Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@07:26:19 GMT

راهکار‌هایی برای داشتن خانواده سالم

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۱۴۶۶

راهکار‌هایی برای داشتن خانواده سالم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهناز زادانی فرد کارشناس بهداشت خانواده دانشکده بهداشت شیراز اظهار کرد: اگرچه کوچک‌ترین واحد اجتماعی است، در عین حال بزرگ‌ترین و اثرگذارترین واحد تربیتی در جامعه به شمار می‌رود، به گونه‌ای که می‌تواند منشأ تحولات فردی، اجتماعی و رشد ارزش‌های انسانی اعضای آن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: از این رو، توجه هرچه بیشتر به این نهاد مقدس، در شمار وظایف پیامبران و پیشوایان ادیان قرار گرفته است. در همین راستا، رسول گرامی اسلام (ص) تشکیل خانواده را به منزله حفظ نیمی از دین بیان می‌کند.

کارشناس بهداشت خانواده دانشکده بهداشت شیراز بیان کرد: از سال ۱۹۹۴ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل، پانزدهم ماه می، مطابق با بیست و پنجم اردیبهشت را به عنوان «روز جهانی خانواده» اعلام کرد.

مهناز زادانی فرد با بیان اینکه در همه جوامع، نهاد خانواده به عنوان مهمترین پایگاه انتقال عناصر فرهنگ، عقاید، آداب، دانش‌ها و مهارت‌ها به نسل جدید معرفی شده است، افزود:، زیرا خانواده از یک سو زمینه ساز شکوفایی استعداد‌ها و رشد جسمی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی و عقلانی کودکان و نوجوانان است و از سوی دیگر، عامل مؤثری درشکل‌گیری ارزش‌ها، ایجاد فرهنگ و تمدن بشری به شمار می‌آید.

کارشناس بهداشت خانواده دانشکده بهداشت شیراز  اضافه کرد: صاحبنظران تعلیم و تربیت، خانواده را موثرترین نهاد برای آموزش و پرورش غیر رسمی و نخستین فضای مساعد برای ایجاد عادات مناسب تربیتی می‌دانند. در عصر حاضر، با اثرپذیری از تحولات اجتماعی، صنعتی و علمی، در بیشتر جوامع مشکلات متعددی برای خانواده‌ها پدید آمده است.

او بیان کرد: اختلاف‌های خانوادگی، طلاق، فرزندان بی سرپرست و بزهکاری نوجوانان و جوانان، نشان دهنده مشکلات اساسی در خانواده‌های عصر ما است.

مهناز زادانی فرد گفت: اگر گام نخست در تشکیل خانواده سنجیده برداشته شود؛ یعنی افراد در انتخاب همسر، معیار‌های ارزشی، اخلاقی و ایمانی را در نظر بگیرند، سیر حرکتی خانواده مطلوب خواهد بود.

او ادامه داد: خانواده مطلوب، خانواده‌ای است که پدر و مادر هنر شنیدن را در خود تقویت کنند. کارشناس بهداشت خانواده دانشکده بهداشت شیراز خانواده تصریح کرد: در این صورت می‌توانند هرچه بیشتر به دنیای فرزندان خود نزدیک شوند و بر آن اثر بگذارند.

مهناز زادانی فرد بیان کرد: سالم نبودن خانواده از جنبه‌های مختلف، جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او گفت: کارکرد زیستی خانواده، ضامن بقای جامعه انسانی است و کارکرد پرورشی آن، زمینه ساز تربیت فرزندانی است که برای ساختن جامعه فردا آماده می‌شوند.

کارشناس بهداشت خانواده دانشکده بهداشت شیراز افزود: تعادل روانی، تقویت اراده، رویارویی با مشکلات، میل به تلاش، سازندگی، نوآوری، ارتباط با خداوند و عبادت، همگی صفاتی هستند که خانواده، در شکل گیری و تقویت آن‌ها مهم‌ترین نقش را بر عهده دارد.

مهناز زادانی فرد اظهار کرد: خانواده سالم، بهترین بستر رشد فرهنگی، سلامت جسم و روان، پرورش عاطفی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای امنیت و مهم‌ترین عامل انتقال ارزش‌ها در هر جامعه به شمار می‌آید.

او ادامه داد: رشته حیات خانواده باید چنان استوار باشد که هیچ عاملی نتواند آن را از هم بگسلد.

کارشناس بهداشت خانواده دانشکده بهداشت شیراز خانواده تصریح کرد: برای حفظ خانواده از فروپاشی باید از همان آغاز مراقب بود و کنترل‌های لازم را انجام داد. عواملی، چون پاکی، تقوا، رعایت حقوق یکدیگر، محدود کردن خواسته ها، همگی می‌تواند در حفظ و ثبات حیات خانواده مؤثر باشد.

او با بیان اینکه روز خانواده فرصت مناسبی برای آگاهی و شناخت از این بنیان محبوب و بررسی مشکلات و مسائل آن است، گفت: امید آنکه این روز بهانه‌ای باشد تا به حفظ این بنیان مستحکم بیشتر بپردازیم، زیرا که ترقی و تعالی جامعه در سلامت خانواده است و بس.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهداشت خانواده خانواده سالم روز جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۱۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد سخت است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی اظهار داشت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

وی با بیان اینکه فقط با یک اندیشه، ذهن و فکر مثبت می‌توانیم حال خوب بسازیم، افزود: داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از آن و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

فرشیدی با اشاره به اینکه مردم وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند، اظهار داشت: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند. برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد اجرای آن سخت است.

وی به برخی عادت‌های غلط غذایی و مضرات این عادات اشاره کرد و گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در یک دهه گذشته و خصوصاً در دو سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک انجام شده است، افزود: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس دار در دستور کار قرار دارد. این نان، دیابت، سرطان و فشارخون را کاهش می‌دهد. اکنون ۱۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

کد خبر 6084766 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد سخت است
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس کهگیلویه وبویراحمد
  • طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی» اجرایی می‌شود
  • سلامتی و خوشبختی خانواده‌ها در دست اعضای یک جامعه است
  • دانش‌آموزان سفیر سلامت ۱۶ میلیون خانواده هستند
  • برنامه ریزی برای سلامت همه اقشار جامعه/ ترویج نان سالم یک اولویت باشد
  • مردمی سازی سلامت، گامی به سوی جامعه‌ای سالم‌تر
  • برنامه ریزی برای سلامت همه اقشار جامعه
  •  تمدید ارسال مقاله به همایش بین المللی زیستن با کیفیت
  • سلامت و بهداشت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های زندگی انسانی است