Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهقانکار به دانشجو گفت: در صورتی که نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشود قطعا معاونت فرهنگی نه فقط یک روش جایگزین بلکه مجموعه ای از اقدامات را برای جبران عدم برپایی نمایشگاه در دست اقدام خواهد داشت که نمایشگاه مجازی هم می‌تواند یکی از این اقدامات باشد.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو:  عباس اسماعیل گل

طبق برنامه هرساله و پیش بینی شده سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار بود، اوایل اردیبهشت ماه امسال در مصلی تهران برگزار شود اما ویروس کرونا به عنوان مهمان ناخوانده این روزهای کشورمان جلوی برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی، هنری کشور را گرفت تا یک خلاء بزرگ برای اهالی نشر و علاقه مندان کتاب و کتاب خوانی بوجود آورد که در این میان برخی ها پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بصورت مجازی را مطرح کرده اند که این موضوع با توجه به صرفه جویی در هزینه برپایی فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد معقولی محسوب میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که برخی رسانه های رسمی کشور و همچنین شبکه های صداوسیما، خبری با عنوان " عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99" منتشر کردند که این خبر حکایت از عدم قطعی برپا نشدن نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 دارد اما ایوب دهقانکار، دبیر شورای سیاست‌گذاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که همزمان به عنوان مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجوضمن رد این خبر  گفت: تا این لحظه که بنده با شما صحبت میکنم هیچ تصمیم نهایی برای عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 اتخاذ نشده است.

وی ادامه داد: قرار بر این شد بعد از عید فطر در جلسه ای با حضور تمامی اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران و با دعوت از آقای جهانپور(سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) درباره سرنوشت نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 تصمیم گیری شود  که بدون شک تمامی اعضای این شورا هیچ تصمیمی را بدون صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ نمی‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در صورتی که نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشود قطعا معاونت فرهنگی نه فقط یک روش جایگزین بلکه مجموعه ای از اقدامات را برای جبران عدم برپایی نمایشگاه در دست اقدام خواهد داشت که نمایشگاه مجازی هم میتواند یکی از این اقدامات باشد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی ارشاد در ادامه به موارد جایگزین "نمایشگاه کتاب تهران" در صورت عدم برپایی آن گفت: تاکنون طرح ها و پیشنهادات متنوع و بسیاری در این خصوص به دستمان رسیده که اغب آنان در خصوص برپایی نمیشگاه کتاب مجازی است که در این باره باید به دونکته مهم اشاره کرد یکی آنکه هیچ طرحی جایگزین "نمایشگاه کتاب تهران" نمیشود، یعنی سی  و سومین نمایشگاه کتاب تهران قطعا بصورت فیزیکی و همانند روال سابق برگزار خواهد شد که در صوت اینکه امسال بخاطر شرایط کرونایی نتوانیم نمایشگاه را برگزار کنیم ، دوره سی و سوم آن را سال آینده برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: نکته دوم آنکه طرح های برپایی نمایشگاه فضای مجازی در صورت برپایی اصولی وهوشمند قطعا میتواند به رونق وضعیت نشر کمک فراوانی کند که در این راستا مطمئن باشید وزارت ارشاد بصورت تک بعدی عمل نخواهد کرد و از همه ظرفیت های جامعه نخبگانی کشور که خارج از مجموعه ارشاد حضور دارند کمک میگیریم که درصورت برپایی نمایشگاه هایی بصورت مجای بهترین و با امکانات ترین این طرح ها مورد استفاده قرار گیرد.

دهقانکار تصریح کرد: البته تاکنون هم وزارت ارشاد طرح های مختلفی را برای فروش آنلاین پشت سر گذاشته است اما دلیل نمیشود از ایده ها و طرح های بکر درباره نمایشگاه های مجازی کتاب استقبال نکنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بدون شک یکی از گزینه های روی میز وزارت ارشاد برپایی نمایشگاه های کتاب بصورت مجازی است که امیدوارم اتفاق به بهترین شکل ممکن رخ دهد.

دهقانکار در خصوص برپایی نمایشگاه های بزرگی چون "بولونیا" که امروزه بخاطر شرایط کرونایی بصورت مجازی برگزار میشود گفت: همکاران من به دقت در حال رصد روند برپایی نمایشگاه کتاب بولونیا به صورت مجازی هستند که از نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه مجازی برای بهتر شدن نمایشگاه های مجازی و آنلاین کشورمان بهترین بهره را ببریم.

همچنین رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: دغدغه اصلی معاونت فرهنگی ارشاد، رونق صنعت نشر کشور در کنار ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و رویدادهایی چون نمایشگاه های کتاب برای ما به عنوان ابزار دستیابی به ای ناهداف محسوب میشود  و ما از هر ابزاری برای پیشبرد این اهداف مهم استفاده میکنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 عدم برپایی نمایشگاه نمایشگاه مجازی معاونت فرهنگی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۲۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

تلویزیون در حالی امسال به استقبال نمایشگاه کتاب می‌رود که در دو سال اخیر ویژه‌هایی را تعریف می‌کند و همچون سال گذشته چندین ساعت برنامه زنده را به این نمایشگاه اختصاص می‌دهد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محسن برمهانی معاون سیما اعلام کرد که برنامه‌هایی را به طور ویژه برای سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران تدارک دیده‌اند. چرا که او این نمایشگاه را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور می‌داند همچون که در دو سال گذشته سازمان صداوسیما یک نگاه ویژه‌ای به این نمایشگاه داشته است.

به تعبیر برمهانی رویداد فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب وجود ندارد که چهار میلیون بازدیدکننده داشته باشد. او به ضبط دو هزار آیتم برنامه در طول برگزاری دوره سی و چهارم نمایشگاه کتاب اشاره کرد که  تمام این تولیدات در طول سال از رسانه ملی پخش شده‌اند. برای هر شبکه در نمایشگاه جایگاه ویژه ایجاد شد تا متناسب با مخاطبان بتواند برنامه خاص و ویژه تولید کنند.

اما او از تدارک ویژه برنامه‌های تلویزیونی برای سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 19 اردیبهشت‌ماه به مدت 10 روز کار خودش را در مصلی امام خمینی(ره) آغاز می‌کند خبر می‌دهد. برمهانی می‌گوید: «امسال کارویژه‌هایی برای تمام شبکه‌های تلویزیونی تعریف شده تا خروجی ویژه با محوریت کتاب و نمایشگاه کتاب تهران برای مخاطبان با سلیقه‌های متفاوت تولید شود.»

66 درصد مردم ایران همراه با تلویزیون و «نون‌خ» صدرنشین

معاون سیما همچنین به برنامه‌سازی تلویزیونی از نمایشگاه کتاب اشاره دارد که این موضوع را در رونق صنعت نشر مؤثر می‌داند.او در این باره گفت: «برنامه‌سازی و فعالیت‌های رسانه‌ای حتما در رونق صنعت چاپ و تیراژ کتاب نقش خواهد داشت. اتفاقی مثل نمایشگاه کتاب که پرحجم در رسانه ملی تبلیغ می‌شود، حتمأ مخاطب توجه ویژه‌ای به آن خواهد داشت.»

این در حالی است که سال گذشته روزانه 12 ساعت پخش زنده «نمایشگاه کتاب تهران» در تلویزیون در دستور کار قرار گرفته بود. به طور مثال شبکه یک برنامه «کتاب اول»، شبکه دو «باغ کتاب» دو شبکه سه با دوربین‌هایش به شبستان مصلی امام خمینی(ره) می‌آمدند و ویژه‌هایی را تدارک می‌دیدند. این اتفاق در دیگر شبکه‌ها هم برقرار بود. حتی «کودک‌شو» هم یک ویژه طنزی را برای خانواده‌ها و فرزندان در مصلی امام خمینی(ره) اجرا کرد.

همچنین رئیس صداوسیما هم بارها به توجه برنامه‌سازان به کتاب و ساخت سریال‌های تلویزیونی از طریق اقتباس تأکید کرده است. همان‌طور که برمهانی و مسئولین در سیما به این نکته اشاره کرده‌اند فیلمنامه‌هایی اقتباسی حول محورِ کتاب‌های جذاب و جدید به دست شورای فیلمنامه رسیده و در حال بازنگری و تصویب است.

اما در عین حال برای فرهنگسازی کتابخوانی و بالا بردن سرانه مطالعه در کشور همچون گذشته نیازمند ساخت سریال‌هایی با موضوع «کتاب» هستیم؛ روزگاری که امثالِ سریال‌هایی تحت عنوان «کتابفروشی هدهد» ساخته می‌شدند. بنابراین علی‌رغم توجه صداوسیما به موضوع کتاب در ایام نمایشگاه کتاب لازم است در طول سال با ساخت برنامه‌های جذاب و سریال‌های ویژه کتاب و یا حتی اقتباس‌گونه، تلویزیون در کنار کتاب باشد نه چند روزِ خاص.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • فهرست سبد خرید کتاب‌ را آماده کن | تصمیمات تازه برای نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم
  • شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • سخنگوی نمایشگاه کتاب شعار این دوره را در صفحه شخصی اعلام کرد!
  • نام نویسی ناشران دیجیتال برای حضور در نمایشگاه کتاب آغاز شد
  • لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!