Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: آمار حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی استان بالا است بنابراین اجرای آیین نامه ایمنی کارگاه های ساختمانی آمار حوادث را کاهش می دهد.
به گزارش روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، نوری با بیان این مطلب اظهار کرد: آمار حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی استان بالا است و یکی از علل اصلی آن ساماندهی نشدن مشاغل صنعت ساخت و ساز مانند اجاره‌دهندگان تجهیزات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: نبود کارگران ماهر و آموزش دیده، ساماندهی نشدن مشاغل تامین کننده تجهیزات ساختمانی مانند اجاره دهندگان ماشین آلات، جک و تخته، قالب و داربست منجر به افزایش آمار حادثه دیدگان در صنعت ساخت و ساز شده است.
وی افزود: بخش ساختمان، بالاترین میزان حوادث ناشی از کار در استان را به خود اختصاص داده است، به طوری که پارسال، 55 درصد از کل حوادث ناشی از کار، مربوط به کارگاه های ساختمانی بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: پارسال، 11 مورد حادثه منجر به فوت در کارگاه های سطح استان گزارش شده که هفت مورد، معادل 64 درصد از حوادث، در کارگاه های ساختمانی به وقوع پیوسته است.
نوری اظهار کرد: کارگران ساده ساختمان با 20 درصد، استادکاران بنا (سفت کار و کاشیکار و سنگ کار) با 15 درصد، آرماتوربندان با 11 درصد و جوشکاران و داربست بندان با 9 درصد، مشاغلی هستند که بیشترین آسیب را در حادثه های ناشی از کار، دیده اند.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد، عامل وقوع بیش از 80 درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان، سقوط از ارتفاع و پرتگاه است و علت اصلی سقوط از ارتفاع، رعایت نشدن نکات ایمنی در کارگاه است.
وی افزود: رعایت نشدن حق تقدم در انجام فعالیت های ساختمانی مانند عدم ایجاد جایگاه کار قبل از انجام عملیات قالب بندی و آرماتوربندی بر اساس آیین نامه ها و قوانین و مقررات حفاظتی موجود، عدم حفاظ گذاری دهانه های باز و پرتگاه ها، عدم استفاده از سامانه های مناسب کار در ارتفاع و عدم ایجاد جایگاه کار مناسب از جمله علل وقوع حادثه سقوط در کارگاه های ساختمانی است.
نوری گفت: آیین نامه ایمنی کارگاه های ساختمانی و مبحث 12 مقررات ملی ساختمان به عنوان تامین کننده ایمنی پروژه ها در کارگاه ها است اما متاسفانه کارفرمایان، مالکان، مجریان و ناظران نظام مهندسی، به آن توجه ندارند و این مبحث در کارگاه نادیده گرفته می شود.
وی با بیان این که در صورت اجرا قطعا آمار حوادث کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: نبود کارگران ماهر و آموزش دیده، ساماندهی نشدن مشاغل تامین کننده تجهیزات ساختمانی مانند اجاره دهندگان ماشین آلات و جک و تخته و قالب و داربست، منجر به افزایش آمار حادثه دیدگان در صنعت ساخت و ساز شده است.
وی گفت: در این زمینه همکاری و تعامل دستگاه های وظیفه مدار در این بخش مانند راه و شهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان، آموزش فنی و حرفه ای، با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی نظارت بر ایمنی کارگاه های مشمول قانون کار، سبب می شود تا شاهد کاهش حوادث در این صنعت باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: در همین راستا این اداره کل پیشنهاد تشکیل کارگروه ارتقای ایمنی بخش ساختمان را در سال 98 به دفتر فنی استانداری ارائه و پس از برگزاری یک جلسه، شیوه نامه نحوه فعالیت اعضای کارگروه را تنظیم کرد که در اولین جلسه سال 99 مورد بررسی قرار می گیرد.
در خراسان شمالی 104 هزار و 835 نفر کارگر بیمه شده در 33 هزار و 986 کارگاه مشغول به کار هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی کارگاه های ساختمانی ایمنی کارگاه مدیرکل تعاون کارگاه ها ناشی از کار آمار حوادث آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب ۸ تجهیزات بازی غیر استاندارد در شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مدیر کل استاندارد خراسان شمالی با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی در وسایل بازی و تجهیزات پارک‌ها و شهربازی‌ها مشمول استاندارد اجباری می‌باشد، گفت: الزام استاندارد برای تجهیزات بازی شامل سه مرحله ساخت، نصب و بهره‌برداری است که برای دریافت تاییدیه استاندارد باید هر سه مرحله تحت نظارت کارشناسان ذیربط انجام شود.
محمد خوران افزود: از شهرداری‌ها و اصناف استان نیز به منظور حفظ ایمنی و سلامت شهروندان انتظار می‌رود از فعالیت شهر‌بازی‌ها، پارک بازی‌ها و زمین‌های بازی که نسبت به دریافت گواهی ایمنی اقدام ننموده‌اند جلوگیری نمایند.
وی با بیان اینکه بهره برداران و مالکین می‌بایست تصویری از گواهینامه صادر شده را به جهت ایجاد اطمینان خاطر استفاده‌کنندگان در کنار تمامی تجهیزات تفریحی نصب نمایند، گفت: از همشهریان در خواست می‌شود در هنگام استفاده از این تجهیزات، از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنند.

دیگر خبرها

  • بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار
  • افزایش درصد فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال گذشته
  • کسب رتبه نخست هرمزگان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری
  • نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعطیلی پنجشنبه و کاهش ساعت کار بخش خصوصی
  • ۹۰ درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی خواهان مجوز اقامت هستند
  • پلمب ۸ تجهیزات بازی غیر استاندارد در شیروان
  • فوت ۱۵ کردستانی در حوادث کار
  • آموزش تعاونی ها به فنی وحرفه ای سپرده می شود