Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@23:09:03 GMT

"تبرک" و سیگنال‌فروشی در تلویزیون با "پدرخوانده"

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۳۱۴۱

'تبرک' و سیگنال‌فروشی در تلویزیون با 'پدرخوانده'

آفتاب‌‌نیوز :

تیزرهای تبلیغاتی تبرک را از سال‌های پیش به‌خاطر داریم، کاراکترهایی که «حمید» نامی را صدا می‌زدند تا انواع محصولات غذایی تبرک را به مخاطب معرفی کند. چندی پیش هم یک انیمیشن کوتاه در فضای مجازی منتشر شد و این بار خانمی در شرایط قرنطینه نشان داده می‌شد که از گیر دادن‌های «علیرضا» از یک طرف و تمام شدن مواد غذایی‌اش از طرف دیگر خسته شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضایی که محصولات تبرک را برای خانم می‌آورد و البته، هیچ وقت پایش به داخل خانه نمی‌رسید.

با این حال، این کلیپ تبلیغاتی نامتعارف از طرف شرکت، به‌عنوان حرکت تخریبی رقبا معرفی می‌شود و اعلام می‌شود گروه تبرک، تنها محتواهایی را تأیید می‌کند که از کانال‌های ارتباطی خود اطلاع‌رسانی و منتشر می‌شوند. در تبلیغات جدید این شرکت، در تلویزیون خبری از حمید قدیمی نیست و به‌نظر این بار به‌جای تبلیغ محصول، درباره «سهام» و «بورس» مطالبی گفته می‌شود.

عرضه اولیه سهام شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک در روز اواخر اسفند ۱۳۹۶ در بازار دوم فرابورس انجام شد. قیمت پایانی نماد تبرک در روز عرضه اولیه، ۱۳۸ تومان بود و تا روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، به حدود ۳۱۰۰ تومان رسیده است. عمده محصولات تولیدی تبرک، که چند سالی است به‌عنوان شرکت بورسی در گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر» پذیرفته شده، رب گوجه، سس گوجه، سس مایونز و آبمیوه هستند. ارزش بازار کل سهام شرکت در حال حاضر بیش از ۶۹۰۰ میلیارد تومان است.

تبلیغ محصول یا تبلیغ سهام؟

بررسی از مجموعه قوانین بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد قانون خاصی در زمینه تبلیغات سهام شرکت‌ها وجود ندارد. با این حال، یک وب‌سایت خبری حوزه بورس در گفت‌وگویی با ولی‌الله جعفری، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس از اصلاح این آگهی تبلیغاتی خبر داده است.

بر این اساس، برداشت سازمان بورس از آگهی تبلیغاتی تبرک، دوپهلو بودن آن است و در نامه محرمانه‌ای از مدیران این شرکت خواسته شده از عباراتی مانند «در بورس باشید» و «سهم تبرک را می‌خواهم» استفاده نشود. جعفری در این رابطه با اشاره به یک ماده قانونی گفت: ۱۰۰ درصد نمی‌توان گفت صرفاً منظور آنها وسوسه مردم به خرید سهم تبرک است، ولی اگر منظور آنها به خطر افتادن بازار سرمایه باشد، خلاف ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار است و می‌توان گفت چون از این تبلیغ خطری را احساس کردیم، به شرکت تبرک نامه ارسال شد.

بنا بر بند ۳ ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار، هر شخصی که اقدامات وی نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود، به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال یا به‌جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود به‌دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.

هزینه تبلیغات تلویزیونی تبرک

از آنجایی که تبرک یک شرکت بورسی است، صورت‌های مالی و اطلاعات مهم آن در سامانه کدال، قابل دسترسی است. مطابق این اطلاعات، هزینه تبلیغات تبرک در صداوسیما در قراردادی که از اواخر آبان سال گذشته به مدت سه سال تنظیم شده، بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان اعلام شده و در نحوه تسویه، «متناسب با هفت درصد فروش محصول تبلیغ شده» در نظر گرفته شده است.

سود خالص این شرکت در سال ۱۳۹۷، حدود ۷۹ میلیارد تومان بوده است. صورت‌های مالی سال گذشته این شرکت منتشر نشده‌اند، اما صورت‌های مالی ۹ ماهه حسابرسی‌ نشده نشان می‌دهند سود خالص تبرک از ابتدای سال گذشته تا پایان آذر ۱۳۹۸، بیش از ۳۲ میلیارد تومان بوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تلویزیون تیزرهای تبلیغاتی گروه تبرک بورس آگهی تبلیغاتی میلیارد تومان اوراق بهادار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) افشاگری فلاحت پیشه درباره پدرخوانده جبهه پایداری

فلاحت پیشه از امتیاز سوآپ نفت که در دست صادق محصولی بود روایت کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اسطوره کشتی کج جهان به ایران می‌آید؟
  • آندرتیکر در راه ایران؛ گران‌ترین تبلیغ تاریخ تلویزیون ساخته می‌شود؟
  • آندرتیکر در راه ایران؛ گران‌ترین تبلیغ تاریخ تلویزیون ایران ساخته می‌شود؟
  • فراخوان برای اعتصاب‌های جدید در آلمان
  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • (ویدیو) افشاگری فلاحت پیشه درباره پدرخوانده جبهه پایداری
  • چگونه از کدال استفاده کنیم؟ | راهنمای کاربردی سامانه کدال
  • درج صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید با نماد سیمانو در بورس تهران؛ سیمانو چیست؟
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود