Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@04:27:26 GMT

پارگی رباط صلیبی، کابوس همیشگی ورزشکاران

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۴۸۵۱

پارگی رباط صلیبی، کابوس همیشگی ورزشکاران

رباط صلیبی یکی از مهم‌ترین رباط‌های بدن انسان محسوب می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ یکی از رایج‌ترین آسیب‌های زانو، پارگی و کشیدگی رباط صلیبی است که این مصدومیت به وفور بین فوتبالیست‌ها اتفاق می‌افتد. رباط صلیبی یکی از رباط‌های مهم مفصل زانو است. از جمله عوامل مهم ثبات هر مفصل بستگی به سالم بودن ساختمان رباط آن مفصل دارد و اگر مفصلی تحرک زیادی در حالت طبیعی داشته باشد، نقش رباط یا رباط‌های آن مفصل اهمیت بیشتری می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زانو مهم‌ترین مفصل بدن می‌باشد که اکثر وزن بدن را تحمل می‌کند. به همین دلیل رباط صلیبی یکی از مهم‌ترین رباط‌های بدن انسان محسوب می‌شود.

در رشته فوتبال به دلیل چرخشی که روی زانو انجام می‌شود و سرعت بالایی که این رشته دارد، اصولا آسیب‌های زیادی به مفصل زانو، مخصوصا رباط صلیبی وارد می‌شود. این آسیب می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد، به طور کلی شدت و درجات آسیب رباط صلیبی شامل درجه 1: پارگی خفیف است. ناپایداری وجود ندارد و میزان خونریزی پایین است، درجه 2: خونریزی وجود دارد و پارگی ناقص است. به دلیل پارگی ناقص تاحدودی بی ثباتی وجود دارد. درجه 3: از هم گسیختگی فیبرها کامل است (پارگی کامل).

پارگی رباط صلیبی می‌تواند به صورت کاملی یا ناقص باشد. پارگی این رباط اغلب همراه با آسیب رباط‌های دیگر، کپسول مفصلی، غضروف و یا منیسک است. اگر ورزشکار از لحاظ اسکلتی به بلوغ نرسیده باشد، شاید دچار کندگی خار استخوان تیبیا هم شود. تشخیص پارگی رباط صلیبی بالینی است و معاینه توسط فرد حاذق حتی بر MRI هم اولویت دارد. به همین دلیل اگر احساس درد و تورم در ناحیه زانو دارید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک برای تشخیص و درمان کشیدگی رباط صلیبی زانو ابتدا در مورد آسیب دیدگی، نوع حادثه‌ای که اتفاق افتاده و ناحیه دردناک زانو، سوالاتی می‌پرسد. سپس زانوی شما را معاینه فیزیکی می‌کند، تا زانو را از لحاظ تورم، کبودی و دامنه حرکتی آن بررسی نماید. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که رباط صلیبی پای شما ممکن است وخیم باشد، آزمایشات دیگری مثل ام آر ای برای شما تجویز می‌کند. آزمایشات هرگونه پارگی و کشیدگی رباط را نشان می‌دهند. گاهی اوقات، تصویربرداری از زانو با اشعه ایکس نیز توصیه می‌شود.

برای درمان پارگی رباط‌ زانو به ندرت به جراحی نیاز است. برخی از روش‌های درمانی ساده در کنار توانبخشی، به بیمار این امکان را می‌دهد تا بتواند به سطح فعالیت قبلی خود برسد. در آسیب‌های درجه 1 و 2 اساسا با فیزیوتراپی و ورزش درمانی می‌تواند پاسخگو باشد و باعث بابت بهبود شرایط زانو شود.

ورزش فوتبال در کنار زیبایی‌های خود برای بازیکنانی که در این رشته حضور دارند با مصدومیت‌های مختلفی همراه است. یکی از این مصدومیت‌ها که بسیاری آن را مرگ حرفه‌ای یک فوتبالیست می‌دانند و آن را به کابوسی سخت برای تمامی بازیکنان تشبیه کرده‌اند، پارگی رباط صلیبی است.

میانگین این نوع مصدومیت در ایران بالاتر از آمار جهانی است و بسیاری از پزشکان ورزشی علت این موضوع را در نوع و محل تمرینات بازیکنان ایرانی می‌دانند. پارگی رباط صلیبی معمولاً به هنگام چرخش‌های ناگهانی بخش فوقانی و میانی بدن در هنگام ثابت بودن کف پا رخ می‌دهد. متأسفانه تعداد بازیکنانی که با این نوع مصدومیت مواجه شدند و نتوانستند به فوتبال بازگردند در ایران زیاد است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ورزش و سلامت پارگی رباط صلیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۴۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاهان با سندروم همیشگی در دربی اصفهان

به گزارش "ورزش‌سه"، این در حالی است که کادر فنی پرتغالی سپاهان محمد دانشگر را تا پایان فصل از دست داده و محرومیت آریا یوسفی هم از پیش مشخص بود.

حالا اما در آستانه بازی خبر 4 کارته بودن رضا اسدی یکی دیگر از ستاره های این تیم رسانه ای شده و مدیر رسانه ای سپاهان اعلام کرده که حسین نژاد هم به دلیل مصدومیت شانس حضور در دربی اصفهان را از دست داده است.

مورایس در این فصل با مصدومیت تعداد زیادی از بازیکنان تیمش مواجه شده و در مصاف معوقه برابر ذوب آهن هم دو بازیکن را به دلیل مصدومیت و دو بازیکن را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد.

توضیحات مدیر رسانه تیم فوتبال سپاهان در خصوص عدم حضور رضا اسدی و محمدجواد حسین‌نژاد در لیست تیم فوتبال سپاهان در مصاف با ذوب‌آهن 

دیگر خبرها

  • بایرن مونیخ - آرسنال؛ همان همیشگی! / بایرن به نیمه نهایی رسید
  • سپاهان با سندروم همیشگی در دربی اصفهان
  • عکس روز: آب از آب تکان نخورد
  • خط تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن گشایش یافت
  • تکنیک کاربردی تعمیر پارگی شلوار جین (فیلم)
  • کمک ۸۰ میلیون ریالی روستاییان رباط میاندشت بخش رخ به مردم غزه
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • ضربه‌‌ای سخت به بولونیا و اسکاتلند؛ مصدومیت لوییس فرگوسن از ناحیه رباط صلیبی زانو
  • مدافع شمس آذر فصل را از دست داد
  • وعده تامین زمین نهضت ملی مسکن اسلامشهر محقق نشد