Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش آمریکا برای اقدام علیه ایران با ادعای فروش بنزین به ونزوئلا، درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای خلع سلاح حزب الله، درخواست بن‌سلمان از الکاظمی برای میانجی‌گری در روابط تهران-ریاض و فروش 650 موشک جدید آمریکایی به عربستان سعودی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به فشار آمریکا بر شورای امنیت برای تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، منابع خبری روز پنجشنبه گفته‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» فشارها بر شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران افزایش داده است. 

وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز نوشته آمریکا روز چهارشنبه اعضای شورای امنیت را به نشستی پشت درهای بسته برای بحث درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دعوت کرد. این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ برای تأیید توافق هسته‌ای «برجام» صادر شد. 

به نوشته این رسانه، هدف از برگزاری این نشست، بحث درباره اقدام ایران در روز ۲۲ آوریل برای پرتاب یک ماهواره نظامی بوده است. نماینده دولت آمریکا در این نشست ایران را به «نقض مستمر» تحریم‌های تسلیحاتی متهم کرد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «پرتاب [این ماهواره] مصداق دیگری از سرپیچی بی‌امان ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این قطعنامه از ایران می‌خواهد از انجام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک که برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته‌ شده‌اند خودداری کند.»

تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مهرماه سال جاری پایان می‌یابد و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا این روزها در اظهارنظرهای متعدد بر تمدید این تحریم‌ها تاکید می‌کند.

تلاش آمریکا برای اقدام علیه ایران با ادعای فروش بنزین به ونزوئلا

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج شنبه از تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد مانع در مسیر ادعایی ارسال محموله‌های نفتی ایران به ونزوئلا خبر داد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا با ادعای اینکه ایران به ونزوئلا بنزین می‌فرستد، از اقدام واشنگتن در بررسی اقداماتی در واکنش به این موضوع خبر داد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ایالات متحده اطمینان دارد که دولت نیکلاس مادورو بهای این بنزین را با دادن چندین تن طلا پرداخت کرده است.

وی در عین حال از ارائه جزئیات پیرامون اقدامات آمریکا در این خصوص خودداری کرد اما گفت که گزینه‌های مربوط به دونالد ترامپ ارائه خواهد شد.

گفتنی است، خبرگزاری بلومبرگ که یک رسانه آمریکایی است در خبری مدعی شد، یک هواپیمای شرکت ماهان بعد از حمل تجهیزاتی برای تعمیر تاسیسات پالایشگاهی ونزوئلا، ۹ تن طلا به ایران حمل کرده است.

«الیوت آبرامز» مسئول امور ونزوئلا در دولت آمریکا، روز پنجشنبه در اندیشکده محافظه‌کار هادسون در واشنگتن، گفت: حدس ما این است که آنها برای این خدمات طلا دریافت می‌کنند. هواپیماهایی که از ایران وارد می‌شوند و تجهیزاتی برای صنعت نفت (ونزوئلا) می‌آورند در ازای این تجهیزات طلا برمی گردانند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای مسئول امور ونزوئلا در دولت آمریکا، اظهارات بیان شده را بی اساس و در جهت زمینه سازی برای اعمال فشار بیشتر از سوی آمریکا بر دولت ونزوئلا و ایجاد اخلال و دخالت در روابط تجاری میان دو کشور ایران و ونزوئلا ارزیابی کرد.

درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای خلع سلاح حزب الله

شورای امنیت سازمان ملل خواستار خلع سلاح همه گروه‌های مسلح در لبنان شد.

بر اساس این گزارش، شورای امنیت در جلسه خود اعلام کرد: اجرای کامل قطعنامه شماره ۱۵۵۹ شورای امنیت که خواهان خلع سلاح همه گروههای مسلح در لبنان است و اینکه فقط سلاح در دست ارتش لبنان باشد، دارای اهمیت است.

شورای امنیت بر ادامه حمایت جامعه بین المللی از ارتش لبنان تاکید کرد.

همچنین این شورا اعلام کرد: نقض حاکمیت لبنان از طریق هوا و دریا باید فوراً متوقف شود.

این در حالی است که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در گزارش مداخله جویانه خود درباره لبنان از دولت این کشور خواست که در راستای انجام اصلاحات اقتصادی و خلع سلاح حزب الله و هر سلاحی که در حوزه گروه‌ها و شبه نظامیان مسلح دیگر است، حرکت کند.

گوترش در ادامه مدعی شده بود: مشارکت حزب الله در نزاع سوریه خطر درگیر شدن لبنان در نزاع‌های منطقه‌ای و از بین رفتن ثبات لبنان و منطقه را در پی دارد و این مایه نگرانی است.

درخواست بن‌سلمان از الکاظمی برای میانجی‌گری در روابط تهران-ریاض

منابع خبری به یک رسانه مستقر در انگلیس گفته‌اند «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگویی با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر جدید عراق خواستار میانجی‌گری او میان تهران و ریاض شده است. 

پایگاه میدل‌ایست‌آی به نقل از منابع آگاه گزارش داده نخستین تماس تلفنی که الکاظمی بعد از رسیدن به این سمت دریافت کرده از ولیعهد عربستان سعودی بوده و او از نخست‌وزیر جدید عراق خواسته میانجی‌گری با ایران را مجدداً آغاز کند.  

میدل‌ایست‌آی نوشته «محمد بن سلمان» همزمان با خروج یکجانبه سامانه‌های آمریکایی پاتریوت از عربستان برای پایان دادن به محاصره قطر از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته است. امیر کویت به همین منظور هیئتی را برای آغاز مجدد میانجی‌گری‌ها روانه قطر کرد.

یک مقام عراقی گفته با آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران کارساز بوده واقعیت این است که سیاست آمریکا در خلیج فارس، عملیات عربستان سعودی در یمن و فشارهای وارد شده علیه ایران همگی دچار مشکل شده‌اند.

این مقام عراقی گفته است: «و سعودی‌ها این عامل را در نظر می‌گیرند: راهبرد متکی به آمریکا برای پس زدن ایران دچار فروپاشی شده است.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز ۱۸ اردیبهشت گزارش داد آمریکا در حال خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی است.  

مقام‌های آمریکایی علاوه بر این گفته‌اند دولت آمریکا کاهش سایر قابلیت‌های نظامی خود در عربستان سعودی را نیز بررسی می‌کند. وال‌استریت‌ژورنال این تصمیم را به منزله پایان تقویت نظامی آمریکا در عربستان سعودی برای مقابله با ایران توصیف کرده بود.  

فروش 650 موشک جدید آمریکایی به عربستان سعودی

طبق اعلام پنتاگون و بنا به یکی از دو قراردادی که با شرکت بوئینگ امضاء شده است این شرکت آمریکایی موشک‌های کروز (SLAM ER) عربستان را نوسازی خواهد کرد. در این قرارداد یک میلیارد و 972 میلیون دلاری پیش بینی شده است که بوئینگ به نشانه «حمایت از دولت عربستان» 650 موشک جدید نیز به ریاض تحویل دهد.

جزئیات این قرارداد در سندی که وزارت دفاع ایالات متحده روزانه در مورد قراردادهای منعقد شده خود منتشر می‌کند اعلام شده است. بوئینگ نوسازی موشک‌های عربستان و تحویل موشک‌های جدید به عربستان را تا سال 2028 میلادی به پایان خواهد رساند.

برد موشک‌های کروز هوا به زمین بوئینگ که با استفاده از فناوری «جی پی اس» (GPS) هدایت می‌شوند حدود 290 کیلومتر است.

ارزش دومین قرارداد امضاء شده با بوئینگ نزدیک به 660 میلیون دلار خواهد بود. بنا به این قرارداد بیش از 400 موشک ضدکشتی هارپون (Harpoon Block II) به عربستان تحویل داده می‌شود.

در بیانیه‌ای که پنتاگون در این مورد منتشر کرده آمده است که با قراردادهای امضاء شده با بوئینگ تولید موشک‌های هارپون تا سال 2026 ادامه خواهد یافت. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا این قراردادها همچنین امکان از سرگیری تولید موشک‌های کروز (SLAM ER) را فراهم می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا شب قدر گسل های تهران بزرگداشت فردوسی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا عربستان کروناویروس ویروس کرونا شب قدر گسل های تهران بزرگداشت فردوسی شورای امنیت سازمان ملل خلع سلاح حزب الله عربستان سعودی دونالد ترامپ دولت آمریکا میانجی گری علیه ایران تحریم ها بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

به گزارش همشهری‌آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) پنجم اردیبهشت ماه ادعاهای بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را به ادعای فعالیت‌های سایبری تحریم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهادهای آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به دولت آمریکا توصیه کرد به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشورها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری کرده و مسؤولانه رفتار کند.

آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد | جزئیات رویترز از اسامی افراد و شرکت های تحریم شده | تحریم ها در چه حوزه ای است؟ کد خبر 846964 برچسب‌ها ناصر کنعانی ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی