Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در مطلبی نوشت: «در حالی که چین در حال انبار کردن تجهیزات پزشکی بود، سیا معتقد است پکن برای جلوگیری از سازمان جهانی بهداشت در اعلام وضعیت اضطراری تلاش می‌کرد».

براساس این گزارش، آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) معتقد است که چین در ژانویه (دی‌ماه) سعی کرد مانع از آن شود که سازمان جهانی بهداشت زنگ خطر همه‌گیری کرونا را به صدا در آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیا همچنین مدعی است، چین همزمان مشغول انبار کردن تجهیزات پزشکی بود. یک گزارش سیا که محتویات آن توسط دو مقام اطلاعاتی آمریکا به نیوزویک تأیید شده، اعلام کرده، چین سازمان جهانی بهداشت را تهدید کرده که اگر وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کند، از همکاری با این سازمان در خصوص تحقیقات کرونا دست می‌کشد. 

به نوشته نیوزویک، این دومین گزارش از یک سرویس اطلاعاتی غربی است و به احتمال زیاد سبب افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر همه‌گیری کرونا می‌شود که تاکنون سبب مرگ بیش از ۲۹۰ هزار نفر در جهان شده است که بیش از یک چهارم آن‌ها را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند.  

نخستین گزارش در این راستا، یک ارزیابی اطلاعاتی آلمانی است که هفته گذشته توسط پایگاه خبری «اشپیگل» منتشر و در آن «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین متهم شد که شخصا در ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) به «تدروس ادهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت فشار آورده بود. 
هرچند سازمان جهانی بهداشت فشار رئیس جمهوری چین را رد کرده، اما از پرداختن به این پرسش که آیا مقام‌های چینی کاری برای تأخیر یا تغییر در اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی انجام داده‌اند، خودداری کرد. 

 «کریستین لیندمایر» سخنگوی این سازمان پس از انتشار این گزارش‌ها گفت: ما درمورد بحث‌های خاص با کشورهای عضو اظهار نظر نمی‌کنیم، اما می‌توان گفت که سازمان جهانی بهداشت در طول زمان‌های مختلف و در مواقع بروز همه‌گیری‌ها، مطابق با وظیفه به عنوان یک سازمان فنی مبتنی بر شواهد عمل کرده است.
لیند مایر به نیوزویک گفت: سازمان متبوعش توصیه‌های خود را براساس علوم، شواهد، داده‌ها و توصیه‌های متخصصان مستقل پایه‌گذاری می‌کند. 
وی در بخش دیگری از توضیحات خود افزود: دکتر تدروس ادهانوم در روزهای ۲۰، ۲۱ یا ۲۲ ژانویه (۳۰ دی، ۱ و ۲ بهمن) با رئیس جمهوری چین تماسی نداشته و وی و تیم ارشدش در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) با شی جین پینگ در پکن دیدار کرده‌اند و هیچ سخنی در مورد وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بر زبان نیاورده‌اند.
اما در گزارش سیا که پس از اشپیگل منتشر شده، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نتوانستند بگویند آیا شی در فشار بر سازمان جهانی بهداشت نقش داشته است یا خیر. 
پس از انتشار این گزارش‌ها، ادهانوم نیز تاکید کرد این تصمیم به هیچ عنوان تحت تاثیر چین نبوده و از توانایی پکن در کنترل همه‌گیری دفاع کرد. 

در پی این اظهارات، «دونالد ترامپ» به نمایندگان جمهوریخواه در مورد آینده روابط آمریکا با سازمان جهانی بهداشت گفت: «آنچه سلامت جهانی با آن روبرو شده غیرقابل باور است» و پس از آنکه سازمان جهانی بهداشت را نهادی زیرنظر چین خواند، از اعلام تصمیمش برای قطع کمک‌های مالی به این نهاد بین‌المللی خبر داد.  

از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، چین به دلیل واکنش‌های اولیه با شیوع این بیماری در ووهان مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است و پس از آنکه به سرپوش‌گذاری روی شیوع کووید-۱۹ متهم شد، در اقدامی متقابل، ارتش آمریکا را مسئول شیوع این بیماری خواند. 
آمار مرگ‌ومیر چینی‌ها و میزان ابتلا در این کشور به شدت در غرب مورد تردید قرار دارد و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که احتمال دارد ویروس کرونا از یکی از آزمایشگاه‌های ووهان درز کرده باشد، هرچند تاکنون هیچ مدرکی برای این ادعا ارائه نداده است. 
وزارت امور خارجه چین در پی گزارش سازمان سیا به درخواست‌های نیوزویک برای اظهارنظر پاسخ نداد، اما روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد «رئیس جمهوری چین در ۲۱ ژانویه (یکم بهمن) هیچ تماس تلفنی با دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نداشته است. 
چین برای نخستین بار در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) به سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع بیماری کووید-۱۹ اطلاع داد و از سوم ژانویه (۱۳ دی) به طور رسمی ایالات متحده را با خبر کرد. در بیستم ژانویه (۳۰ بهمن) پکن نخستین مورد انتقال انسان به انسان کرونا را گزارش کرد. 
تاکنون در جهان بیش از ۴ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده که افزون بر ۲۹۳ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.
2023

برچسب‌ها ویروس کرونا سیا چین ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت پکن پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سیا چین ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت پکن ویروس کرونا سیا چین ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت پکن سازمان جهانی بهداشت رئیس جمهوری چین همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۱۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌درخواست «بورل»برای کاهش تنش در منطقه

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در شرایطی که نوار غزه در سکوت مرگبار جامعه جهانی و محاصره ظالمانه صهیونیستی با حمایت واشنگتن و وضعیت شکننده منطقه با تحریک سران رژیم صهیونیستی روز به روز در آستانه وضعیت فاجعه‌باری قرار داده است، تلاش‌ها برای وضعیت امدادرسانی به ساکنان غزه با وجود مانع تراشی این رژیم ادامه دارد.

در همین ارتباط، شبکه خبری الجزیره گزارش داد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در سخنانی پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در جمع خبرنگاران با اشاره به ادامه وضعیت «فاجعه‌بار انسانی» در نوار غزه هشدار داد که در صورت ادامه درگیری‌ها در منطقه، اوضاع در باریکه غزه آرام نخواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به وضعیت شکننده منطقه غرب آسیا تاکید کرد که فاجعه انسانی در غزه مادامی که منطقه روی آرامش نبیند و جنگ و خونریزی در منطقه ادامه یابد، فاجعه انسانی در باریکه ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما در ۳ موضوع اصلی مرتبط با جنگ غزه شاهد هیچ گونه پیشرفتی نبوده‌ایم. این موضوعات شامل: ۱- آزادی اسرای صهیونیست ۲- استقرار آتش بس و ۳- کاهش بحران بشردوستانه در این باریکه که اکنون در محاصره کامل قرار دارد.

بورل که پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ با خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد: ۳ مسئله است که ما به آن احتیاج داریم. متأسفم که این را می‌گویم، اما در هیچکدام از این ۳ مسئله ما شاهد پیشرفت چشمگیر نبوده‌ایم. هیچ پیشرفتی در آزادی اسرا انجام نشده است، به آتش بس درخواستی قطعنامه شورای امنیت احترام گذاشته نشد، و در نهایت کمیسر اتحادیه اروپا که مسئول ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است مثال‌هایی از ایجاد موانع در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه را مطرح می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: بروکسل خواستار دسترسی بدون مانع به نوار غزه به منظور ارسال و توزیع کمک‌های امدادی و بشردوستانه به این باریکه است. این مسئله روشن است که در روند امدادرسانی مانع ایجاد می‌شود و به همین دلیل نیز بحران بشردوستانه در غزه همچنان ادامه دارد.

با این حال، این مقام اروپایی حاضر به محکوم کردن اسرائیل به دلیل ایجاد مانع در روند امدادرسانی‌ها به غزه و ایجاد قحطی عامدانه در این باریکه نشد.

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت اضطراری؛ شرایط خیلی امیدوار کننده نیست / سر بی کلاه دو و میدانی در المپیک
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • سر بی کلاه دو و میدانی در المپیک؛وضعیت اضطراری
  • انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی دریاره وضعیت اقلیمی آسیا با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • ‌درخواست «بورل»برای کاهش تنش در منطقه
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟