Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در ارتفاعات طالقان و تأثیر آن بر کنترل سیلاب‌ها در نقاط پایین دست این شهرستان، اظهار کرد: تمامی سازه‌هایی که در قالب اقدامات آبخیزداری سال‌های گذشته در نقاط بحرانی و آبخیز طالقان کار شده به هنگام بارندگی‌های بهار امسال آبگیری شده و با این اقدام تأخیری در بروز سیل و حجم آب سرریز شده به رودخانه شاهرود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حوزه‌های آبخیز طالقان از جمله «اورازان»، «خودکاوند»، «ورکش»، «لمبران»، «مهران»، «جوستان»، «گراب»، «نساء»، «خچیره»، «ناریان» و «دهدر» طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ چندین مورد سازه‌های مکانیکی آبخیزداری از جمله سنگ و ملات و گابیون کار شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه در بحث آبخیزداری علاوه بر سازه‌های مکانیکی برخی اقدامات بیولوژیک نیز در روستاهای طالقان کار شده است، گفت: در این زمینه طی دو سال گذشته بیش از دو هزار هکتار اقدامات بیولوژیک در قالب کپه کاری و بذرکاری در حوزه‌های آبخیز طالقان انجام شده که به تبع در کاهش حجم سیلاب به هنگام بارندگی‌های اخیر مؤثر بوده است.

اقدامات آبخیزداری در نقاط بحرانی و بالادست طالقان با تکیه بر اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی در حال انجام است بیات در بخش دیگری با بیان اینکه ذوب برف‌ها در نقاط کوهستانی به حجم بارش‌های فصلی اضافه شده و این بر حجم سیلاب رودخانه شاهرود افزوده است، توضیح داد: این مهم موجب شده که دبی سیلاب رودخانه شهر طالقان دو برابر شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های خوب بهاره و از طرفی ذوب برف‌های حاصل از بارش‌های زمستانی شاهد افزایش حجم دبی رودخانه‌های استان از جمله رودخانه طالقان هستیم، بیان کرد: جلوی بروز این رویداد را نمی‌توان گرفت اما در بحث احداث سازه‌ها از جمله پل‌ها در بستر رودخانه‌ها باید به مواردی از جمله عرض و ارتفاع پل‌های ساخته شده توجه شود تا این سازه‌ها به راحتی بتواند سیلاب رودخانه‌ها را عبور داده و دچار خسارتی نشوند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با تاکید بر اینکه اقدامات آبخیزداری در نقاط بحرانی و بالادست طالقان با تکیه بر اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی در حال انجام است، گفت: حدود دو سال دیگر که این سازه‌ها به طور کامل اجرایی شود به یقین اثرات آن در مواردی مانند بروز کمترین خسارت در نقاط پایین دست را شاهد خواهیم بود.

وجود یک سد خاکی در روستای «خور»

بیات در بخش دیگری با اشاره به حجم بالای بارش‌های بهاره اخیر در حوزه «فشند» شهرستان ساوجبلاغ نیز گفت: حجم مخزن سازه آبخیزداری کار شده در آنجا بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب است و تأثیر بالایی در کنترل سیلاب داشته است.

وی با اشاره به وجود یک سد خاکی در روستای «خور» شهرستان ساوجبلاغ که بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب حجم مخزن آن است، بیان کرد: وقتی سیلابی بروز می‌کند حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا این مخزن پر شود و این پیک به یقین جلوی سرزیر شدن سیلاب به نقاط پایین دست با سرعت اولیه را می‌گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با این توضیح که سازه‌های آبخیزداری کار شده در روستاهای محور کرج - چالوس نیز اثربخشی خوبی در کنترل سیلاب، فرسایش و رسوب داشته است، افزود: سازه‌های کار شده در روستاهای «مورود»، «تکیه سپهسالار» و «کندر» از جمله این موارد بوده است.

بیات با تاکید بر اینکه طی یک دهه گذشته به طرح‌های آبخیزداری در استان البرز توجه آن چنانی نشده بود، گفت: اما طی دو سال گذشته و بر اساس مطالعات جامع انجام شده در نقاط بحرانی از نظر خطر بروز سیلاب، طرح‌های آبخیزداری خوبی اجرایی شده و این اقدامات ادامه دارد که به یقین اثر بخشی این پروژه‌ها برای منابع طبیعی استان اهمیت بالایی دارد.

کد خبر 4924482

منبع: مهر

کلیدواژه: طالقان منابع طبیعی البرز پروژه آبخیزداری ویروس کرونا بوشهر شیراز قزوین شیوع کرونا شهرکرد گرگان ایلام ماه مبارك رمضان زلزله کمک به نیازمندان بیرجند مواسات بسته معیشتی طرح های آبخیزداری منابع طبیعی استان نقاط بحرانی استان البرز کار شده سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیلاب در نقاط مختلف شهریزد

دریافت 8 MB کد خبر 6086916

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • وقوع سیلاب در نقاط مختلف شهریزد
  • لزوم اصلاح سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری در سمنان
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه