Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-24@22:45:05 GMT

لغو جلسه شورای عالی کار در مورد حق مسکن

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۷۹۱۷

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  فرامرز توفیقی  در مورد جلسه امروز شورای عالی کار که قرار بود برای حق مسکن کارگران برگزار شود، گفت: این جلسه به خاطر اینکه وزیر صنعت برکنار شده و نماینده وزارت صنعت به شورای عالی کار معرفی نشده، از طرفی وزیر اقتصاد نیز ظاهراً اعلام کرده وقت ندارد در شورای عالی کار حضور پیدا کند، امروز لغو شده است و معلوم نیست، چه زمانی برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی در مورد اینکه آیا قراری که کارفرمایان گذاشته بودند که با توجه به رشد 21 درصدی حداقل مزد کارگران در سال جاری که این رقم حدود 14 درصد کمتر از نرخ تورم بوده، از محل سایر مؤلفه‌های مزدی جبران شود، گفت: اولاً حرف ما این است که طبق صراحت ماده 41 قانون کار،بایدحداقل دستمزد کارگران مطابق با نرخ تورم وهزینه معیشت یک خانوارمعمولی کارگران افزایش یابد.

 

ثانیاً سایر مؤلفه‌ها در دستمزد کارگران شامل بن و خواربار از 190 هزار تومان به 400 هزار تومان و پایه سنوات کارگران از 70 هزار تومان به 175 هزار تومان افزایش یافت، اما دعوا سر این است که مؤلفه‌های جانبی مزد کارگران در بنگاه‌های کوچک و متوسط اجرا نمی‌شود. به گفته رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار باید حداقل مزد کارگران براساس ماده 41 قانون کار طبق تورم افزایش یابد که این مسئله به عدالت نزدیک‌تر است. 

 

توفیقی در پاسخ به این پرسش که برخی کارگران گفته‌اند حق سنوات آنها در کارگاه‌های قبلی توسط کارفرمای جدید پذیرفته نشده است، در حالی که کارفرمایان قول داده بودند برای جبران قدرت خرید کارگران، سایر مؤلفه‌ها را افزایش دهند، گفت:‌ کارگری که از یک کارگاه به کارگاه دیگر می‌رود، نرخ پایه سنوات در صورتی پرداخت می‌شود که حداقل یک سال در بنگاه جدید حضور داشته باشد و از سال دوم، نرخ پایه سنوات شروع می‌شود. 

 

وی در مورد اینکه اگر یک کارگر هفده سال سابقه بیمه در کارگاه‌های قبلی داشته باشد، آیا پایه سنوات در کارگاه‌های جدید به حساب می‌آید،‌گفت: آن هفده سال سابقه پرداخت بیمه است، اما برای پرداخت سابقه سنوات باید یک سال در کارگاه جدید بماند و از سال دوم شرع می‌شود. البته اگر سابقه قبلی کارگر در کارگاه قبلی مرتبط باشد، معمولاً تا نصف سابقه را کارفرمای جدید قبول می‌کند، اما اگر سابقه کارگر مرتبط نباشد، کارفرمای جدید آن سابقه را قبول نمی‌کند. 

 

عضو شورای عالی کار گفت: البته مؤلفه‌هایی مثل پایه سنوات و یا موارد دیگر ربطی به دستمزد کارگر ندارد، چون پایه سنوات همه‌گیری ندارد و شمولیت در آن نیست و در بنگاه‌های کوچک و متوسط اجرا نمی‌شود، اما آنچه که شمولیت دارد، مفاد ماده 41 قانون کار است که متأسفانه امسال در شورای عالی کار برای تعیین حداقل مزد کارگران رعایت نشد. 

 

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در مورد اینکه آیا کارگران نسبت به مصوبه شورای عالی کار شکایتی هم مطرح کرده‌اند، گفت:‌ انجمن صنفی کارگران شکایتی در دیوان عدالت اداری مطرح کرد، همچنین مجمع عالی نمایندگان کارگران، کانون شورای عالی اسلامی کار استان تهران و کانون شورای اسلامی اتوبوسرانی استان تهران شکایت‌های جداگانه‌ای علیه مصوبه شورای عالی کار و حداقل مزد کارگران در دیوان عدالت اداری مطرح کردند. 

 

توفیقی این را هم گفت:‌ در پی این شکایت‌ها سازمان بازرسی کل کشور دو جلسه ما را فراخواند و گزارش‌هایی از وضعیت دستمزد کارگران به آنها ارائه کردیم که احتمالا این گزارش‌ها به دیوان عدالت ارجاع می‌شود.

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: شورای عالی کار کارگران اقتصاد جام نیوز مسکن حداقل مزد کارگران شورای عالی کار دستمزد کارگر پایه سنوات هزار تومان مؤلفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۷۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه امنیت غذایی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسماعیل مطلق گفت: اقدامات دستگاه‌های اجرایی مربوطه در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذا توسط دبیرخانه شورای عالی رصد می‌شود و تمامی دستگاه‌ها موظفند گزارش اقدامات را جهت جمع بندی به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارسال نمایند.

وی افزود: دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیرو ابلاغ رهنمودهای رئیس جمهور در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، جلسه هم اندیشی و هماهنگی اجرای رهنمودهای رئیس جمهور در خصوص اهمیت توجه به امنیت غذایی و سلامت غذای مصرفی مردم و تکالیف وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط را برگزار کرد.

مطلق ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری طی مدت ۲ ماه اقدامات لازم در راستای تولید مواد غذایی از مزرعه تا سفره را تدوین خواهند کرد و در جلسه بعدی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه نمایند.

کد خبر 6085877 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه امنیت غذایی
  • جدیدترین خبر درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد
  • افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر