Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی، ۲ دلیل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه، ناامیدی طلا از منفی نشدن نرخ‌های بهره آمریکا، تورم در آلمان بیشتر شد و افزایش سرمایه گذاری در بورس چین پس از فروکش کرونا را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش عرضه ارز در سامانه نیما

براساس گزارش های سامانه نیما، در روزهای کاری ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری، میزان عرضه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان به حدود ۳۱۳ میلیون یورو رسید که این رقم نسبت به روزهای کاری مشابه هفته قبل (۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت ماه) حدود ۴۸ درصد رشد داشته است. همچنین مقایسه میزان عرضه و تقاضای حواله های ارزی در سامانه نیما طی دوره مورد بررسی حاکی از رشد مناسب عرضه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان به منظور پوشش تقاضای بازار است. گفتنی است تقاضای بالفعل ارز در سامانه نیما در دوره ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ماه حدود ۱۳۸ میلیون یورو بوده است که نسبت به دوره زمانی ۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت ماه حدود ۲۳ درصد افزایش یافته است.

نرخ دلار و یورو در صرافی های بانکی

دیروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۶۷۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز چهارشنبه، بدون تغییر بود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۸۱۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۸۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار، تغییری نداشت.

۲ دلیل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه

کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه کاهش قیمت ارز و کاهش تقاضا از جمله دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار است، تصریح کرد:‌ قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار نزولی شده و درحالی که قیمت ها تا دو روز قبل 7 میلیون و 250 هزار تومان شده بود دیروز به 7 میلیون و 50 هزار تومان کاهش یافت. قیمت سکه طرح قدیم نیز 6 میلیون و 750 هزار تومان، نیم سکه 3 میلیون و 680 هزار تومان، ربع سکه 2 میلیون و 30 هزار تومان، سکه یک گرمی یک میلیون تومان تعیین شده و مورد داد و ستد قرار گرفته است. کشتی آرای ادامه داد:‌ هر مثقال طلا که در روزهای گذشته تا 3 میلیون و 50 هزار تومان افزایش یافته بود روز پنجشنبه به 2 میلیون و 970 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز که تا 705 هزار تومان بالا رفته بود دیروز به 685 هزار تومان کاهش یافت. /تسنیم

ناامیدی طلا از منفی نشدن نرخ‌های بهره آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی پس از این که رییس بانک مرکزی آمریکا احتمال نرخهای بهره منفی را اندک ارزیابی کرد، با کاهش روبه‌رو شد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۷۱۲ دلار و ۵۸ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۰.۸ درصد افزایش پیدا کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۲۱ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز پنجشنبه با ۹ دلار و ۶۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۷۱۶ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود.

بازار خوراک دام به زودی متعادل می شود

حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه روند واردات خوراک دام بدلیل مشکلات ارزی و گمرکی حدود سه ماه متوقف بود افزود: از ابتدای امسال بتدریج این مشکلات برطرف و بیست و پنج روز است که روال عادی شده و در مجموع از ابتدای سال تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام بیش از یک میلیون و چهارصد هزار تن و بخش خصوصی هم هفتصد هزار تن نهاده وارد کرده است. وی اضافه کرد: ماهانه بطور متوسط یک میلیون و پانصد هزار تن نهاده دامی در کشور مصرف می‌شود که یک میلیون تن آن از طریق واردات تامین می‌شود و نهایتا تا دو هفته آینده با ادامه روند واردات، عرضه پاسخگوی تقاضا شده و بازار به تعادل می‌رسد. معروفان تاکید کرد: قیمت مصوب نهاده‌های دامی تغییر نداشته، اما بدلیل کمبود آن، قیمت‌هایی در بازار آزاد شکل گرفته که فراتر از قیمت مصوب است و به هیچ وجه مورد تایید شرکت پشتیبانی امور دام نیست، اما با ادامه روند واردات در دو هفته آتی، این مشکل هم برطرف شده و نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست دامداران و مرغداران می‌رسد. وی با بیان اینکه به طور دائم نهاده وارد گمرکات می‌شود گفت: هم اکنون بیش از دو میلیون و پانصد هزار تن نهاده در گمرک موجود است ضمن اینکه هیچ مشکلی در ترخیص آن وجود ندارد و با همکاری بانک مرکزی و گمرک این نهاده‌ها در حال ترخیص هستند. /صدا و سیما

تصمیم وزارت صمت برای مقابله با محتکران خودرو

مهدی صادقی نیارکی از تصمیم جدید این وزارتخانه برای در نظر گرفتن سقف سه‌ماهه جهت مراجعه دارندگان خودروهای صفرکیلومتر برای استفاده از گارانتی خودروی خود خبر داد و گفت: در گذشته گارانتی‌های خودرو به تناسب نوع خودرو و خدماتی که از سوی کمپانی‌های خودروساز تعریف شده بود، متغیر بوده که قرار است ساماندهی شود؛ به نحوی که اکنون هر دارنده خودرو در صورت تمایل به برخورداری از خدمات پس از فروش و گارانتی خودروی خود، تنها سه ماه مهلت دارد تا برای فعال‌سازی گارانتی خودروی خود مراجعه نماید. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این موضوع قرار است در جلسه روز شنبه کمیته خودرو مطرح و به خودروسازان ابلاغ شود که از این پس، در برگه فروش و کارتکس خودروها به صراحت اعلام کنند که چنانچه فرد دارنده خودرو، حداکثر ظرف سه ماه از خرید خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه نکنند، گارانتی خودروی آنها ابطال خواهد شد.

وی از نظارت دقیق بر انبارهای محل نگهداری خودروها، پارکینگ‌های واحدهای اداری و مسکونی خبر داد و تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل بازار خودرو، نظارت دقیق بر انبارهای محل نگهداری خودروها است که بر این اساس، تمامی انبارهای محل نگهداری خودروها باید در سامانه جامع انبارها ثبت شده و اطلاعات آنها به دقت ثبت شود. صادقی نیارکی، میزان تولید دو خودروساز بزرگ کشور را روزانه حدود ۳۵۰۰ تا ۴ هزار دستگاه ذکر کرد و گفت: ایران خودرو روزانه دو هزار دستگاه و سایپا بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاه در روز تولید دارند که امیدواریم بتوانیم این خودروها را با مجموعه روش‌ها و برنامه‌های تعریف شده، به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسانیم. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مهر، تاکید کرد: تمام هدف وزارت صنعت، واقعی کردن تقاضای خودرو و عدالت در توزیع خودرو برای مصرف‌کنندگان است.

افزایش سرمایه‌ گذاری در بورس چین پس از فروکش کرونا

راشاتودی: پس از فروکش کرونا در چین سرمایه‌های خارجی به بازار بورس این کشور سرازیر می‌شود. البته تشدید بحران در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم که باعث افت شدید بورس‌های این کشور شده نیز به این مسئله کمک کرده است.  به گفته تحلیلگران گرایش برای سرمایه‌گذاری در بورس چین یک اتفاق طولانی مدت خواهد بود. بر اساس آمارهای EPFR اختصاص سرمایه به بورس چین در بین بیش از 800 سرمایه‌گذار جهانی به حدود یک چهارم سرمایه دو تریلیون دلاری بورس این کشور رسیده است که این رقم 20درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. EPFR شرکتی که اطلاعات اختصاص سرمایه و مسیر جریان آن را به مؤسسات مالی جهان گزارش می‌دهد گفته است ما دریافتیم که مدیران خارجی زیادی در این شرایط پرآشوب، سرمایه‌های خود را به سمت چین می‌برند و اختصاص سرمایه‌ها در این مسیر در بین مردم افزایش می‌یابد. آمارهای EPFR نشان می‌دهد سرمایه‌ها در هفته اخیر از چین هم خارج شده است که البته به تعبیر این مؤسسه این خروج موقتی است. بر اساس این گزارش، وضعیت بازار بورس چین نشان می‌دهد که فرصت‌های جدیدی در آینده به ویژه با نوآوری‌هایی که در حوزه بهداشت و تکنولوژی پس از کرونا در این منطقه رخ  می‌دهد، وجود خواهد داشت. به ویژه بهبود وضعیت کرونا در این کشور یک برگ برنده برای پیروزی در رقابت اقتصادی با دیگر کشورها است. 

تورم در آلمان بیشتر شد

به نظر می‌رسد بانک مرکزی آلمان مجبور به اتخاذ سیاست‌های محرک بیش‌تری خواهد بود؛ چراکه نرخ تورم در این کشور در ماه آوریل بازهم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله داشته است. نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی یعنی آلمان در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۰.۹ درصد رسید. این نرخ تورم که یکی از پایین‌ترین تورم‌های ثبت شده در این کشور از نوامبر ۲۰۱۶ محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت بخش انرژی قرار گرفته که نرخ تورم آن از منفی ۰.۹ درصد به منفی ۵.۷ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار آلمان، تورم در بخش مواد غذایی از ۳.۷ درصد به ۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳۷ درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه آوریل ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۳ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در ماه آوریل به ۰.۸ درصد رسیده است. به نظر میرسد با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها در این کشور، بانک مرکزی کار دشواری برای رساندن تورم به سطح دو درصدی هدف گذاری شده داشته باشد. /ایسنا

آیا کاهش سود بانکی به کمتر از ۱۵ درصد حقیقت دارد؟

عباس معمارنژاد در گفت وگویی درباره شایعات مربوط به برنامه کاهش سود بانکی، اظهار داشت: آنچه که تاکنون در شورای پول و اعتبار درباره سود بانکی به تصویب رسیده مربوط به کاهش سود به ۱۵ درصد است. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: هیچ پیشنهادی برای کاهش بیشتر سود بانکی به زیر ۱۵ درصد مطرح نشده است. در روزهای اخیر شایعه شده که گام دوم کاهش سود بانکی بزودی برداشته می شود که بر اساس آن، سقف سود بانکی از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش می یابد. در این میان، کاهش سود در بازار بین بانکی (معاملات بانک ها با یکدیگر) به حدود ۱۲ درصد گمانه زنی ها را درباره احتمال کاهش بیشتر سود سپرده‌های بانکی افزایش داده بود. /ایرنا

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا شب قدر گسل های تهران بزرگداشت فردوسی اقتصاد ایران دلار ویروس کرونا شب قدر گسل های تهران بزرگداشت فردوسی گارانتی خودروی کاهش سود بانکی سامانه نیما اردیبهشت ماه سود بانکی درصد افزایش روز پنجشنبه هزار تومان بانک مرکزی یک میلیون سرمایه ها کاهش قیمت بورس چین قیمت طلا نرخ تورم عرضه ارز صرافی ها هزار تن ۱۵ درصد سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۵۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید منتظری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، با اعلام انتشار نتایج طرح آمارگیری از قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران اظهار کرد: بر اساس نتایج طرح مذکور در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در این استان نرخ تورم ماهانه ۲.۳ درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۹.۵ درصد و نرخ تورم سالانه ۴۲.۷ درصد و شاخص‌های متناظر کشوری به ترتیب ۲.۶ درصد، ۳۰.۹ و ۳۸.۸ درصد بوده است.

وی افزود: خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری نرخ تورم ماهانه و نرخ تورم نقطه به نقطه از میانگین کشوری کمتر است و این موضوع موجب شده تا فاصله نرخ تورم استان با کشور کاهشی باشد، تفاوت نرخ تورم سالانه استان با کشور از ۵ درصد در اسفند ماه ۱۴۰۲ به ۳.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ تنزل یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با ابراز خرسندی از روند کاهشی تورم در کشور و استان، شیب نزول نرخ تورم استان را از کشور تندتر دانست و ادامه داد: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین سال ۱۴۰۳ کشور در مقایسه با نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ به میزان ۱.۹ درصد و در استان به میزان ۳ درصد کاهش یافته است.

منتظری عنوان کرد: فاصله نرخ تورم چهارمحال و بختیاری از شاخص متناظر کشوری از بهمن ماه ۱۴۰۲ رو به کاهش گذاشته و امید است با ادامه اقدامات مؤثر در راستای کنترل تورم در استان این فاصله به صفر همگرا شود.

وی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس شاخص‌های نرخ تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم سالانه نشان دهنده این است که استان در فروردین ۱۴۰۳ در نرخ تورم ماهانه رتبه ۲۷، در نرخ تورم نقطه به نقطه رتبه ۲۳ و در نرخ تورم سالانه رتبه ۴ را دار است.

کد خبر 6087321

دیگر خبرها

  • قیمت رانا در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز انواع خودرو در بازار +جدول
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو تغییر می‌کند
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار