Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-16@20:36:03 GMT

ادامه اعتراضات کارگران «شرکت زغال سنگ کرمان»

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۳۶۵۳

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران «زغال سنگ کرمان» در ادامه اعترضات سال ۹۹، امروز هم مقابل ساختمان شرکت، واقع در مرکز استان، تجمع کردند. 

روز گذشته هم گروهی از آنها مقابل استانداری کرمان جمع شدند و خواستار ملاقات با مسئولان استان شدند. جلسه‌ای هم میان تعدادی از کارگران در استانداری برگزار و قرار شد که پیگیری خواسته‌‌‌های حدود ۳ هزار کارگر این شرکت تسریع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حاضران در تجمع امروز، گفتند: «همچنان خواهان افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲، دائمی شدن قراردادهای کار، و اجرای نافذ و موثر طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم.» 

آنها با اشاره به سفر «رضا مسرور» رئیس صندوق بازنشستگی فولاد به کرمان در روز ۲۲ اردیبهشت و برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگران، مدیرکل کار استان و فرمانداران، افزودند: «از آنجا که شرکت زغال سنگ کرمان در مالکیت صندوق بازنشستگی فولاد است، آقای مسرور به کرمان آمد اما خارج از این جلسه دیداری میان وی و کارگران برگزار نشد. ایشان مواردی مانند طرح طبقه‌بندی مشاغل را در جلسه مطرح کرد تا مدیرعامل شرکت آنها را پیگیری کند.» 

معترضان افزودند: «با توجه به قراری که با ائمه‌ی جمعه‌ی شهرستان‌های راور، زرند و کوهبنان داشتیم، باید زودتر از اینها به خواسته‌های کارگران رسیدگی می‌شد اما چنین اتفاقی رخ نداد. به همین دلیل، بازگشت به کار کارگران از تاریخ اعلام شده در این جلسه، به تاخیر افتاده است.» 

برابر مصوبه جلسه‌ی نام برده، قرار شد که کارگران از ۲۲ اردیبهشت در محل کار حاضر شوند و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم از فردای این روز اجرایی و در دستمزد فروردین ماه لحاظ شود اما در مورد افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲ تصمیم‌گیری نشد؛ چراکه به گفته‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، «افزایش ضریب ۱.۵ با ۱۵ سال کار یا ضریب ۲ با ۲۰ سال کار بازنشستگی» تنها با ورود مجلس و الحاق یک ماده قانونی امکان پذیر است.

یکی دیگر از خواسته‌های کارگران جلوگیری از بورسی شدن زغال سنگ کرمان به واسطه‌ی ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد (دالاهو) به بورس است؛ چراکه برابر تصمیم مدیران این نهاد بازنشستگی قرار شد که چند شرکت متعلق به صندوق از طریق ورود به دالاهو، وارد بورس شوند تا محصولاتی همچون ذغالسنگ ، کک وکنسانتره در بورس عرضه و قیمت‌گذاری شوند. 

معترضان اعتقاد دارند که ورود شرکت زغال سنگ کرمان از طریق دالاهو به بورس، دلاهو را بیشتر از اینها اختیاردار تمدید یا عدم تمدید قراردادهای کارگران می‌کند؛ در نتیجه تعداد زیادی از کارگران شغل خود را ازدست می‌دهند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد اما تاکید کرد:« شرکت زغال سنگ یا دالاهو هیچ کدام مبنایی بر تعدیل بی علت کارگران خود ندارد؛ بلکه به دنبال احقاق حق آنان است.» 

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان افزودند: «از آنجا که تا این لحظه عدم افزایش ضریب سختی کار و جلوگیری از ورود دالاهو به بازار بورس ملغی نشده‌‌اند و دائمی شدن قراردادهای کار هم با ابهام مواجه است، به اعتراض خود ادامه دادیم و امروز مانند روزهای گذشته مقابل شرکت جمع شدیم. اگر به خواسته‌های ما رسیدگی کردند به محل کار بازمی‌گردیم، اگر نه، به زودی به تهران می‌رویم تا حداقل آنجا پاسخ بگیریم.» 

آنها با اشاره به اختلاف دستمزد خود با کارکنان قراردادی و رسمی شهرداری‌ها، افزودند: «یک نیروی قراردادهای شهرداری ماهی ۳ تا ۴ میلیون تومان و یک نیروی رسمی شهرداری در ماه ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند اما دریافتی کارگر معدن که زیرزمین جانش را کف دستش گذاشته، پس از ۲۰ سال کار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. اگر می‌خواهند اصلاحاتی انجام دهند، باید از همین نقطه شروع کنند.» 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اعتراضات کارگری اعتصاب های کارگری صندوق بازنشستگی فولاد شرکت زغال سنگ کرمان افزایش ضریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقم دستمزد ۱۴۰۳ امروز تغییر می‌کند؟

امروز جلسه‌ای با حضور اعضای کارگری شورای عالی کار، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از این است که دستور کار این جلسه بررسی مجدد برخی آیتم‌های مزد ۱۴۰۳ خواهد بود و احتمال می‌رود حق مسکن کارگران درصدی افزایش یابد، چرا که ثابت ماندن این آیتم پس از تعیین شدن مزد ۱۴۰۳ باعث اعتراض جامعه کارگری و انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شده است.

 با توجه به اینکه ۷۰درصد دستمزد کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، حق مسکن با مبلغ ناچیز آن، کمکی به هزینه‌های مسکن کارگران نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را با افزایش رقم آن جبران کند.

پیگیری‌ها حاکی است که معاونت روابط کار امروز از اعضای شورای عالی کار درخواست کرده تا در جلسه‌ای گردهم آمده و مباحث مختلف مسائل کارگری را بحث و بررسی کنند. پیش‌بینی می‌شود خروجی این جلسه، افزایش حق مسکن و شاید بازنگری درباره مزد ۱۴۰۳ باشد.

منبع: تسنیم

tags # حقوق کارگران سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد
  • فیش حقوقی بازنشستگان فرهنگی | دانلود سریع فیش حقوقی بازنشستگان فرهنگی + لینک ورود به سامانه فیش حقوقی فرهنگیان my.medu.ir
  • مصوبه مزد ۱۴۰۳ کارگران تغییر کرد؟
  • ایرنا: شورای عالی کار امروز جلسه‌ای ندارد
  • رقم دستمزد ۱۴۰۳ امروز تغییر می‌کند؟
  • خبر مهم برای کارگران | حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟
  • مادران روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر در هرمزگان از بیمه بازنشستگی رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟
  • سلسله اقدامات راهگشا برای حل مسائل صندوق‌های بازنشستگی
  • اعتراضات علیه ممنوعیت کنگره فلسطین در برلین