Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تهیه طرح بهسازی برای روستای کنگ، سند وفاق شورا، دهیار، میراث فرهنگی و مردم است شاید برای شروع طرح‌ریزی مدت زمان کمی نیاز باشد؛ اما هماهنگی و وفاق بر سر طرح‌ها است که زمان را طولانی می‌کند.

مرجان اکبری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تخریب‌های اخیر روستای کنگ اظهار کرد: در جلسه‌ای که با فرمانداری، مسئولان بنیاد مسکن، شورای شهر و دهیاری طرقبه برگزار شد، تمام افراد اذعان داشتند که تخریب خانه‌ها در بافت تاریخی روستا تخلف محسوب می‌شود؛ گویا چند مورد از خانه‌هایی که اخیرا تخریب شده متروکه بوده و به لحاظ ایستایی نیز مشکل داشته‌اند؛ اما قرار نبوده است که تعریضی در معبر ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: بافت‌ها با بناهای تاریخی متفاوت هستند، برخی از بناها استحکام‌ طولانی‌تری دارند. اما بناهایی که به صورت مسکونی ساخته می‌شود، عمر مفیدشان 30 سال است و نگهداری از بناها تا 400 سال برای ما امکان‌پذیر است. در همین راستا سازمان میراث فرهنگی از بنیاد مسکن توقع تهیه طرح بهسازی دارد؛ چراکه این مورد در طرح هادی جداسازی نشده بود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: بناهای روستایی به لحاظ مصالح ساخت ضعیف‌تر هستند، در بافت‌های با ارزش فرهنگی- تاریخی ضابطه ساخت و ساز از نوع هماهنگ با بافت داده می‌شود؛ نه از نوع دیگر، تعریض معابر نیز اصلا جایگاهی ندارد؛ چراکه بارها به مسئولان این روستا گفته شده است که در صورت تعریض معابر قطعه از بین خواهد رفت و گوشتی در بدنه باقی نخواهد ماند.

اقدام به تخریب در بافت تاریخی کنگ بدون اطلاع میراث فرهنگی جرم است

اکبری ادامه داد: این صحبت‌ها در جلسه مطرح و تعهد نیز از شورا و دهیاری منطقه گرفته شده و به آنها تاکید شده است که اقدام به تخریب، بدون اطلاع میراث فرهنگی جرم بوده و فردی که اقدام به چنین کاری کند، مجرم محسوب می‌شود.

وی در خصوص اعمال قوانین ساخت و ساز در روستا عنوان کرد: اعمال قوانین همیشه کمک‌کننده بوده، اما اولین چیزی که در این برهه زمانی اهمیت دارد، افکار شورا، دهیار و مردم ساکن منطقه است؛ البته در حوزه اداره شهرستان‌های طرقبه و شاندیز و بنیاد مسکن این مساله حل شده است و روستا تنها نیازمند طرح قابل قبولی است تا مردم با آن همراه شوند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مورد پرونده ثبت ملی روستای کنگ تشریح کرد: پرونده تهیه شده و به تهران تحویل شده است، اما مساله اینجاست که میراث فرهنگی بافت‌های کمی را ثبت می‌کند؛ چراکه مسئولیت ثبت بافت بسیار زیاد است به همین دلیل ما بافت‌ها را به غیر از ثبت، ابلاغ می‌کنیم. مانند روستای کنگ که به عنوان بافت با ارزش شناخته و ابلاغ شده است و از همین طریق نیز می‌توان پیگیر مسائل قانونی آن شد.

اکبری در خصوص وضعیت کنونی روستای کنگ با توجه به وقوع بارش‌ها و نیز عدم ایستایی بناها متذکر شد: روستای کنگ در ابتدا نیازمند طرح بهسازی درست و مناسبی است، مانند روستای ریاب که با اجرای طرح بهسازی نتایج خوبی را در این روستا شاهد بوده‌ایم، در واقع طرح بهسازی سند وفاق شورا، دهیار، میراث فرهنگی و مردم است شاید برای شروع طرح‌ریزی مدت زمان کمی نیاز باشد اما هماهنگی و وفاق بر سر طرح‌ها است که زمان را طولانی می‌کند. به این معنی که قسمت فنی کار به اندازه قسمت هماهنگی سخت نیست.

وی یادآور شد: در دوره‌ای برای روستای کنگ طرحی توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و قسمتی از آن نیز اجرا شد که در نهایت طرح خوبی نشد. پس از آن بنیاد مسکن تصمیم به تهیه طرح هادی گرفت؛ اما در نهایت مشخص شد که بافت، طرح بهسازی ندارد.

طوماری از وعده‌ها به کنگ داده شده است

همچنین عضو شورای روستای کنگ در مورد برداشت تعدادی از خانه‌های این منطقه گفت: تمامی خانه‌های برداشته شده آوار بوده و هیچ سکنه‌ای نداشته است. این کار به اجبار و برای جلوگیری از آوار شدن این بناها روی ساختمان‌های دیگر انجام شده است.

رنجبر ادامه داد: دغدغه اصلی ما این است که کنگ در حال آوار شدن بوده و با این حال، نه راهکار و نه کمک اداری‌ وجود ندارد. ما حتی با وزیر هم صحبت کردیم و گفتیم به ما وام بدهید تا خودمان اینجا را بسازیم؛ ولی تا کنون با وجود مصوبات بی‌شمار چیزی به دست ما نرسیده است. با این وضع روستا اگر خدایی ناکرده آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، به هیچ وجه امکان کمک‌رسانی وجود ندارد.

این عضو شورای روستا گفت: ما با استانداری نیز صحبت کردیم و مصوبات آن هم موجود است. حتی مکانی برای احداث ایستگاه آتش‌نشانی پیشنهاد شد. البته این ایستگاه نقش اصلی را ندارد و شاید فقط بتواند تا رسیدن کمک از شهر سرعت فاجعه را کم کند.

رنجبر ادامه داد: ما درخواست خود را برای مرمت داده‌ایم؛ ولی هیچ کمک ریالی یا اداری به ما نشده‌ است. حتی پول حمل و نقل مصالح را هم متقبل نمی‌شوند تا خود فرد مجبور به ترک روستا و خانه پدری‌اش نباشد.

علایی؛ دیگر عضو شورای روستای کنگ بیان کرد: طوماری از قول‌ها در این زمینه داده شده است و اگر روند به همین شکل ادامه یابد، تا کمتر از پنج سال دیگر مخروبه‌ای بیش از کنگ باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روستای کنگ روستای کنگ مشهد میراث فرهنگی طرح هادي طرح هادی روستایی بنیاد مسکن روستای هدف گردشگری گردشگري مرمت بهسازي بافت تاريخي خراسان رضوی بنیاد مسکن طرح بهسازی روستای کنگ تهیه طرح خانه ها بافت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۹۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،کریمدادی با اشاره به پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در استان گفت: از این مبلغ ۴۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان  به حساب دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، روستا‌های فاقد دهیاری و مناطق عشایری استان به صورت مستقیم واریز شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۶۳ درصدی دارد.

وی افزود: از این مقدار ۲۵۲ میلیارد تومان  به حساب شهرداری‌ها، ۱۳۷ میلیارد تئمان به حساب دهیاری‌ها، ۱۲ میلیبارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حساب روستا‌های فاقد دهیاری و ۴۴ میلیاردو ۸۰۰ میلبیون تومان  به حساب اداره کل امور عشایر استان واریز شده است.

کریمدادی با بیان اینکه ۱۷۷ میلیارد تومان بابت مالیات سلامت به حساب دانشگاه علوم پزشکی استان واریز شده است عنوان کرد: همچنین ۲۰ میلایرد و ۸۸۸ میلیو نتومان  در خصوص بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به حساب ۱۰ شهرداری استان پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور موظف است هر ماه ۱۰ درصد از سهم عوارض ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌کند اظهار کرد: از این محل نیز ۸۶ میلیارد تومان اعتبار به صورت غیرمستقیم به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستا‌های فاقد دهیاری و مناطق عشایری واریز شده است.

او با اشاره به در حال ساخت بودن المان (نماد) ورودی بازار بیرجند ادامه داد: درخواست ما از شهرداری این است که در لوح افتتاح حک شود که این المان از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده ساخته شده تا بازاریان و کسبه اثر پرداخت مالیات خود را مشاهده کنند.

دیگر خبرها

  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان
  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • آغاز عملیات اجرایی بهسازی در ۹۲ روستای کبودرآهنگ
  • پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • اجرای ۱۵ طرح روستایی و عشایری در شهرستان میانه
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟