامگذاری شده و نام او هنوز در این منطقه زنده است.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: لالیگا تیم بیلبائو مورنو تیم بیلبائو دروازه بان لالیگا لالیگا مورنو محبوبترین تصاویر پرسپولیس استقلال رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر استقلال تهران پرسپولیس تهران تیم ملی تیم پرسپولیس لیگ قهرمانان آسیا تراکتورسازی تیم ملی ایران یوونتوس لیونل مسی تیم ملی فوتبال ایران کارلوس کی روش جام جهانی تیم استقلال برانکو منچستریونایتد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جامعه برف» برنده بزرگ جوایز پلاتینو شد/همدردی با سینمای آرژانتین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، «جامعه برف» ساخته جی.ای.بایونا که نامزد اسپانیا در اسکار بود، جوایز برتر یازدهمین دوره پلاتینو را ربود.

بایونا برای تصویر دلخراشی که از سقوط پرواز ۵۷۱ نیروی هوایی اروگوئه در سال ۱۹۷۲ ارایه کرده این جایزه را دریافت کرد. از این سقوط تنها ۱۶ نفر آن هم پس از ۷۲ روز سرگردانی در کوه‌های آند جان سالم به در بردند. بایونا پس از دریافت جایزه بهترین فیلم از بازیگران و گروه خود تشکر کرد و گفت: بدون کتاب پابلو ویرسی من اینجا نبودم.

بایونا پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی، از آدولفو آریستاراین، فیلمساز کهنه کار آرژانتینی به عنوان یکی از افراد الهام‌بخش خود یاد کرد و گفت: آرژانتین، ما اینجا در کنار شما هستیم، شما تنها نیستید.

وی به این ترتیب از وضعیت اسفناک سینمای آرژانتین که با تعطیلی موسسه فیلم INCAA توسط رییس جمهوری خاویر مایلی بدتر هم شده، یاد کرد.

«جامعه برف» جایزه بهترین تدوین، صدا و فیلمبرداری را هم برد.

اولین فیلم استیبالیز اورسولا با عنوان «۲۰۰۰۰ گونه زنبور» از باسک اسپانیا که با تمرکز بر دختری ۸ ساله ساخته شده نیز دیگر برنده بزرگ مراسم بود و ۴ جایزه از جمله بهترین فیلم اول، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن نقش مکمل را از آن خود کرد.

شیلی نیز با «ال کوند» پابلو لارین و مستند تلخ مایت آلبردی با عنوان «خاطره ابدی» که هر ۲ نامزد اسکار بودند از برنده‌های پلاتینو بود و آلفردو کاسترو شیلیایی جایزه بهترین بازیگر مرد سریال را برای بازی در نقش سالوادور آلنده در «هزار روز آلنده» دریافت کرد.

«رویاهای روباتی» از اسپانیا عنوان بهترین انیمیشن بلند را دریافت کرد.

سسیلیا راث بازیگر آرژانتینی که جایزه افتخاری پلاتینو را دریافت کرد با اظهار تاسف از وضعیت سینمای کشورش گفت: احتمالاً سال آینده فیلم‌های آرژانتینی کمی وجود خواهد داشت. صنعت ما شکننده است، بیایید به پرورش آن ادامه دهیم.

اندی چنگو هنرپیشه و خواننده آرژانتینی هم که برای بازی در مینی سریال «عشق پس از عشق» روی صحنه رفت تا جایزه‌اش را بگیرد، گفت: آنها سینمای ما را می‌کشند، فرهنگ ما را می‌کشند.

دانیل بورمن آرژانتینی، برنده جایزه بهترین خالق یک مینی سریال تلویزیونی برای «ایوسی، جاسوس پشیمان» نیز درباره بحران در کشورش حرف زد.

«جامعه برف» همچنین جایزه بهترین فیلم ایبرو-آمریکایی را که یک روز قبل از رویداد اصلی از سوی تماشاگران اهدا می‌شود، از آن خود کرد. در همین حال، «بدن در حال سوختن» جایزه تماشاگران را برای بهترین مینی سریال دریافت کرد.

جایزه پلاتینو بزرگ‌ترین جایزه برای فیلم‌ها و سریال‌های آمریکای لاتین، اسپانیا و پرتغال است. امسال این مراسم در شکارت منطقه‌ای از دوره مایاها در مکزیک برگزار شد و سال آینده دوازدهمین دوره جوایز پلاتینو در مادرید برگزار می‌شود. مکزیک و اسپانیا به طور متناوب محل میزبانی ۴ سال آینده این جایزه هستند.

کد خبر 6085186

دیگر خبرها

  • تصمیم جنجالی خاویر تباس؛ مسابقات لالیگا را در آمریکا برگزار می‌کنیم!
  • تایید شد: لالیگا از دو فصل دیگر در آمریکا!‏
  • تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!
  • بعد از سوپرکاپ در عربستان؛ مسابقات لالیگا در آمریکا!
  • نامزدهای بهترین بازیکن ماه آوریل 2024 لالیگا
  • نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!
  • عصای جادویی جود: توپ طلا برای آقای شماره 5
  • عصای جادویی جود: رزرو توپ طلا برای شماره 5
  • تِراِشتگن: نداشتن فناوری خط دروازه شرم‌آور است
  • «جامعه برف» برنده بزرگ جوایز پلاتینو شد/همدردی با سینمای آرژانتین