Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:47:41 GMT

خاطرات شنیدنی فرمانده جانباز

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۸۳۳۴

خاطرات شنیدنی فرمانده جانباز

همواره تاریخ زندگی بشر شاهد انقلاب و جنگ بوده است؛ تاریخ کشور ما نیز جنگ‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است؛ آنچه در جبهه های ما گذشت سندی پر افتخار برای ملتی وطن دوست و فداکار است. این واقعیت مهم، ضرورت ثبت و ضبط وقایع و حقایق آن دوران را دو چندان کرده است. همانطور که رهبر معظم انقلاب چنین فرموده اند: «امید است تدوین و چاپ کتاب هایی که در همین راستا صورت می گیرد، قدمی موثر و اثری ماندگار به منظور شناساندن فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس به نسل های بعد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بنا بر اسناد محکم، جهادگران استان سمنان از نخستین گروه هایی بودند که صورت سازمان یافته در جبهه جنوب حاضر شدند و با انجام خدمات چشمگیر به سرعت جایگاه مناسبی را کسب کردند. آنها پس از شرکت در چند عملیات مهم، مسئولیت تشکیل قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) جهادسازندگی را به عهده گرفتند و در این میدان خوش درخشیدند.

کتاب «عبور از رمل» در بردارنده خاطرات حاج ابوالفضل حسن بیکی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) جهادسازندگی است که برای حضور مستمر در خط مقدم و شرکت در جلسات فرماندهان جنگ، خاطرات شنیدنی از نقش مهندسی رزمی در دفاع مقدس بیان کرده است. 

حسن بیکی کشاورز زاده‌ای دامغانی و جانباز ۵۰ درصد است که ۲ دوره نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در دوران دفاع مقدس، هم رزم شهیدان علی صیاد شیرازی، حسین خرازی، احمد کاظمی، مهدی زین الدین، حسن باقری، مسعود نیاکی، حسن آبشناسان، مصطفی چمران، محمد بروجردی و فرماندهانی چون محسن رضایی و رحیم صفوی بوده است.

خاطرات نوشته شده در این کتاب را محمد مهدی عبدالله زاده طی مصاحبه‌های انجام شده جمع آوری کرده و در پاییز ۱۳۹۴ به تهیه کنندگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان در انتشارات  زمزم هدایت به چاپ رسیده است.

قسمتی از کتاب 

چند روز بعد از فتح خرمشهر به صیاد رسیدم. گفت: «ذوق آزادی خرمشهر چه چیزی خوبیه؟! نظامی ها را هم بی نظم کرده. نظامی وظیفه اش این است که وقتی پیروز می شود برود و در نقطه ای سنگر بگیرد تا اگر طرف مقابل خواست پاتک کند، بتواند مقابله کند». او هم سرباز و افسرش را گم کرده بود، همه می رفتند خرمشهر را ببینند. جلوی مسجد خرمشهر پر از نیرو شده بود! نگران بودیم که اگر هواپیما بیاید و بمباران کند، با هر بمبش ۵۰۰ آدم را زمین می ریزد. یک معجزه بود. هزاران آدم جلوی مسجد بود. داخل مسجد هم مملو از جمعیت بود. جمعیت تا کنار اروند پر بود. یک کیلومتر آن طرف اروند، توپخانه های عراق بودند. یک توپ هم شلیک نمی شد. یک کلاشینکف هم شلیک نمیشد.
پدافند هوایی ما از خرمشهر خیلی دور بود. خرمشهر یک دفعه سقوط کرد؛ یک دفعه هم آزاد شد. در این آزادی؛ بچه ها این قدر غافلگیر شدند که هیچ پایگاه و هیچ پدافندی جا به جا نشد. یعنی اگر هواپیما می امد و می رفت، فقط باید با کلاش و تیربار و آرپی چی مقابله می کردند. چند روزی که بچه ها آنجا بودند، یک گلوله خمپاره هم نیامدا همین طور جمعیت می آمد و می رفت. چیزی که برای ما خیلی جالب بود، این بود که بعضی از ارتشی‌ها غذا نمی خوردند. سوال می کردیم چرا غذا نمیخورید؟
گفتند: «آقا درسته که خرمشهر آزاد شده، ولی پر از ستون پنجم است.»

درباره نویسنده

عبدالله‌زاده متولد ۱۳۳۱ در شهر دامغان، پژوهشگر تاریخ شفاهی دفاع مقدس و مولف ۲۰ عنوان کتاب در این حوزه است.

برچسب‌ها بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کتابخانه ایرنا سمنان دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کتابخانه ایرنا سمنان دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کتابخانه ایرنا سمنان دفاع مقدس دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۸۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فرمانده لوتی‌ها» مستند شد

به گزارش قدس آنلاین، طبق اعلام علی رویین تن، این مستند به فرمانده گردان میثم، سید ابوالفضل کاظمی فرمانده گردان لات‌های دفاع مقدس می‌پردازد. مردی که از هشت سال دفاع مقدس هشتاد سال حکایت داشت و طوطی شیرین شکن روایت های دلنشین جنگ بود.
رویین تن افزود: او در تمام هیات‌ها ،زورخانه‌ها و مراسم‌ها از بچه های جنگ می گفت و چه شیرین می گفت.آخر هم پای بساط امام حسین(ع) شربت شهادت را لاجرعه سرکشید.

به گفته کارگردان فیلم دلشکسته ، او کبوترها را یاران حسین (ع) می‌دانست و پرواز را از کبوترها آموخته بود.

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت فرمانده سازمان بسیج مستضعفین در پی درگذشت حاج محمد کیانی
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • عروج جانباز سرافراز دفاع مقدس حاج محمد(جمعلی) کیانی
  • خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از شهید چراغی + فیلم
  • فرمانده گردان لوتی‌های دفاع مقدس کیست؟ |‌ عکس
  • «فرمانده لوتی‌ها» مستند شد
  • رونمایی از کتاب هم نفس در ایذه
  • پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس است
  • تشییع پیکر رزمنده ۸ سال دفاع مقدس در آبادان
  • یک جانباز در قم به همرزمان شهیدش پیوست