Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ تعطیلی در سراسر جهان چندین هفته است که ادامه دارد و روز به روز بیشتر باعث آشفتگی اوضاع اقتصادی می‌شود. به دنبال افزایش بیکاری در ایالات متحده به بیش از 33میلیون نفر، پیش‌بینی می‌شود رکود اقتصادی بدتر از دهه 1930 در این کشور ایجاد شود و همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد که انتظار دارد تولید ناخالص داخلی کشور 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4درصد در سال جاری سقوط کند.

وضعیت ایجاد شده، دولت‌ها را وارد بحران کرده و بسته‌های محرک مالی برای جلوگیری از سقوط فاجعه‌بار اقتصاد جهانی تعبیه شده‌اند. استاد اقتصاد در دانشگاه کلمبیا، Ceyhun Elgin، تعهد مالی سران برای مقابله با وضعیت بحرانی ایجاد شده به واسطه ویروس کرونا را در 166 کشور مورد بررسی قرار داده است.

در حالی که ایالات متحده تا کنون بزرگترین بسته حمایتی را نسبت به سایر کشورها، در سه مرحله متعهد شده (8.3میلیارد دلار، 192میلیارد دلار و 2.5تریلیون دلار)، اما این بررسی نشان می‌دهد که میزان تعهدات جهانی نسبت به بزرگی اقتصاد آنها متفاوت است.

گفتنی است که اقدامات ایالات متحده برای این وضعیت، 13درصد از تولید ناخالص داخلی آن را شامل می‌شود، و در واقع در این رتبه‌بندی، پس از ژاپن قرار دارد که بیش از 21درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در این زمینه اختصاص داده است.

همچنین، در اسپانیا و ایتالیا که به میزان چشمگیری تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتند، این بسته محرک مالی به ترتیب 7.3 و 5.7 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها را شامل می‌شود.

در نمودار ارائه شده، میزان تعهد مالی کشورها برای مقابله با ویروس کرونا در مقایسه با سهم تولید ناخالص داخلی آنها را مشاهده می‌کنید؛

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید ناخالص داخلی ایالات متحد آمریکا کورنا ویروس اخبار کرونا تعهد مالی تولید ناخالص داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به وقت مرزبانی از ریال و پرتاب سنگ به خزانه داری آمریکا

آمریکا از دلار برای بسط تسلط خود بر کشورها و تحت‌فشار قرار دادن نظام‌های مشروع و مردمی که در عرض راهبردهای واشنگتن قرار دارند، بهره می‌برد و  اقتصاد وابسته به دلار، همیشه در معرض و گزند تلاطمات است و دکمه کنترل آن در وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد. لذا پایان دادن به «جادوی پولی و مالی دشمن»‌ می‌تواند رکن اصلی پالایش سیاست‌های مالی و پولی در راستای حفظ ارزش ریال باشد که باید به‌ صورت متعهدانه نسبت به اجرای آن اهتمام داشت و بانک مرکزی به عنوان «مرزبان ریال» باید در این میدان پیشتاز باشد. 

سقوط دلار یا کاهش ارزش دلار یا خروج دلار از سلطه‌ای که دارد و تبدیل آن به یک پول متداول، کاهش نفوذ سیاسی آمریکا را به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن قطعا روی سلطه اقتصادی آمریکا در جهان اثر منفی دارد. افول اقتصاد آمریکا به معنای افول اقتصاد غرب تلقی خواهد بود و به نظر می‌رسد که پیامدهای آن بسیار فراتر از حوزه اقتصاد است.

بسیاری باور دارند که «بریکس» راهکار تقابل با تحریم‌های غربی، سلطه دلار و بدهی‌های سنگین است. اما در عین حال کارشناسان آن را یک شبه ممکن نمی‌دانند. اما برای شروع کشورهای عضو بریکس تبادلات تجاری خود را با ارزهای جایگزین مرتبط با خود یا ارز چینی یوان شروع کرده‌اند و شاید در میان مدت بریکس یک ارز تجاری واحد را نیز معرفی کند.

اما این تغییر به صورت تدریجی رخ خواهد داد و بدون شک می‌تواند بتدریج سیاست‌های تحریمی غربی را نیز کم اثر و حتی شاید بی‌اثر کند. دلایل عملی شدن این فرضیه اقتصادی را می توان در چهار مورد خلاصه کرد:

اول اینکه اتکای صرف به یک ارز واحد که می‌تواند با سیاست‌های مالی امریکا تغییر کرده و با اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های واشنگتن خطر رکود اقتصادی را در کشورها افزایش دهد، یکی از مهم‌ترین دلایل به شمار می‌رود. ضمن اینکه دولت امریکا با کسری مالی سنگینی روبه‌رو است که به مرور می‌تواند علاوه بر افزایش ارزش دلار، تورم را نیز در شاخصی صعودی‌تر قرار دهد.

دومین دلیل آن است که امریکا در سال‌های اخیر در جنگ‌های ژئوپلیتیکی بسیاری درگیر شده است که یکی از مهم‌ترین آنها عراق و افغانستان بود. این نبردها در نتیجه افزایش تنش‌ها میان کشورها و امریکایی‌ها رخ داده است که می‌تواند دولت‌ها را برای استفاده از دلار به عنوان ارز اصلی امریکا به تردید بیندازد.

سوم آنکه؛ چین دومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان و بازیگر تأثیرگذار نوظهور در دنیای تجاری است که همین امر استفاده از ارز این کشور را برای جایگزین دلار جدی‌تر می‌کند.

چهارم اینکه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که از کنترل دولت‌ها خارج هستند، در سال‌های اخیر بشدت مورد توجه قرار گرفته و بیش از گذشته برای جایگزینی دلار مطرح شده‌اند.

در حال حاضر، بریکس ۳۰ درصد از اقتصاد جهانی را کنترل می‌کند و اگر اتکای کشورهای عضو این بلوک اقتصادی به دلار آمریکا به طور کامل پایان یابد، ممکن است این میزان افزایش یابد. اقتصاد آمریکا احتمالاً سقوط خواهد کرد؛ زیرا این کشور هیچ وسیله‌ای برای جبران کسری بودجه خود نخواهد داشت. قیمت همه کالاها به طور سرسام‌آوری افزایش خواهد یافت که به بی‌ثباتی اقتصاد این کشور در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

در خاتمه، اگر اقدامات کشورهای بریکس تا سال ۲۰۲۶ میلادی با موفقیت پیش برود، دلار آمریکا قدرت خود را در بازارهای بین‌المللی از دست خواهد داد، ارزهای محلی بر بخش مالی تسلط خواهند یافت و یکی از آن‌ها احتمالاً ارز ذخیره جهانی خواهد شد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز سه شنبه بیست و هشتم فروردین
  • پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول
  • چرا بند ناف کشور و اقتصاد به دلار بسته شده؟
  • چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بند ناف دلار بسته شده؟
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه بیست و هفتم فروردین
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه بیست و ششم فروردین
  • به وقت مرزبانی از ریال و پرتاب سنگ به خزانه داری آمریکا
  • حمله ایران علیه اسرائیل برنامه کاری مجلس نمایندگان آمریکا را تغییر داد
  • حمله ایران علیه اسرائیل برنامهٔ کنگره را به‌هم ریخت
  • برنامه کنگره آمریکا به‌هم ریخت