Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:43:08 GMT

زبان فارسی سند هویت و جاودانگی ملت ایران است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۵۷۵۵

زبان فارسی سند هویت و جاودانگی ملت ایران است

جعفر مروارید در پیامی به مناسبت ۲۵ اردیبهشت ماه سالروز پاسداشت فردوسی و زبان فارسی افزود: تقویم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دو ‌مناسبت بسیار مهم را بر صفحهٔ ۲۵ اردیبهشت ماه خود رقم زده است، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی. دو عنوان روشن و دو سرخط درخشانی که چون نیکو بنگریم، در واقع یکی‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فردوسی وامدار زبان فارسی است، بطوریکه شاهنامهٔ گرانسنگ او را پیر و جوان و عارف و عامی، پس از گذشت بیش از هزار سال از تاریخ سرایش آن، به آسانی و روانی می‌خوانند و از آن بهره برمی‌گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فردوسی بزرگ اثر ماندگار خود را که تنیده‌ای استوار و دلپذیر از حکمت و خرد و حماسهٔ ایرانی و اسلامی است به زبان پارسی آفریده و چشمهٔ‌ زلال اندیشه و احساس و آرمان خود را بر بستر این زبان روان ساخته است.

وی افزود: بر همین اساس، بزرگداشت یاد و نام و اثر گرانقدر فردوسی در واقع پاسداشت زبان پارسی‌ و پاسداشت زبان پارسی در حقیقت ارج نهادن به کوشش و تلاش ارجمند فردوسی در زنده نگاهداشتن آن است و صد ‌البته نکوداشت این هر دو تعظیم و تجلیل فرّ و فرهنگ و اندیشه و هنر ملت بزرگ ایران در طول تاریخ است.

مروارید ادامه داد: اکنون بر ماست که این ۲ گوهر قیمتی و این ۲ گنجینهٔ گرانبها را از دل و جان پاس بداریم و آنی از پاسداری و نگاهبانی آنها نیاساییم. 

وی گفت: با دریغ فراوان، با وجود تلاش‌های بسیار شیفتگان زبان و ادب پارسی و علاقه‌مندان به حکیم ابوالقاسم فردوسی اعم از فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهان، هنرمندان و استادان زبان و ادب فارسی و برنامه ریزی‌های زیاد در گستره‌های استانی و کشوری برای برگزاری باشکوه آیین‌ها و مراسم بزرگداشت و پاسداشت این دو مناسبت مهم، شرایط بهداشتی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا امکان برگزاری همایش‌ها و آیین‌های حضوری را در شرایط کنونی از ما گرفت و ما را از ادای وظیفه، چنان که باید و شاید، بازداشت. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اما چه باک که ملت ایران رمز و راز گذار از شرایط خوف و خطر را در طول تاریخ پرفراز و نشیب خویش بخوبی آموخته‌ و آزمون‌های دشوار را با پیروزی و سرافرازی تاب آورده و پشت سر گذاشته است.

وی ادامه داد: شاهنامهٔ حکیم طوس گویاترین گواه این امر است. هم او، درس گذار از سختی‌ها را به ما داده است، درسی با سرمشق‌هایی چون شکر و شکیب و دانش و دلاوری و صد البته داد و دهش و دستگیری و مهربانی.‌

مروارید گفت: با توجه به شرایط کنونی و بنا بر تصمیم و تصویب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان، امسال بخشی از برنامه‌ها با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی و بخشی نیز در فرصتی مناسب به صورت حضوری برگزار خواهد شد که عناوین و جزئیات آن به آگاهی عموم رسانده می‌شود. 

وی در پایان این پیام افزود: اینجانب ضمن تسلیت ایام شهادت اسوه و اسطورهٔ داد و دهش و دانش و دلاوری، حضرت علی (ع) و استمداد از ساحت ربوبی آن امام همام برای پیروزی و سرافرازی ملت بزرگ ایران، ۲۵ اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی را گرامی می‌دارم، بر روان فردوسی بزرگ درود می‌فرستم و  تمام تلاش‌های انجام شده برای بزرگداشت این دو مناسبت مهم‌ فرهنگی را در کشور و استان ارج می‌نهم.

برچسب‌ها روز بزرگداشت فردوسی مشهد زبان فارسی ابوالقاسم فردوسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز بزرگداشت فردوسی مشهد زبان فارسی ابوالقاسم فردوسی روز بزرگداشت فردوسی مشهد زبان فارسی ابوالقاسم فردوسی پاسداشت زبان پارسی ابوالقاسم فردوسی زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم پاسداشت عملیات تنبیهی وعده صادق + فیلم

پاسداشت عملیات وعده صادق از جانب مهاجران افغانستانی در مشهد با حضور جمعی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و اساتید حوزه و دانشگاه مهاجرین افغانستانی برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مراسم ابراز کردند عملیات وعده صادق موجب فروپاشی هیمنه رژیم صهیونیستی و تغییر معادلات سیاسی و امنیتی در منطقه بوده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است
  • مراسم پاسداشت عملیات تنبیهی وعده صادق + فیلم
  • سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و بزرگداشت شهدای هفتم تیر منصوب شد
  • رییس هیأت داوران بخش زبان‌های فارسی و گیلکی در ایران انتخاب شد
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • بزرگداشت فراملی سعدی؛ برگزاری رویداد علمی در ۲ سفارتخانه‌