Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@07:10:03 GMT

وقتی که فکر و اراده ایرانی، موجب خودکفایی در صنعت حفاری شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۳۳۳۵

وقتی که فکر و اراده ایرانی، موجب خودکفایی در صنعت حفاری شد

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران اکتشاف نفت و گاز در کشور بر عهده پیمانکاران خارجی بود. بعد از انقلاب تمامی شرکت‌های خارجی دست از کار کشیده و ایران را ترک کردند. شاید آنان هرگز فکر هم نمی‌کردند این ترک اجباری، دائمی بوده و بازگشتی در کار نباشد. لازم به ذکر است که صنعت حفاری زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است و علی رغم ملی شدن نفت در سال ۱۳۲۹ خورشیدی، اما حفاری به دلیل اهمیت استراتژیک همچنان در دست استعمارگران باقی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۶ شرکت حفاری خارجی، عمدتا آمریکایی و اروپایی صنعت حفاری ایران را در دست داشتند و ایرانیان را تنها در بخش‌های پایین دستی و کارگری، شریک خود می‌دانستند. سال ۱۳۵۸ همین کارگران که طعم تلخ استعمار و «زیر دستی» بودن را چشیده بودند، تجمع کرده و خواهان تشکیل یک شرکت حفاری ایرانی شدند.

پس از حضور کارگران در محضر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ایشان دستور رسیدگی مسئله را به دولت وقت صادر کردند. سرانجام نخستین نهاد صنعتی ایران با نام شرکت ملی حفاری ایران بنا شد. صنعت حفاری هر چند در ظاهر فرستادن مته‌ای به درون زمین است، اما اصل ماجرا اقدامی پیچیده، همراه با پشتکار و اراده کارگر ایرانی است.

۵۰ درصد از کارکنان مرخصی هستند

سید عبدالله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در ۱۲ ماهه سال ۹۸، اقدامات زیادی در زمینه‌های عملیاتی و مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت ملی حفاری ایران انجام شد، که در بخش عملیات و خدمات ویژه حدود ۱۶۴ هزار متر حفاری صورت گرفت ، در این حفاری ها، ۱۱۵ حلقه چاه تعمیری، وُرکُوِر و دولپمنت راه اندازی گردید که به نوبه خود قدمی بسیار عالی در این شرکت محسوب می‌شود.

او در تشریح مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی حفاری ایران بیان داشت: در سال ۹۸ که با سیلاب آغاز شد و با وقوع بحران کرونا به پایان رسید، در هر ۲ حادثه سخت، این شرکت مشارکت بسیار ارزشمندی را نشان داد که از جمله آن می‌توان به نصب سیل بندها، ارائه خدمات پزشکی، تامین پمپ تراک‌ها به منظور رفع فاضلاب، برآمدگی‌ها و آبرفت‌های تشکیل شده در سطح اهواز و شهرستان کارون اشاره کرد.

موسوی اظهار کرد: در زمینه مقابله با ویروس کرونا، خدمات بسیار مطلوبی از طریق بخش‌های مختلف شرکت ملی حفاری ارائه گردید و با همکاری بخش خدمات، روابط عمومی، حراست و همچنین خدمات پزشکی اقدام به تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده و توزیع بین کارگران و کارکنان مستقر در دکل‌های حفاری کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: به منظور جلوگیری از سرایت ویروس کرونا و لطمه به ساختار شرکت ملی حفاری ایران، حدود ۵۰ درصد از کارکنان را مرخصی دادیم تا بتوانند در خانه بمانند، البته واریز حقوق‌ها و دستمزد‌ها نیز پابرجاست و خللی در این زمینه بوجود نیامده است.

برنامه های وزارت نفت در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اذعان داشت: علیرغم وجود ویروس کرونا، حفاری چاه‌ها تعطیل نشد و در ۲۰ روز ابتدایی سال ۹۹، تعداد ۱۰ حلقه چاه تکمیل شد، ضمن اینکه عملیات حفاری با شدت و حدت همچنان ادامه دارد و همگام با شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده، همچون سال‌های گذشته در قرارداد‌های ۲۸ مخرن حضوری فعال خواهیم داشت.

او تصریح کرد:همچنین با بسیاری از شرکت‌های خصوصی حفاری، موافقت نامه و مشارکت نامه منعقد شده، ضمن اینکه حضور در قرارداد‌های‌ای پی دی در دستورکار است. همچنین کنترل درآمد و هزینه نیز از پارسال آغاز شد و ادامه خواهد داشت که هدف این برنامه منطقی کردن درآمد‌ها و هزینه‌های شرکت است.

او کسب سرتیفیکیت حرفه‌ای برای کارکنان عملیاتی را از جمله اقدامات شرکت ملی حفاری عنوان کرد و افزود: تلاش می‌کنیم با انجام اقدامات گوناگون، ۷ صنعت حفاری ایران را حفظ نماییم، ضمن اینکه اجرای دستورالعمل‌ها و برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در دستورکار است.

یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده به شرکت ملی حفاری ایران

سید عبدالله موسوی بیان کرد: در اسفندماه سال ۹۸، علیرغم وجود تحریم‌ها و مشکلات مالی، بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده به شرکت ملی حفاری ایران براساس وصول مطالبات و عملکرد دکل‌ها شاهد بودیم که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به پیمانکاران استانی، داخلی، خارج از استان، سازندگان، تامین کنندگان تجهیزات و کالاها، پیمان‌های قضایی و همچنین بخشی از مطالبات قبلی پرداخت شد.

به گفته این مقام مسئول، در بخش مزایای کارکنان شرکت ملی حفاری و معوقات آنها، نفت کارت‌ها تحویل داده شد و همچنین بدهی‌های صندوق بازنشستگی و بهداشت و درمان پرداخت گردید که همه این موارد با تلاش همکاران تحقق یافت و مطالبات قبلی از شرکت‌های طرف قرارداد وصول شد.

موسوی در پایان گفت: امیدواریم  طی امسال، همچون پارسال شرکتی موثر، تاثیرگذار همراه با رعایت الزامات HSE کار‌های در دست اقدام را به انجام برسانیم و ان شاءالله هیچگونه حادثه‌ای برای نیرو‌های انسانی و دکل‌های حفاری رخ ندهد تا بتوانیم شعار سال را به نحو احسن محقق نماییم.

حفاری در عمق یکهزار و ۹۸۰ متر

عبدالهادی اشراقی، رئیس دستگاه ۸۰ فتح با اشاره به حفاری و تکمیل ۱۱۵ حلقه چاه به وسیله شرکت ملی حفاری ایران در سال ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طی این عملیات‌ها ۲ میدان کشف شد که یکی میدان گازی ارم در استان فارس و دیگری میدان نفتی نام آواران در خوزستان بوده است.

او افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و با تصمیم ریاست شرکت، نیرو‌ها تقلیل یافتند، اما کار با همان پشتکار و اراده در حال انجام است.

اشراقی بیان داشت: حفاری در عمق یکهزار و ۹۸۰ متری صورت می‌گیرد، دکل ۸۰ فتح دستگاه توسعه‌ای است که صفر تا صد کار را انجام داده تا به هدف نهایی یا بهره برداری از مخزن برسد. انتظار می‌رود کندوکاو در این مکان تا ۱۲۰ روز به درازا بکشد.

اقدامات بهداشتی برای حفظ سلامتی کارگران در اوضاع کرونایی

محمود نجفی، پزشک شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اطمینان از این مسئله که اقدامات برای پیشگیری از کرونا در دستگاه ۸۰ فتح در حال انجام است، گفت: افرادی که برای ماموریت یا کارکنان به این مکان مراجعه می‌کنند، کلیه اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد و تا زمانی که نیرو‌ها در اینجا مشغول به کار هستند وجود پزشک نیاز است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

پیشتر خبری مبنی بر دستور وزارت نفت برای ترخیص ۲۰ دکل حفاری و بیکاری ۱۰ هزار کارگر این شرکت جنجال زیادی به پا کرده بود. اما وزارت نفت هرگونه خبری تحت این عنواین را تکذیب کرد و از ادامه روند کار و همچنین پرداخت به موقع دستمزد‌ها به کارکنان خبر داد. شرکت ملی حفاری ایران نیز در واکنش به پخش این خبر در برخی رسانه‌ها بیکاری کارگران را «دروغ و کذب محض» خوانده و این مسئله را تنها پایان یک پروژه و آغاز پروژه‌ای دیگر عنوان کرد.

حالا آنچه مشخص است، ادامه فعالیت و حفاری حتی با شرایط کرونایی است که کارگران به عشق میهن خود و برای خودکفایی و بریدن از خارجی با پشتکار و اراده ایرانی برای سربلندی کشور خود تلاش می‌کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهش تولید رونق تولید وزارت صنعت نفت و گاز شرکت ملی حفاری ایران ویروس کرونا صنعت حفاری وزارت نفت سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۳۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران

جلسه متقاضیان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار با حضور نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور و به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برگزار شد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط‌عمومی، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به دستاورد‌های شرکت ملی گاز ایران در دوره تحریم، گفت: سال ۱۳۸۹ بانک مرکزی، شرکتی ملی گاز و شرکت ملی نفت تحریم شدند؛ ظرفیت تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز، ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود و امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ساله، میزان ظرفیت تولید، به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است و پالایش، انتقال و توزیع این زنجیره از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب بالاتر است. پیچیده‌ترین تکنولوژی با انتقال تکنولوژی از ساخت توربین و کمپرسور از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان بازوی اجرای شرکت ملی گاز ایران، صورت‌گرفته است.

نوشادی در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و بخش‌های مختلف صنعت، افزود: جورچین صنعت گاز برای ادامه این مسیر پر افتخار، برای گسترش سطح مشارکت‌های مردمی و پاسخگویی به رشد فزاینده مصرف چه در مسیر توسعه و چه تولید انرژی و محصول و چه مصرف خانگی و تجاری، نیاز دارد که یک هم‌افزایی گسترده‌ای را انجام دهد. در استراتژی جدید شرکت ملی گاز ایران، برای مدیریت اوج مصرف که متأسفانه آسیبش نخست به تولید وارد می‌شود، تصمیم گرفتیم که وارد حوزه جذب سرمایه‌گذاری بشویم و پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار را خدمت شما معرفی کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا بیات مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران نیز با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در امر تولید، گفت: سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌ها یکی از اصول اصلی توسعه در هر صنعتی است و صنعت گاز در کشور ما جریان خونی است که در رگ‌ها و شریان اقتصادی جریان دارد و توسعه این صنعت بی شک به توسعه در دیگر بخش‌های تولید همچون صنایع فولادی و پتروشیمی و دیگر بخش‌های صنعتی می‌انجامد.

در ادامه این نشست پروژه‌های ذخیره‌سازی مخزن نمکی نصرآباد کاشان، میدان هیدروکربنی شوریجه مشهد، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و پروژه بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز جهت سرمایه‌گذاری به نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور معرفی شدند.

گفتنی است، نمایندگان شرکت‌های فولادی همچون شرکت ایمیدرو، گل‌گهر، توسعه آن و فولاد، جهان فولاد، فولاد مبارکه، گهر زمین، آهن و فولاد ارفع، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ایران و فولاد سیرجان در این نشست به ارائه پرسش‌هایی در خصوص این پروژه‌های به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیگر خبرها

  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران
  • نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا
  • وقتی که همت به پشتوانه اراده به ثمر می‌نشیند
  • نمایش اقتدار توان پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی در بغداد
  • توقیف دستگاه حفاری غیرمجاز آب در تاکستان
  • اداراتِ دارای پروژه حفاری، نباید موجب نارضایتی مردم شوند
  • سه دوره عشرت؛ حسرت و عسرت در خودروسازی
  • صف طویل تعمیر خودروهای مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟
  • ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت