Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکلات عدیده و پایان ناپذیر سیستان این روزها صدای نماینده مردم شمال استان را نیز درآورده است به گونه ای که او در جدیدترین نطق خود در مجلس به جهت عدم رسیدگی به مشکلات این منطقه به وزیر کشور تذکر داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون،  شمال سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از دروازه های توسعه استان و کشور به واسطه وجود مرز بین المللی با کشور افغانستان از طریق بازارچه مرزی میلک مطرح است که این فرصت را ایجاد کرده تا سایر کشورهای از طریق این بازارچه با کشور افغانستان ارتباط داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امنیت بی نظیر مسیر های زمینی، هوایی و حتی دریایی ایران، کشورهای منطقه را مجاب کرده است تا از چهار راه اقتصادی خاورمیانه برای تبادل با کشور افغانستان عبور کنند.

هند و ایران دو کشور بزرگ صادر کننده کالا به افغانستان محسوب می شوند که با توجه به نیاز بالای کالا در این کشور مصرف کننده، موقعیت اقتصادی مناسبی را برای کشورمان به ارمغان آورده است.

اما استفاده از مرز تنها به بازارچه میلک ختم نمی شود، در گذشته مردم بومی سیستان که عمدتا با مردم شهرهای مرزی افغانستان نسبت فامیلی نیز دارند برای تبادل کالا به صورت کوله بری داد و ستد می کردند.

عمده صادرات مرزنشینان را فروش سوخت به افغانستان تشکیل می داد در قبال این فروش، آنها وارداتی از جمله وسایل صوتی و تصویری نیز داشتند که در گذشته به دلیل نبود تلفن های هوشمند و همچنین قیمت بسیار ارزان آن تقاضای بالایی در کشور داشت.

اما روزگار خوش مرزنشینان که عمده درآمد خود را مدیون مرز بودند پس از احداث دیوار بین المللی بین مرز ایران و افغانستان خیلی زود به اتمام رسید و بسیاری از مردم این منطقه از استان سیستان و بلوچستان بار سفر به استان های دیگر بستند.

خشکسالی از طرفی و عدم فعالیت در مرز از طرف دیگر درآمد مرزنشینان را به صفر رساند به گونه ای که این استان را طی چند سال به یکی از فقیر ترین استان های کشور تبدیل کرد.

ایده دیوار مرزی برای ایجاد امنیت در مرز شکل گرفت اما پیامد های آن باعث ایجاد چالش های جدید در منطقه شد.

مشکلات عدیده و پایان ناپذیر سیستان این روزها صدای نماینده مردم شمال استان را نیز درآورده است به گونه ای که او در جدیدترین نطق خود در مجلس به این مشکلات اشاره کرده است.



جدایی هزاران هکتار از مزارع کشاورزی ایران با دیوار کشی مرز

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری در صحن علنی مجلس گفت: مرز سیستان در گذشته برای مردم به عنوان یک فرصت شناخته می شده است اما امروز به تهدید تبدیل شده است.

وی افزود: گرانی کمرشکن، کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، حاشیه نشینی، فاضلاب شهری و در نهایت احداث دیوار مرزی باعث ایجاد مشکلات برای مردم شده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین به رحمانی فضلی وزیر کشور به دلیل انسداد مرز سیستان تذکر داده است و خواستار پیگیری دولت در این زمینه شد.

دهمرده همچنین در صحن علنی مجلس مدعی شده است که دیوار مرزی سیستان به صورت غیر کارشناسی شده احداث شد ، و همین امر باعث گشت تا هزاران هکتار از زمین های کشاورزی مردم منطقه در آن سوی مرز باقی بماند و عملا دسترسی کشاورزان به این مزارع قطع شود از طرفی کشور افغانستان هم دیوار مرزی را مرز رسمی خود می داند.



سیستان نیازمند رسیدگی دولتی است

در همین خصوص حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: دولت باید در راستای پیشرفت منطقه نه تنها مرز را ساماندهی کند بلکه باید زیر ساخت های مطالبی که تاکنون نمایندگان مطرح کرده اند را کامل کند.

وی افزود: پروژه راه آهن، گازرسانی به سیستان، داد و ستاد از طریق گذر های مرزی، احداث نیروگاه های بادی ، انتقال آب از دریای عمان به شمال استان و آب های ژرف در کنار مطالبات دیگری که نمایندگان مطرح کرده اند باید در منطقه سیستان راه اندازی شود تا شاهد تحول عظیمی در کشور باشیم.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مثلا پروژه گازرسانی به منطقه سیستان در حال انجام است اما سرعت احداث آن بسیار پایین و کند است، سایر پروژه های در دست ساخت نیز از همین وضعیت برخوردار هستند.

وی ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان به دریاچه هامون، احداث چاه های ژرف در کنار چاه مادر و پیگیری حق آبه ایران از افغانستان نیز می تواند مشاغل از دست رفته مردم سیستان را بازگرداند.

دهمرده به زمینه گردشگری اشاره کرد و گفت: گردشگری در سیستان ظرفیت بالایی دارد که می تواند با احداث راه آهن، پیگیری پرواز های بیشتر در فرودگاه زابل و احداث بزرگراه ها جذب گردشگر در منطقه افزایش یابد.

وی بیان داشت: در بحث ایجاد منطقه آزاد بعید می دانم که در این دولت به تصویب برسد، باید در کنار گیر و دارهای شورای نگهبان تصویب این طرح را در دولت آینده شاهد باشیم.

نماینده مردم سیستان خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی به مزارع از طریق لوله نیز اگر به صورت کامل انجام شود و شیوه های نوین آبیاری در آن بکارگیری شود می تواند مزارع کشاورزی سیستان را با رونق رو به رو کند.

وی به ظرفیت نیروگاه بادی تولید برق در سیستان اشاره کرد و گفت: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان این ظرفیت را در منطقه ایجاد کرده است که بتوانیم یک بار برای همیشه از سوخت های فسیلی دست بکشیم و تولید برق را به انرژی تجدید پذیر بسپاریم.

با این حال استان سیستان و بلوچستان سرشار از ظرفیت هایی است که تاکنون در راستای پیشرفت منطقه و اشتغالزایی افراد از آن استفاده نشده است.


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان کشور افغانستان دیوار مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۶۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است

غلامرضا میری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پیگیری‌ها برای رفع موانع صادراتی همچنان ادامه دارد، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه با بی توجهی به رفع موانع صادرکنندگان قاچاق رونق پیدا می‌کند، افزود: در شرایط کنونی با قاچاق زعفران، صادرکنندگان تنها نظاره گر از دست دادن بازار‌های هدف هستند، درحالیکه با رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد.

میری ادامه داد: طی ۱۰ تا ۱۵ ساله گذشته کشور‌هایی که اقدام به کشت زعفران کردند، بی تردید با پیاز‌های قاچاق شده از کشور ما این اقدام را انجام داده‌اند که با استمرار این روند، جایگاه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا در معرض خطر خواهد بود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه زعفران ایرانی به اسم دیگر کشور‌ها صادر می‌شود، افزود: علی رغم آنکه افغانستان کمتر از ۲۰ تن زعفران تولید می‌کند، اما حدود ۷۰ تن صادرات دارد و از طرفی حجم بالایی زعفران به این کشور صادر می‌شود که این امر نشان می‌دهد زعفران تولیدی پس از بسته بندی مجدد به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

به گفته او، براساس آمار صادرات زعفران در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ کاهشی بوده، درحالیکه مصرف زعفران در دنیا تغییری نداشته است. همچنین طبق رصد‌های صورت گرفته ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها قاچاق می‌شود که با رفع موانع صادراتی، این میزان به صادرات رسمی افزوده می‌شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون متوسط برداشت زعفران در هکتار ۳.۲ کیلو است، درحالیکه ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته متوسط برداشت ۶ کیلو بود که با ورود تکنولوژی به بخش بایدمتوسط برداشت را به ۷ تا ۸ کیلو برسانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کشت نخیلات در ۴۷ هکتار از باغات کارون
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود
  • متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است
  • قاچاق، آفت اصلی زعفران
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • بازارهای صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم/ موانع صادراتی برداشته شود
  • خرید بیش از دوهزار تن گندم از کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان
  • دستگیری سارقین احشام توسط مرزبانان هنگ مرزی درگز
  • پرداخت غرامت خسارت به کشاورزان در غرب استان اصفهان + فیلم
  • صدور سند برای ۲۲۶ هکتار زمین کشاورزی تنکابن