Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلمنامه هر فیلم در حکم مغز متفکر اثر است و از اهمیت بالایی برخوردار است اما همواره در سینمای ما منتقدان به این موضوع اشاره داشته‌اند که ضعف اصلی همین رکن است اما از این امر غافل هستند که بیش از ۹۰ درصد فیلمنامه های سینمای ایران را کارگردانان می ‌ویسند و فیلمنامه نویس مستقل به تدریج جایگاه حرفه‌ایش را از دست می‌دهد و برای تاکید به اهمیت این حرفه در بدنه سینما روز فیلمنامه بوجود آمد و باید آن‌را با ارج نهادن به ارزش فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسان تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متاسفانه سینمای ایران مسیری را در پیش گرفته که بیش از گذشته حتی نقش فیلمنامه و فیلنامه‌نویس در سینما کم‌رنگ شده است به طوری که در دو سال گذشته نه تنها حتی مراسم ساده و مختصر شب فیلمنامه نویسان برگزار نشده که حتی مدیران خانه سینما یا سایر نهادهای سینمایی اشاره به این روز نداشتند.

شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس و عضو انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما در این باره  گفت: دو سال است که روز فیلمنامه‌نویسان برگزار نمی‌شود. ظاهرا اعضای شورای مرکزی فیلمنامه‌نویسان اعتقادی به برگزاری چنین مراسمی ندارند.

وی افزود: نزدیک به پانزده سال پیش و همزمان با روز بزرگداشت فردوسی، روز 25 اردیبهشت توسط هیات مدیره وقت کانون فیلمنامه‌نویسان به عنوان روز فیلمنامه‌نویس انتخاب شد و همه‌ساله در این روز مراسمی ساده با عنوان شب فیلمنامه‌نویس اعضای کانون دور هم جمع می‌شدند و مراسم هم شامل نمایش فیلم و پذیرایی ساده‌ای بود.
نویسنده فیلم «به همین سادگی» ادامه داد: با چنین هدفی روز فیلمنامه‌نویس شکل گرفت و در دوره‌هایی در این روز فیلمنامه‌های برتر سال انتخاب و برگزیده‌گان اعلام می‌شدند. از سال گذشته که خانه سینما مشکلات مالی پیدا کرد، کانون نیز شب فیلمنامه را به شکلی جدید و در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. اما امسال به شکلی عجیب و سوال‌برانگیز در این روز حتی یک پیام تبریک یا یادآوری در مورد شب فیلمنامه‌نویس نشد. تا جایی که حتی در کانال رسمی فیلمنامه‌نویس روز فردوسی را گرامی داشتند اما خبری از تبریک یا اشاره‌ای به روز فیلمنامه‌نویس نشد.

راستین گفت: البته با توجه به وضعیت فیلمنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسان در ایران شاید خیلی هم تعجب‌آور و دور از ذهن نباشد که حتی جامعه فیلمنامه‌نویسان نیز از این روز به راحتی گذر کرده و حتی اشاره به وجود چنین روزی نداشته باشند. وقتی برخی از سینماگران خود را جزو جامعه فیلمنامه‌نویسان نمی‌دانند و هنوز این تصور وجود دارد که هر کارگردانی می‌تواند فیلنامه‌نویس حرفه‌ای هم باشد، پس هیات مدیره کانون فیلمنامه‌نویسان نیز چاره‌ای جز منتفی کردن این شب و این مراسم نداشته است.

وی با اشاره به اینکه با سینمایی مواجه هستیم که ساده‌ترین شکل حرفه‌ای بودن در آن فراموش شده، افزود: روزی که ساختار سینمایی در دهه هفتاد شکل گرفت و مرحوم سیف‌الله داد به خانه سینما شکلی تشکلاتی، صنفی و قانونی دادند و صنوف توانستند اهداف و برنامه‌های خود را شکل دهند، همه صنوف معترف بودند که سه رکن تالیفی فیلم یعنی تهیه کنندگی، کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی آغازگر این پروژه هستند. به تعبیر محمد بهشتی فیلمنامه‌نویس معمار اصلی یک فیلم است که نقشه و ایده اولیه را ارائه می‌دهد و طبق همین تعبیر نظام فکری تشکل‌های سینمایی خانه سینما شکل گرفت و همه صنوف نسبت‌شان با خانه سینما را با این سه صنف تنظیم می‌کردند. همچنین به جز این دوره آخر، فیلمنامه‌نویسان یکی از اعضای ثابت هیات مدیره بودند.

نویسنده فیلم «امروز» اظهار داشت: نتیجه اصلی اهمیت ندادن به فیلمنامه‌نویسی در سینما این شده است که کسانی فیلمسازی می‌کنند که بیشتر بتوانند در بخش تولید و پروداکشن فعالیت کرده و حضوری پررنگ داشته باشند. هدف این است که قبل و بعد از تولید کمترین هزینه و عوامل سینمایی وجود داشته باشد و اهمیت ساخت یک فیلم و اصلی‌ترین بخش سینما همان بیست سی روز تولید تلقی می‌شود. به همین خاطر حدفاصل تولید تا پخش به صفر نزدیک شده و پخش کننده‌ها عملا به مدیران سینما تبدیل شده‌اند و تولیدکنندگان برای سینماها محصول تولید می‌کنند و قاعدتا نیازی نیست فرمول این محصول مدام عوض شود. مثل این می‌ماند که یک کمپانی که شامپویی پرفروش تولید می‌کند بخواهد هربار فرمولاسیون آن را عوض کند در حالی که هم تولیدکننده، هم پخش کننده و فروشنده و از همه غم‌انگیزتر هم خریداربه دنبال تنوع و نو آوری نباشند.

در چنین شرایطی به سینما به عنوان محصولی فرهنگی نگاه نمی‌شود. بنابراین اگر مثلا بیست سال پیش فیلمی توانسته با تم جابجایی شخصیت‌ها فروش داشته باشد الان هم چنین شرایطی دارد و فقط بازیگران عوض می‌شوند. به این ترتیب بازیگر و پخش‌کننده به ارکان اصلی و اقتصادی  سینما تبدیل می‌شوند و با این اوصاف اتفاقی که در دهه پنجاه برای سینمای ایران افتاد بعید نیست دوباره شکل ‌گیرد.

راستین گفت: سست بودن سینمای ایران با همین قضیه کرونا کاملا مشخص شد. در سینمای جهان حدفاصل زمانی‌ از بسته شدن سالن‌های نمایش تا فروش آنلاین، پخش و بلیت فروشی اینترنتی و تغییر آیین نامه‌های حضور در جشنواره ها و مراسم و بازگشت به چرخه عرضه فرهنگی نهایتا پانزده روز بود اما در ایران همچنان این دغدغه وجود دارد که اگر اکران سنتی از بین برود کل سینما نیز از دست خواهد رفت.

عضو انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما، خاطرنشان کرد: انتخاب سینماگران، مدیران فرهنگی و مهم‌تر از همه مردم حذف تفکر و شیوه حرفه‌ای نویسندگان متخصص در ادبیات نمایشی و به طبع آن فیلمنامه‌نویسی از سینما است. بنابراین به راحتی بدنه اصلی سینما که مانند یک دایناسور بزرگ شده اما مغز کوچکی به اندازه یک گربه دارد مانند آنچه قوانین طبیعت حکم می‌کند منقرض شده و از بین خواهد رفت.

۲۵۲۵۸ کد خبر 1388432

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خانه سینما بنیاد سینمایی فارابی سینمای ایران فیلمنامه روز فیلمنامه نویس فیلمنامه نویسان فیلمنامه نویس فیلمنامه نویسی سینمای ایران شب فیلمنامه خانه سینما حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۸۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به تاریخچه و اهمیت پایگاه هوایی نواتیم/ حمله مشترک عماد و خیبرشکن به خانه اف۳۵ های اسرائیلی +نقشه و فیلم

پایگاه نواتیم در سال ۲۰۱۶ به منظور مرکز عملیات مدرن ترین و حیاتی ترین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یعنی F-۳۵ های تازه خریداری شده از ایالات متحده امریکا انتخاب شد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ همانگونه که وعده داده شده بود و همگان انتظار آن را می‌کشیدند عملیات انتقامی جمهوری اسلامی ایران به منظور تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل حمله خارج از عرف دیپلماتیک به کنسولگری کشورمان در دمشق با رمز "وعده صادق" در شب ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ اجرا شد؛ عملیاتی که به اعتراف بسیاری از کارشناسان و مقامات کشورهای غربی و متحدان صهیونیست‌ها بسیار عظیم و فراتر از انتظارات آنها بوده است.


شلیک پهپادهای انتحاری شاهد به سمت سرزمین‌های اشغالی


اگرچه بسیاری پیش از این عملیات ادعا می کردند ایران یک حمله محدود و کنترل شده تنها برای ارسال پیام به رژیم صهیونیستی را اجرا خواهد کرد و احتمالا هدف عملیات نیز منطقه جولان اشغالی خواهد بود (نه بخش اصلی سرزمین های فلسطین اشغالی) اما شلیک ده ها فروند موشک و پهپاد به سمت دو پایگاه هوایی استراتژیک رژیم صهیونیستی که مبدا اصلی عملیات های جنایتکارانه آنها در سالهای اخیر علیه خاک غزه، لبنان و سوریه بوده است نشان داد ایران در تنبیه اساسی متجاوز و اتمام حجت با حامیان بین المللی آنها برای پایان دادن به تجاوزات غیرقانونی رژیم صهیونیستی کاملا مصمم بوده است.

رکوردشکنی‌های ویژه عملیات موشکی-پهپادی سپاه

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالهای اخیر همواره دست توانمند ملت ایران در راه انتقام و وارد ساختن ضربات دردناک به دشمنان ایران بوده است؛ از حملات چندین باره به محل حضور تروریست‌های داعش و گروهک‌های کومله و دموکرات تا انهدام مقرهای جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق یا جیش العدل در منطقه بلوچستان، این زرادخانه موشکی و پهپادی هوافضای سپاه بود که همواره به عنوان اهرم واکنش سریع کشورمان به تهدیدات فراسرزمینی عمل کرده است.

عملیات اخیر "وعده صادق" بدون تردید گسترده ترین و درخشان ترین عملیات نظامی نیروی هوافضای سپاه در تاریخ کشورمان و حتی منطقه خاورمیانه بوده و چندین رکورد و نقطه عطف ویژه ثبت کرده است.


شلیک انبوه موشک‌های کروز به سمت اسرائیل


اگرچه اطلاعات دقیقی از تعداد پرتابه‌های شلیک شده به سوی خاک سرزمین‌های اشغالی به جز ادعاهای امریکا و اسرائیل وجود ندارد اما بدون شک این عملیات از حیث تعداد پهپاد و موشک بالستیک شلیک شده در یک روز در تاریخ نبردهای مدرن بی سابقه بوده است؛ حتی در روز نخست حمله روسیه به اوکراین یا حملات گسترده به تاسیسات انرژی اوکراین در زمستان، شلیک این نرخ از موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری در یک روز ثبت نشده بود.

همچنین تمرکز اهداف موشک های سپاه بر دو پایگاه هوایی استراتژیک صهیونیست ها یعنی نواتیم در صحرای نقب و رامون در بندر ایلات موجب شد در همان موج نخست حمله سامانه‌های پدافندی مستقر در پایگاه نظر پاتریوت و پیکان۲/۳ اوت نامبر شده و در موج دوم چندین فروند موشک به تاسیسات این دو پایگاه اصابت کند.

نقشه ادعایی منابع امریکایی از اهداف حملات ایران به اسرائیل

همچنین این عملیات نخستین استفاده رزمی از موشک‌های بالستیک میانبرد ایرانی نیز محسوب می‌شود؛ در عملیات های موشکی گذشته عمدتا از موشک‌های بالستیک کوتاه برد خانواده فاتح نظیر فاتح۱۱۰، فاتح ۳۱۳، ذوالفقار و خیبرشکن یا موشک قیام استفاده شده بود اما نخستین بار موشک‌های میانبرد قدر و عماد نیز بر اساس آنچه در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود از مناطقی نظیر شیراز و حومه تهران به سمت عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شدند.


حمله مشترک قدر، عماد و خیبرشکن به خانه اف۳۵ های اسرائیلی

اگرچه اهداف دیگری نیز در سایر مناطق سرزمین های اشغالی انتخاب شده بودند اما دو پایگاه هوایی نواتیم و رامون بخش اصلی تمرکز عملیات موشکی را به خود اختصاص داده بودند.

پایگاه هوایی رامون در نزدیکی بندر ایلات

در این میان پایگاه هوایی نواتیم در عمق صحرای نقب به عنوان هدف ویژه و یکی از ۳ پایگاه هوایی بزرگ رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

پایگاه هوایی نواتیم دقیقا همزمان با تشکیل این رژیم جعلی در سال ۱۹۴۷ احداث شده و چندین جنگ بزرگ را نیز تجربه کرده است از جمله جنگ‌های مشهور ۱۹۴۸، جنگ ۶ روزه، نبرد یوم کیپور و نبرد دره بقاع که به عنوان مرکز حضور مدرن ترین جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل به مصاف ارتش‌های عربی می‌رفتند.

همچنین عملیات مشهور "اوپرا" در سال ۱۹۸۱ به منظور نابودسازی راکتور اتمی رژیم سابق بعث عراق نیز به مرکزیت پایگاه هوایی نواتیم انجام شده بود.

اگرچه پایگاه نواتیم میزبان انواع مختلفی از جنگنده ها و اسکادران های نیروی هوایی اسرائیل بوده است اما در سال ۲۰۱۶ به منظور مرکز عملیات مدرن ترین و حیاتی ترین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یعنی F-۳۵ های تازه خریداری شده از ایالات متحده امریکا انتخاب شد.

اف 35 های اسرائیلی در نواتیم

رژیم صهیونیستی در دو نوبت اقدام به سفارش جنگنده نسل پنجم و پنهانکار اف۳۵ کرده است که نوبت اول شامل ۵۰ فروند را تحویل گرفته و یک سفارش ۲۵ فروندی جدید نیز به تازگی به آن اضافه شده است؛ این جنگنده ها در ۳ اسکادران ۱۱۶، ۱۱۷ و ۱۴۰ نیروی هوایی اسرائیل و هر ۳ در پایگاه هوایی نواتیم مستقر هستند.

مقامات غربی به نقل از برخی منابع صهیونیستی اعتراف کرده اند که ۹ موشک به پایگاه هوایی نواتیم و نقب اصابت کرده است (نکته اصلی ماجرا این است که پایگاه هوایی با نام نقب وجود ندارد و احتمالا هر ۹ اصابت ادعا شده مربوط به نواتیم باشد).

تصویر منتشر شده از سوی منابع صهیونیستی از اصابت موشک به نواتیم

صهیونیست‌ها سانسور شدید خبری در خصوص تعداد پرتابه های عبور کرده از پدافند انجام می دهند و شرکت های صاحب ماهواره های تجاری نیز حاضر به انتشار تصاویر با کیفیت از محل اصابت موشک های ایرانی نیستند اما تا همینجا نیز به چندین اصابت به تاسیسات و باند فرودگاه و همچنین آسیب به هواپیماهای C-۱۳۰ هرکولس مستقر در پایگاه اعتراف کرده اند.

تصویر ماهواره ای از محل استقرار هواپیماهای ترابری هرکولس اسرائیل و اصابت موشک ایرانی در نزدیکی این محل روی باند اصلی نشست و برخواست

مهمترین نکته در خصوص پرتابه های اصابت کرده به این پایگاه استفاده از موشک هایی است که رهگیری آنها برای سامانه های پدافندی اسرائیلی نظیر پیکان یا فلاخن داود غیرممکن بوده است.


ویدئویی که احتمالا مربوط به اصابت موشک‌های خیبرشکن به پایگاه نواتیم است


موشک خیبرشکن با توانایی گلاید و مانور فرار از سامانه های پدافندی در شیرجه نهایی و همچنین موشک های میانبرد قدر و عماد با کلاهک هدایت شونده و سرعتی بسیار بیشتر از موشک‌های خانواده فاتح (چیزی نزدیک به ۱۰ ماخ) مدرنترین سامانه های پدافندی صهیونیست ها را ناکام گذاشتند.


ویدئوی شلیک موشک های بالستیک قدر، عماد، خیبرشکن و دزفول

دیگر خبرها

  • ماجرای شکوائیه‌نویسان تهران و ضرب و شتم دادخواهان | نخستین صندوق‌ عدالت کی راه‌اندازی شد؟
  • نگاهی به تاریخچه و اهمیت پایگاه هوایی نواتیم/ حمله مشترک عماد و خیبرشکن به خانه اف۳۵ های اسرائیلی +نقشه و فیلم
  • نقش و اهمیت بانوان در سینمای ایران
  • اعلام برندگان بهترین فیلمنامه‌های سال انجمن نویسندگان آمریکا
  • معرفی بهترین فیلمنامه‌های سال/«داستان آمریکایی» و «جانشینی» بردند
  • برگزاری مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • برگزاری یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • آگاه‌سازی صنایع در خصوص اهمیت ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
  • پرسش محمدحسین فرحبخش از مدیرعامل خانه سینما