Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@13:24:04 GMT

رئیس آینده مجلس کیست؟ / تغییر رئیس بعد از ۱۲ سال

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۴۲۰۹

رئیس آینده مجلس کیست؟ / تغییر رئیس بعد از ۱۲ سال

اکنون و با نزدیک شدن به تشکیل مجلس یازدهم موضوع مهمی که این روز‌ها سیاسیون به آن می‌پردازند، بحث ریاست مجلس یازدهم است. جایگاهی که سالیان متمادی در دستان علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس بوده است.

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- محمدمهدی احمدی؛ انتخابات مجلس یازدهم در ۲ اسفند ۹۸ با حواشی که در کشور و انتخابات حاکم بود برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این انتخابات نکات قابل تاملی وجود داشت که توانست یک مجلس کامل اصولگرایی را تشکیل بدهد.
اولین نکته‌ای که بسیار ملموس بود. وحدت جریان اصولگرایی و ارائه یک لیست در انتخابات بود که این اتفاق بزرگ باعث شد جریان اصولگرایی بعد از مدت‌ها و شکست در انتخابات‌ها به یک وحدت در درون خود برسد که همین عامل وحدت، باعث پیروزی این جریان در انتخابات ۲ اسفند و کسب برد بزرگی در تهران شد و این جریان مانع ورود افراد جریان مقابل به مجلس آینده شد.
اما یکی از عوامل مهمی که باعث شد جریان اصلاح طلب از تسخیر مجلس آینده باز بماند عملکرد این جریان در مجلس دهم بود. اصلاح طلبان با در اختیار گرفتن مجلس دهم و تشکیل بزرگترین فراکسیون، نتوانستند عملکرد رضایت بخشی در مجلس داشته باشند که همین عامل بزرگ سبب شکست این جریان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد.   به اعتقاد کارشناسان این جریان بر خلاف شعارهای انتخاباتی اش در این چهارسال تصدی خود بر مجلس عمل کرد و نتوانست به دغدغه های روز جامعه توجهی داشته باشد.   نکته مهم بعدی که جریان اصلاحات نتوانست اعتماد افکار عمومی را به خود جلب کند حواشی بود که در این مجلس برای خود ایجاد کرده بود از همراهی کردن با دولت در کارهای تا اسیتضاح، سوال و اقدامات نظارتی نمایشی یا صحبت های نابه جای اعصای این فراکسیون در مجلس که برخی اوقات خلاف منافع ملی به حساب می آمد بود. تمام این موارد باعث شد مجلس دهم از کارآمدی خود افول کند و به یک نوعی قوه مستقلی را زیر بیرق یک قوه دیگر قرار دادند که همین امر باعث شد اقبال عمومی به این جریان در انتخابات گذشته کم بشود و این جریان نتواند در مجلس یازدهم حضور داشته باشد.
رئیس آینده مجلس کیست؟
اما اکنون و با نزدیک شدن به تشکیل مجلس یازدهم موضوع مهمی که این روز‌ها رسانه‌ها و اشخاص سیاسی به آن می‌پردازند بحث ریاست مجلس یازدهم است. جایگاهی که سالیان متمادی در دستان علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس بوده است و اکنون این جایگاه بعد از چند سال در انتظار رئیس جدید است.
برخی‌ها پیش بینی‌هایی برای این جایگاه انجام داده اند که در ادامه با گزینه‌های احتمالی این جایگاه آشنا خواهیم شد که می‌توانند گزینه محتملی برای کرسی ریاست مجلس باشند.

محمد باقر قالیباف
قالیباف با سوابق متنوع سیاسی و تجربه کار درعرصه‌های مختلف کشور از جمله شهردار تهران، فرمانده نیروی انتظامی و هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و شرکت در ۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری، این بار پای در کارزار نمایندگی مجلس گذاشته است. وی با کسب آرای بیش‌تر نسبت به رقبای خود به عنوان نفر اول از تهران راهی مجلس یازدهم شد و درحال حاضر گزینه احتمالی و با شانس بالا که بتواند رئیس آینده مجلس یازدهم شود هست؛ این احتمال از دید رسانه‌ها و افراد سیاسی درباره تکیه زدن وی بر کرسی ریاست مجلس زیاد است.

مصطفی آقا میر سلیم
فرد شاخص و سنتی جریان اصولگرا که راهی مجلس شده، مصطفی میر سلیم است. وی سوابق زیادی در عرصه سیاسی کشور دارد، ولی میرسلیم با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ توانست اسم خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد و شناخته شود. این فرد می‌تواند در روز تشکیل مجلس یازدهم، کرسی نائب رئیسی اول مجلس را به دلیل شرایط سنی به صورت موقت تصاحب کند.
از دید رسانه‌ها این شخص می‌تواند گزینه احتمالی صندلی ریاست مجلس باشد، ولی این احتمال با وجود رقبای قدرتمند بسیار ضعیف است تا میر سلیم بتواند بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.

مرتضی آقا تهرانی
دیگر گزینه احتمالی که می‌تواند در انتخابات ریاست مجلس نامزد بشود مرتضی آقاتهرانی است که جزء افراد شاخص مجلس یازدهم نیز به شمار می‌آید. این فرد چندین سال نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است و در این دوران فقط توانسته است ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس نهم را بدست آورد. از دیگر سوابق وی به اولین استاد اخلاق ریاست جمهوری در کابینه دولت نهم می‌توان اشاره کرد.

علیرضا زاکانی


یکی از نامزدهای احتمالی که صحبت از حضور وی برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد علیرضا زاکانی منتخب مردم قم در مجلس یازدهم بود. ازسوابق وی می‌توان به نماینده ادوار مجلس اشاره کرد. این فرد با نزدیکی به حزب جبهه پایداری که دبیرکلی آن برعهده مرتضی آقاتهرانی است؛ می‌توانست گزینه اصلی این حزب برای ریاست مجلس باشد و رقیب جدی برای محمد باقر قالیباف اما او با انتشار یک توئیت در فضای مجازی به تمام این گمانه زنی ها پایان داد و انصراف خود از کرسی ریاست را به طور رسمی اعلام کرد. توئیت علیرضا زاکانی  
حمیدرضا حاجی بابایی
نماینده فعلی مردم همدان در مجلس و وزیر سابق آموزش و پرورش دولت وقت، جزء گزینه‌های احتمالی کرسی ریاست مجلس است. وی در مجلس کنونی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی بوده و اکنون نیز برای بار دیگر منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم را بر عهده گرفته است.

سید شمس الدین حسینی
شمس الدین حسینی یکی دیگر از وزرای دولت وقت با کسب بیشترین آرا نسبت به رقبای خود از حوزه انتخابیه تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس یازدهم حضور دارد. او به صراحت اعلام کرده است که قصد نامزدی برای انتخابات ریاست مجلس را دارد ولی این احتمال ضعیف است که وی بتواند اکثریت آرای نمایندگان مجلس برای رسیدن به کرسی ریاست را کسب کند.

فریدون عباسی دوانی
نفر آخر که او نیز همچون حسینی به صراحت اعلام کرده است که قصد نامزد شدن برای ریاست مجلس را دارد، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در دولت وقت است وی به جز سوابق علمی، سوابق دیگری در عرصه سیاست ندارد.

حال باید دید که آیا اشخاص دیگری به این افراد حاضر، اضافه خواهند شد یا اینکه همین افراد در روز هفتم خرداد برای کسب کرسی ریاست مجلس یازدهم با هم رقابت خواهند کرد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم مجلس ریاست مجلس قالیباف کرسی ریاست مجلس انتخابات ریاست مجلس یازدهم باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۴۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی فهرست خود را برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، با شعار «انقلابی، کارآمد و مردمی» و تحت عنوان «فهرست وفاق» منتشر کرد.

اسامی کاندیداهای این فهرست بدین شرح است:

احمد نادری؛ ابراهیم یزدی؛ سمیه رفیعی؛ ابوالفضل ظهره‌وند؛ حسین نجابت؛ عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی؛ زهره سادات لاجوردی؛ زینب قیصری؛ علیرضا سلیمی؛ محمدحسین حسین‌زاده بحرینی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ مهدی عسگری؛ مجتبی زارعی؛ علی‌اصغر پورمحمدی؛ سید نظام‌الدین موسوی؛ مجتبی رحماندوست.

همچنین بنابر روایت فارس، حبیب الله بور بور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به ارائه فهرست انتخاباتی این جریان سیاسی در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: بعد از چندین جلسه با کاندیداهای مختلف، بالاخره به جمع بندی رسیدیم که فهرستی را به عنوان «فهرست وفاق» منتشر کنیم.

وی افزود: شعار این فهرست، انقلابی، کارآمد و مردمی است و ما با هیچ جریان سیاسی اعم از شورای ائتلاف، شریان، امنا و... هیچ وحدتی انجام نداده ایم.

بوربور تصریح کرد: از تمام ۱۶ نفر این فهرست تعهد نامه انتخاباتی گرفته شده است و این افراد با شاخص های جمعیت وفاداران همراه بوده اند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898762

دیگر خبرها

  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • نتیجه دور دوم انتخابات نقش موثر در کارآمدی مجلس آینده دارد
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند
  • جلسه تندروها برای حذف قالیباف از ریاست مجلس دوازدهم/چه کسانی میدان‌دار شده‌اند؟