Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد وفابخش روز جمعه به اتفاق مشاور وزیر و مجری طرح ملی گندم کشور در سفر به استان فارس از شهرستان های خرامه، زرقان و مرودشت بازدید کرد و یاد آور شد : برای مقابله با آفات گیاهی هشدارهای لازم داده شده ، بسیاری از کشاورزان نیز مزارع خود را سمپاشی کرده اند ، در این زمینه از امکانات و تجهیزات سپماشی هوایی هم بهره گیری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارهای موجود ، در سال زراعی ۹۹-۹۸ در سطح استان فارس بیش از ۲۶۵ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۰ هزار هکتار گندم دیم کشت شده است ،  با توجه به استفاده بهینه از بذور اصلاح شده مناسب و رعایت تاریخ کشت و نزول باران  به میزان و پراکنش مناسب و با توجه به مبارزه با عوامل خسارت زای زنده و وضعیت مناسب مزارع ، پیش بینی شده میزان عملکرد گندم آبی و دیم  نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

در حاشیه بازدید مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از طرح‌های تحقیقی، ترویجی و زراعت های گندم، جو، گلرنگ و کینوا  در شهرستان های فارس مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه گفت: این طرح ها با هدف بررسی سازگاری و مقایسه ارقام و تعیین تاریخ مناسب برای اصلاح الگوی کشت و توسعه کشاورزی در شرایط کم آبی اجرا شده اند.

کاووس همتی افزود: بهره گیری از نظر کارشناسان و اجرای روشهای بهنژادی و بهزراعی در تولید برخی از محصولات از جمله گوجه فرنگی در این شهرستان نمود عینی یافته ، در روستای مهرآباد شاه‌حسینی  این شهرستان تولید گوجه فرنگی بر اساس دستورالعمل تولید محصول سالم و با نظارت کارشناسان در حال انجام است.

همتی اظهار داشت: کشت های گندم و جو نیز در بخش کربال شهرستان خرامه به صورت زراعت های محلول پاشی شده با ترکیب قارچ کش، اوره و ریزمغذی انجام شده که این مزارع و سایر کشتزارها از نظر وضعیت رشدی، طول سنبله و دانه بندی تحت پایش کارشناسان قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه با اشاره به اینکه مصرف بذرهای گواهی شده راهکاری برای تولید اقتصادی گندم است، افزود: براساس اظهارات کارشناسان  خالص سازی بذرهای گواهی شده مصرفی باید دقیق تر و در چهارچوب یک برنامه مدون انجام شود.

همتی بیان کرد: کاهش میزان بذر مصرفی و به خدمت در آوردن تکنولوژی روز از تاکیدات کارشناسی است که همواره مورد تتوجه کشاورزان قرار دارد.

شهرستان خرامه در فاصله ۸۲ کیلومتری شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد.

بازدید از مزارع مرودشت

  وفابخش سرپرست معاونت  امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و هیئت همراه همچنین از مزرعه بذر پرورشی و پروژه افزایش عملکرد و بهره وری نظام های زراعی گندم بنیان در شهرستان مرودشت نیز بازدید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت نیز در حاشیه این بازدید گفت: مزرعه  ۲۶ هکتاری گندم بذری با طبقه پرورشی ۳ در روستای حسن آباد تل کمین از توابع شهرستان مرودشت قرار دارد که در دو نوبت با قارچ کش تیلت به صورت توام با ریز مغذی محلول پاشی شده است.

عزیز رحیمی تصریح کرد: رقم کشت شده در این مزرعه تیرگان، میزان بذر مصرفی ۲۳۰ کیلو گرم در هکتار  و با روش نواری(تیپ ) آبیاری می شود.

رحیمی به بازدید سرپرست معاونت زراعت جهاد کشاورزی از پروژه افزایش عملکرد و بهره وری نظام های زراعی گندم بنیان در روستای گرم آباد نقش رستم اشاره کرد و گفت: این پروژه در سطح پنج هکتار و در یک دوره پنج ساله در حال اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اظهار داشت: در این پروژه روش های کاشت بی خاکورزی، آرایش کشت های گوناگون، استفاده از ارقام و محصولات مختلف به صورت تحقیقی، ترویجی در حال اجرا است.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

پایش رهاسازی آب سد درودزن

سرپرست معاونت  امور زراعت در وزارت جهاد کشاورزی و هیات همراه همچنین در سفر به  شهرستان زرقان از مزرعه کلزای سایت الگویی امید و مزرعه گندم بنیان این شهرستان بازدید و چگونگی رهاسازی آب سد درودزن در این شهرستان را ارزیابی کردند.

 رضا امینی مسئول جهاد کشاورزی شهرستان زرقان در حاشیه این بازدید گفت:در مزرعه کلزای سایت الگویی امید واقع در ایستگاه محمودآباد است میزان بذر مصرفی سه کیلوگرم در هکتار و رقم این بذر نپتون بوده و تا کنون عملکرد مناسبی داشته است.

به گفته امینی ؛ کلزا در این مزرعه با دستگاه ریز دانه کار غلات و به صورت جوی و پشته کشت  شده است و به روش نواری  آبیاری می شود. مزرعه مذکور در مرحله غلاف دهی است و ریشه قوی و شاخه دهی مطلوب کلزا در این مزرعه مورد توجه کارشناسان است.

مسئول  جهاد کشاورزی شهرستان زرقان به بازدید این گروه از رهاسازی آب سد درودزن در حوزه آبخور این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: در پی رها سازی مرحله دوم آب سد درودزن از بند امیر و بند فیض آباد  حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان زرقان آبیاری می شود و اکثریت بهره برداران از این رهاسازی رضایت دارند.

امینی اظهار داشت: این رهاسازی نهم اردیبهشت ماه با دبی ۳۰ مترمکعب آغاز شده و پس از یک وفقه به دلیل بارندگی در شانزدهم این ماه مجددا رها سازی از سرگرفته شده و تا بیست و هفتم اردیبهشت ماه نیز پایان می یابد.

شهرستان نوبنیاد زرقان در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی زرقان خرامه مرودشت اراضی کشاورزی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی زرقان خرامه مرودشت اراضی کشاورزی فارس وزارت جهاد کشاورزی زرقان خرامه مرودشت اراضی کشاورزی فارس مدیر جهاد کشاورزی شهرستان وزارت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت شهرستان خرامه شهرستان زرقان آب سد درودزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۹۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: برداشت گندم و جو از مزارع دشت دژگاه بخش دهرم آغاز شده است و تا اوایل خرداد  در بخش مرکزی ادامه دارد.
سید حسن موسوی افزود: در سال زراعی جاری در شهرستان فراشبند ، ۱۰ هزار و ۳۱۰ هکتار گندم دیم، پنج هزار هکتار گندم آبی، ۱۵۰ هکتار جو آبی و هزار هکتار جو دیم کشت شده است.
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن گندم و ۴۰۰ تن جو از مزارع این شهرستان برداشت شود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: در حال حاضر با توجه به اقدامات و پیگیری‌های انجام شده سه مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند