Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@15:29:49 GMT

معامله برخی شرکتهای بورسی با ده برابر ارزش ذاتی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۹۹۷۶

معامله برخی شرکتهای بورسی با ده برابر ارزش ذاتی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص بورس چند روزی هست که از مرز یک میلیون واحد عبور کرده است. حرکت تمامی شرکت‌های بورسی شتابان و معامله سهام آنها در فضاهای واقعی و غیرواقعی گاهاً به دور از منطق و بررسی‌های لازم از سوی سهامداران در حال انجام است. واقعیت آن است که برخی سهامداران تازه وارد که اتفاقاً از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها وارد بازار نشده‌اند، گاه در چنگال سوداگرانی می‌افتند که با سیگنال فروشی، منجر به نادیده گرفتن ارزش ذاتی شرکتها از سوی خریداران می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت آن است که این روزهای بازار سرمایه اگرچه به دلایل منطقی و ورود پررنگ‌تر دولت به عرصه رونق بخشی به فعالیت‌های این بازار، بسیار پررونق است، اما در این فضا، برخی رفتارهای هیجانی سهامداران و فرصت طلبی سودجویان از شرایط به وجود آمده، منجر به انحرافاتی هم در این مسیر شده است.

در واقع، دولتها سال‌های متمادی به دنبال فرهنگ سازی در حضور پررنگ مردم و سرمایه‌گذاران در بازار بورس بود و اکنون که شرایط به واسطه دلایل منطقی و برخی خطاهای پیرامونی فراهم شده و بازار سرمایه از رشد و اقبال بیشتری از سوی مردم برخوردار شده است، بعضاً اتفاقاتی هم رخ می‌دهد که باید هر چه سریع‌تر آثار و تبعات آن را مدیریت نمود تا در نهایت منجر به ضرر و زیان سهامداران نشود.

در این میان برخی تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که افزایش شاخص و حرکت شتابان بورس این روزها شرایطی را فراهم آورده که برخی خریدهای هیجانی، منجر به معامله سهام برخی شرکتهای بورسی با ۱۰ برابر ارزش ذاتی شده که این خود، هشداری برای سهامداران است.

محمودرضا خواجه نصیری، عضو هیأت مدیره بورس تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مطرح کردن موضوع شکل‌گیری حباب در بازار سرمایه، از پایه دچار ایراد است، گفت: اصل قضیه این است که موضوع حباب را اکنون نباید به عنوان یک موضوع اساسی در بازار سرمایه مطرح کرد؛ چراکه کلمه «حباب» در یک بازار، یک مفهوم کلی است و بر اساس آنچه که سوابق تحقیقات علمی نشان می‌دهد عمدتاً حباب‌هایی که در بازار شکل می‌گیرند، تا قبل از اینکه تخلیه شوند، قابل شناسایی نیستند.

وی افزود: نباید صرف افزایش قیمتها، دلیلی بر شکل‌گیری حباب شود، بلکه باید به صورت تحلیلی با آن برخورد کرد؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که بخشی از بازار به لحاظ قیمتی، تناسبی با عملکرد سودآوری شرکتها ندارد که این خود موضوعی قابل بررسی است.

به گفته خواجه نصیری، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مبتنی بر هر سهم، کاملاً قابل بررسی است؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که اکنون بیش از ۳۲ صنعت در بازار سرمایه حاضر هستند که هر یک، محیط کسب و کار متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؛ به نحوی که سهام این شرکتها در بورس، فرابورس و بازار پایه قابلیت معامله دارد و هزاران شرکت را در برمی گیرد که هر یک از آنها، وضعیت متفاوتی نسبت به دیگری دارند.

عضو هیأت مدیره بورس تهران خاطرنشان کرد: مساله جدی آن است که نباید کلیت بازار سرمایه را با یک عینک دید؛ چراکه در بازار سرمایه اکنون شرکت‌هایی وجود دارند که بین ۵ تا ده برابر ارزش ذاتی خود، معامله می‌شوند یا قیمت آنها نزدیک ۴۰ برابر ارزش افزوده آنها است.

وی به مردم توصیه کرد که در مورد این چنین شرکتها، کاملاً مراقب باشند و گفت: خرید سهام این شرکتها ریسک دارد و به نظر می‌رسد که می‌توانیم بگوییم که سهام این شرکتها ارزنده نیست؛ در حالیکه در مقابل، شرکتهایی داریم که دارایی‌هایی در ترازنامه خود دارند که از سودآوری ارزشمندی برخوردار هستند و با توجه به شرایطی که وجود دارد، این شرکتها می‌توانند حداقل معادل سودی که سرمایه‌گذاران طلب می‌کنند، در کلیت بازارهای موازی حاصل کنند.

کد خبر 4924387 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس تهران افزايش شاخص بورس ویروس کرونا وزارت جهاد کشاورزی قیمت نفت سهام عدالت قیمت دلار بانک مرکزی ایران بورس تولید نفت آزادسازی سهام عدالت وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سرمایه ایالات متحده آمریکا قیمت سکه بهار آزادی قیمت یورو بازار سرمایه برابر ارزش ارزش ذاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی

یک کارشناس بازار سرمایه رشد صادرات نفت و پتروشیمی و همچنین رشد تولید خودرو در سال جاری را زمینه‌ای را برای بهبود شرایط نماد صنایع پتروشیمی و خودرویی و در نهایت بازار سهام عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی فراقی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بر وضعیت بازار سهام اظهار کرد: رشد صادرات این نوع کالا‌ها صرفاً بر کرک اسپرد صنایع پتروشیمی حاضر در بورس اثر‌گذار خواهد بود. به هر اندازه کرک اسپرد آن‌ها رشد پیدا کند به همان اندازه وضعیت نماد صنایع این شرکت‌ها بورس هم ارتقاء می‌یابد.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره افزایش تولید خودرو و تاثیر این موضوع بر بازار بورس هم گفت: با توجه به جایگاه نماد‌های خودرویی در بازار، تغییر مثبت در این بخش هم می‌تواند یک اتفاق مثبت برای بورس باشد، اما افزایش تولید خودرو زمانی بر بازار سهام موثر واقع می‌شود که قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا هم دست‌خوش تغییر پیدا کند.


وی تصریح کرد: تقارن افزایش تولید با رشد قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به نرخ بازار ابتدا برای این دو خودرو ساز و سپس سهامداران آن یک اتفاق مثبت خواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بورس ، تولید خودرو ، صادرات پتروشیمی ، قیمت کارخانه‌ای خودرو ، بازار سرمایه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9T

دیگر خبرها

  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟