پلوسی : ترامپ با متهم کردن چین قصد انحراف افکار عمومی را داشته
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۶۳۸۷
رییس مجلس نمایندگان آمریکا تلاش دولت ترامپ برای متهم کردن چین پیرامون شیوع ویروس کرونا را انحراف افکار عمومی از مسایل اصلی درباره رفع مشکلات ناشی از این ویروس دانست.
«نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه در گفتوگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلاش دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور و برخی از جمهوریخواهان کنگره را "منحرف کردن" افکار عمومی از مشکلات قریبالوقوع ناشی از بحران شیوع کرونا و نجات اقتصاد ایالات متحده دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: بله، ما میخواهیم که منشأ این همهگیری را بدانیم، اما اجازه بدهید اول روی این مسأله تمرکز کنیم که چرا تست کرونا انجام نمیدهیم و چگونه باید به مردم کمک کنیم.
رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اقدام ترامپ برای تشویق مردم برای نادیده گرفتن دستورات قرنطینه را «نگرانکننده» دانست و در عین حال گفت که نمیتواند وقت خود را برای اظهارات ترامپ تلف کند.
پلوسی به اظهارات ترامپ درباره "تزریق مایع ضدعفونی به بدن مبتلایان"، "از بین رفتن کرونا به صورت معجزهآسا"، و "شایعه" بودن وجود کووید۱۹ اشاره کرد و گفت: من هم به معجزه و دعا کردن اعتقاد دارم و باید این کار را بکنیم، اما باید در کنار آن برای حل مشکلات تلاش کنیم.
دولت ترامپ در تازهترین اتهامزنی خود علیه چین، مدعی شده است که هکرهای مرتبط با پکن اقدام به سرقت اطلاعات مربوط به تولید واکسن کرونا و آمارهای مبتلایان را از مراکز علمی و پژوهشی این کشور سرقت کردهاند.
این در حالی است که پیشتر نیز ترامپ به همراه برخی دیگر از مقامهای دولتش، اتهامزنیهای گستردهای را علیه چین و سازمان جهانی بهداشت مطرح کردهاند.
ترامپ چین را متهم به تعلل در اعلام اطلاعات مربوط به انتشار کووید۱۹ کرد و درباره سازمان جهانی بهداشت هم مدعی شد که این سازمان با «پنهانکاری و سوء مدیریت» و هشدار دیر هنگام درخصوص شیوع کرونا سبب جان باختن هزاران نفر شده است.
ترامپ گفت که به دولت خود دستور داده تا بودجه این سازمان را تعلیق کند زیرا سازمان بهداشت جهانی نتوانسته وظیفه خود را انجام دهد و بعد از دههها باید پاسخگو باشد و به اصلاحات درون سازمانی دست بزند. این اقدام ترامپ با انتقادهای گسترده جهانی روبهرو شد.
مقامهای آمریکا پیشتر نیز در الفاظی غیرانسانی و نژادپرستانه، از ویروس کرونا به عنوان «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» نام برده بودند که سبب خشم چین و حتی برخی مقام های جهان شد.
اتهامافکنی واشنگتن علیه چین در حال همچنان ادامه دارد که آمریکا با بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار مبتلا به کرونا، نزدیک به یک سوم از کل مبتلایان جهان را به خود اختصاص داده و بالاترین آمار را در این زمینه در میان کشورهای جهان دارد.
تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر در آمریکا جان خود را از دست دادهاند و این در حالی است که دولت ترامپ همه تلاش خود را برای ازسرگیری فعالیتهای اقتصادی و بازگشت به وضعیت عادی به کار گرفته است./ایرنا
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۶۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محسن هاشمی: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
محسن هاشمی رفسنجانی در روزنامه اعتماد نوشت: در یک ماه گذشته موضوعاتی که در کنار خطر جنگ با اسراییل موجب بیشترین توجه افکارعمومی و واکنش گسترده در شبکههای مجازی شد، میتوان با سه کلید واژه «قیطریه، ازگل و تلخ گوشت» نام برد که بهطور خلاصه «قات» نام مینهیم. به عبارت دیگر افکارعمومی با سه چالش دوقطبی ایجاد شده از سوی مسوولان و چهرههای سیاسی مواجه شدند و به آن واکنش قابل تامل نشان دادند که ناشی از عدم اقناع بود.
در موضوع نخست، شهرداری تهران تصمیم گرفت در بخشی از پارک قیطریه، مسجدی احداث کند که با موج منفی اهالی منطقه، نخبگان و افکار عمومی مواجه شد و کارزاری با حدود دویست هزار امضا تاکنون برای جلوگیری از آن توسط شهروندان آماده شده است.
ساخت مسجد در تهران امری طبیعی است به خصوص در دو دهه اخیر، صدها مسجد در تهران ساخته شده و تاکنون کسی با آنها مخالفت نکرده است، پس دلایل این واکنش افکار عمومی چیست؟ نخستین دلیل، انتظار از مدیریت شهری برای رسیدگی به اولویتهای شهروندان است، زمانی که ناوگان حملونقل عمومی تهران، به شدت با کمبود و فرسودگی مواجه است، سنگینی بار ترافیک کمر تهرانیها را شکسته، آلودگی هوا از بزرگترین عوامل مرگومیر در تهران به شمار میآید و اینها همه از وظایف بر زمین مانده مدیریت شهری است، چه اصراری بر ورود به ساخت مسجد در زمینی که گویا واقف آن اجازه نداده و در منطقهای برخوردار که گویا با وصیت خیر مسجدساز نیز سازگار نیست؟ و در محوطهای که گویا درختان با بن بالا وجود دارد؟!
دلیل دوم، خدشهدار شدن اعتماد عمومی به مدیریت بهینه است، بعضا دیده شده که با سوءاستفاده از تشکلهای عامالمنفعه یا خیریه، ساخت مساجد و حسینیهها، مراسم مذهبی و القاب معصومین تخلفات و رانتخواری انجام میشود و طبیعتا ذهنیت عمومی به استفاده دستگاههای حاکمیتی از این عناوین حساسیت پیدا کرده است.
دلیل سوم، کاهش حضور و تقاضای متدینین برای عبادات واجب در مساجد است، به نظر نسل جوان با دینزدگی دستوپنجه نرم میکند و طبق نظرسنجیها، آمار حضور جوانان و نوجوانان و حتی میانسالان در مساجد کاهشی است هر چند در مراسمهای جنبی و هیاتها افزایشی است.
در حالی که در شرایط فعلی همین پارک نمازخانه مناسب و البته بی رونقی دارد، باید نسل اهل مسجد بسازیم نه صرفا ساختمان مسجد.
در موضوع دوم، انتقال زمین حوزه علمیه ازگل به یکی از ائمه جمعه موقت تهران که اتفاقا بعد از رحلت آیتالله هاشمیرفسنجانی و به صورتی به جای ایشان منصوب شدند، مورد توجه و اعتراض افکار عمومی قرار گرفت، اینکه زمینی که برای استفاده عمومی وقف شده و بخشی از اراضی شهرداری، برای ساخت حوزه علمیه در منطقهای برخوردار واگذار شود، جای بررسی و تأمل دارد.
انتقال زمین به موسسهای خصوصی و خانوادگی نیز موجب اعتراض شهروندان شد، به خصوص که سوءتفاهمات برطرف نشد، چرا که ابتدا موضوع تکذیب و ادعای جعل امضا شد و سپس حضور و اثر انگشت و امضا پذیرفته شد، اما بعد افکارعمومی، رسانهها وخبرنگاران متهم شدند!
شهید مطهری در دهه چهل در مقالات و سخنرانیهای خود با موضوع سازمان روحانیت، نسبت به خطرات و پیامدهای دولتی شدن حوزههای علمیه و وابستگی آنها به حکومت، در کنار شهید بهشتی هشدار داده بودند و در دوره فعلی نیز اکثر مراجع زنده و در گذشته نظیر آیات صافیگلپایگانی، شبیریزنجانی، وحید خراسانی، علویبروجردی و... با رویکرد دولتی شدن حوزههای علمیه مخالف هستند که در مورد صرف بودجه عمومی کشور در حوزههاست، چه رسد به سوءاستفاده احتمالی از بیتالمال با نام مراکز دینی.
این رویکرد دقیقا ستون فقرات نهاد روحانیت در جامعه که استقلال و سلامت حوزه و مراکز دینی است را هدف قرار میدهد و به چالش کاهش مرجعیت اجتماعی نهاد روحانیت دامن میزند، بنابراین واکنش گسترده افکار عمومی نه فقط به تخلف در این موضوع، بلکه به رانتخواری احتمالی گذشته از بیتالمال به نام دین و حوزه باز میگشت.
در موضوع سوم، اظهارات یک منبری سیاسی دیگر در شبهای قدر در صداوسیما، موجب واکنش گسترده متدینین و افکار عمومی شد، این چهره رسول اکرم و امیرمومنان علیهما السلام را با صفت تلخ گوشت توصیف کرده بود و توضیحات مکرر وی نیز از تغییر نظر وی حکایت نمیکرد.
پیامبری متهم شد که به فرمان وحی، هدایایی برای نرمی دل مشرکان به عنوان مولفه قلوبهم، برای جذب آنان به اسلام میداد و با مومنین و اصحاب خود نیز با نهایت مهر و مدارا رفتار میکرد.
اصولا اظهاراتی از این طرز تفکر را میتوان در قالب گفتمان اسلام قدرت محور توصیف کرد، در برابر اسلام قدرت محور، اسلام اخلاق محور قرار دارد که اخلاق را مهمتر از قدرت و حتی به عنوان هدف بعثت پیامبر میداند.
نقش مردم در اسلام قدرت محور با اسلام اخلاق محور متفاوت است، در اسلام اخلاق محور، نظر برای مردم ملاک است، تحمیل و اجباری در دین نیست، نظر مردم در سرنوشت جامعه تعیینکننده است، اما در اسلام قدرت محور، نظر و برداشت و فتوای حاکم سرنوشت را تعیین میکند و مردم به جای حق انتخاب، تکلیف اطاعت دارند.
به نظر میرسد این دوگرایش، پایگاههای جدی در جامعه دارند، انتخابات گذشته که هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام در تهران ۶ درصد واجدین شرایط و در کشور شاید ۱۰ درصد جامعه را تشکیل دادند، نشان میدهد این برداشت افراطی از اسلام، چگونه پایگاه اجتماعی انقلاب که در دهههای گذشته بالاتر از دوسوم جامعه را تشکیل میداد، کوچک کرده و بزرگترین تهدید برای آینده انقلاب است، حتی تهدیدی بزرگتر از اسراییل.