Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:24:27 GMT

کارنامه قرآن‌پژوهی آیت‌الله محمود طالقانی بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۹۹۱۲

کارنامه قرآن‌پژوهی آیت‌الله محمود طالقانی بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی‌اصغر هاشمی علیا در قسمت ۲۱ از ویژه‌برنامه «سوره» گفت: بین مرض‌های جسمانی و قلبی انسان شباهت وجود دارد. تخلف از قانون الهی انسان را بیمار می‌کند. بیماری‌های قلبی هم مانند بیماری‌های جسمی راه علاج دارد. خداوند در ماه مبارک رمضان درهای رحمت خود را باز کرده تا انسان بتواند از این در رحمت وارد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دنیا محدود است اما سعادت انسان در آخرت غیر محدود است.

این مفسر قرآن افزود: دو نشئه (نشئتین) و دو سعادت (سعادتین) در دنیا و آخرت داریم. حیات طیبه یعنی هم در دنیا آرامش داشته باشیم و برکات برای ما بیایند تا از زندگی لذت ببریم و غم و غصه نداشته باشیم و هم در آخرت. خداوند سعادت دنیا و آخرت ما را می‌خواهد اما ما هستیم که فساد می‌کنیم. تمام انبیا و کتب آسمانی برای سعادت انسان فرستاده شده‌اند. اگر انسان بتواند در درهای رحمت خداوند وارد شود در سعادت ابدی خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر انسان سنت خوب و یا بدی را در دنیا بگذارد که ماندگار باشد، در اعمال آیندگان نیز شریک خواهد بود و این از درهای رحمت خداوند است. دومین مورد آن است که والدین از اعمال فرزندان‌شان بهره می‌برند. سوم این‌که برای ثواب بعضی اعمال خداوند ملائکه‌ای خلق می‌کند که این‌ها تا قیامت عبادت می‌کنند. درک ارزش لیله‌القدر یکی دیگر از این موارد است. همچنین ساعتی تفکر از ۷۰ سال عبادت بالاتر است.

آیت‌الله هاشمی علیا اضافه کرد: یکی دیگر از درهای رحمت خداوند بیتوته و بیدار ماندن شب در حرم امیرالمؤمنین است که خداوند این عمل را معادل ۷۰۰ سال عبادت قرار داده است. برطرف کردن احتیاج مؤمن به‌اندازه ۹ هزار سال عبادت به این صورت که روزها روزه باشیم و شب‌ها را بیدار ثواب دارد. از دیگر درهای رحمت خداوند روزه گرفتن ۳ روز از ماه است که مانند روزه بودن در تمام عمر است. همچنین نیت مؤمن، در رحمت دیگر است؛ به این معنا که بخواهد تمام عمر مؤمن باشد.

در ادامه قسمت ۲۱ ویژه‌برنامه «سوره»، گفتگوی مسعود دیانی با رضا بیات و مهدی مجتهدی درخصوص «قرآن و شعر شیعی» پخش شد. در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک مقتل امیرالمومنین را از کتاب «روض الجنان و روح الجنان» خواند. بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی آیت‌الله محمود طالقانی نیز بخش دیگری از قسمت ۲۱ برنامه «سوره» بود. در این گزارش آمده است:

سید محمود طالقانی، سیاستمدار، فقیه و مفسر قرآن در اسفند ۱۲۸۹ در طالقان متولد شد. دروس حوزوی ازجمله فقه، اصول فقه و فلسفه را در قم آغاز کرد و در جلسات درسی فقیهان برجسته‌ای ازجمله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد حجت و سید محمدتقی خوانساری شرکت کرد. سپس به نجف رفت و در مجلس درس سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ محمدحسین اصفهانی مشهور به کمپانی و آقا ضیا عراقی حاضر شد و از سید ابوالحسن اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت کرد. پس‌ازاین به قم بازگشت و از سوی شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم نیز اجازه اجتهاد یافت.

طالقانی سرانجام همچون استاد خود میرزا خلیل کمره‌ای در تهران ساکن شد و از سال‌های جوانی در کنار فعالیت‌های دینی ازجمله همکاری با کمره‌ای در ترجمه و تدوین موضوعی نهج‌البلاغه و همچنین برگزاری جلسات تفسیر قرآن به تحرکات سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت. اولین ردپاهای فعالیت سیاسی وی را می‌توان از ایستادگی در برابر کشف حجاب در سال ۱۳۱۸ تا غائله آذربایجان در سال ۱۳۲۵ دنبال کرد. فعالیت تبلیغی و قرآنی طالقانی در مسجد هدایت که از سال ۱۳۲۷ آغاز شد اولین قدم‌های جدی وی برای ارائه تفسیری نوین از قرآن کریم بود. طالقانی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یکی از مؤسسان نهضت مقاومت ملی برای پاسداری از دستاوردهای ملی شدن صنعت نفت بود. در همین سال کتاب «اسلام و مالکیت در مقایسه با نظام‌های اقتصادی غرب» را تألیف کرد. دو سال بعد نیز کتاب «تنبیه الأمه و تنزیه المله» نوشته محمدحسین نائینی با مقدمه و توضیحات طالقانی با هدف تبیین ویژگی‌ها و الزامات حکومت از منظر اسلام انتشار یافت.

سید محمود طالقانی در سال ۱۳۴۰ در کنار مهدی بازرگان و یدالله سحابی از جبهه ملی جدا شد و یکی از سه مؤسس نهضت آزادی ایران بود. وی همچنین یکی از حامیان جدی سازمان مجاهدین خلق در مبارزه با رژیم پهلوی بود. طالقانی یکی از چهره‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران بود و از همین رو ریاست شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و امامت جمعه تهران را بر عهده داشت. طالقانی سرانجام ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ درگذشت و امام خمینی در پیام تسلیت خود او را برای اسلام به‌منزله ابوذر و زبان گویای طالقانی را همچون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده خواند. مباحث تفسیری طالقانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی «با قرآن در صحنه» به صورت زنده پخش می‌شد که همانند اثر تفسیری‌اش یعنی «پرتوی از قرآن»، با درگذشت وی ناتمام ماند.

مهم‌ترین اثر قرآنی طالقانی تفسیر شش‌جلدی «پرتوی از قرآن» است که از ابتدای قرآن تا آیه ۲۸ سوره نساء و همچنین جز سی‌ام را در برمی‌گیرد. کتاب مذکور در کنار آثار تفسیری مهدی بازرگان و رشید رضا از زمره تفاسیر علمی شناخته می‌شود. گرچه محمدهادی معرفت، از مفسران معاصر، «پرتوی از قرآن» را در میان تفاسیر ادبی- اجتماعی جای داده که به مسائل اجتماعی روز نظر دارند. اثر تفسیری طالقانی را می‌توان در تداوم سنت قرآن‌گرایی نیز به حساب آورد که سید اسدالله خرقانی و محمدحسن شریعت سنگلجی آغازگر آن بودند و هدف خود را حذف خرافات و کنار زدن مجعولات و همچنین احیای تفکر و اندیشه دینی در برابر رویکردهای ضد دینی اعلام می‌کردند.

طالقانی گرچه در فهم اسلام، اصالت را از آن قرآن می‌دانست اما همچون قرآن‌گرایان معاصر اهل سنت از توجه به روایات بازنمی‌ماند. به باور طالقانی قرآن کریم متعلق به طبقه ویژه‌ای نیست و همه مردم باید به لایه‌های عمیق معنایی آن پی ببرند. از همین رو در اثر تفسیری خود که به زبان فارسی نوشته شده است تلاش کرد با زبان روز و ساده به تفسیر قرآن بپردازد. طالقانی تلاش کرد با آموزه‌های مارکسیسم که فضای فکری و فرهنگی را از آن خود ساخته بود مبارزه کند و الگوی قرآن کریم را برای زندگی سیاسی و اجتماعی تبیین سازد و از همین منظر با اتکا به آموزه قرآنی توحید معتقد بود تنها خدای یگانه است که بر انسان‌ها برتری دارد و هیچ انسانی دارای اولویت بر انسان دیگر نیست. با همین نگاه به نقد استبداد و استبداد دینی می‌پرداخت و بر نقش شورا و نهادهای شورایی در حکومت اسلامی پای می‌فشرد. وی همچنین با انگاره تقدیرگرایی و تصادفی دیدن پیشرفت در غرب و انحطاط در جهان اسلام نیز مبارزه می‌کرد و در پی آن بود که قوانین و سنت‌های الهی در قرآن کشف شود و حرکت مسلمانان بر اساس آن سامان یابد.

سید محمود طالقانی در تفسیر «پرتوی از قرآن» گرچه اذعان می‌کند که ارائه ترجمه‌ای دقیق از قرآن به فارسی غیرممکن است، اما در هر بخش پس از ترجمه چند آیه از قرآن کریم، به ذکر نکات ادبی و لفظی کلمات می‌پردازد. سپس وضعیت نزول آیات را بررسی می‌کند و سرانجام با اتکا به روایات و همچنین آرا مفسران شیعه و سنی برداشت خود از آیات را ارائه می‌کند. طالقانی درعین‌حال روشن می‌سازد که آنچه او می‌گوید تنها پرتوی از مفاهیم قرآن است که بر ذهن او انعکاس یافته است.

وی با هدف دفاع از اسلام و قرآن در برابر دیدگاه‌هایی که در آن روزها دستاوردهای علمی را نقض‌کننده و پایان‌بخش دین و دین‌داری معرفی می‌کردند با اتکا به یافته‌ها و پیش‌فرض‌های علمی به تبیین آیات قرآن کریم پرداخت. طالقانی گرچه در بیان روش تفسیر خود اشاره‌ای به استفاده از علوم روز برای تبیین آیات قرآن نکرده است، اما نگاهی نزدیک به «پرتوی از قرآن» روشن می‌سازد که در بسیاری از موارد برای تبیین و تفسیر مقصود قرآن کریم به نظریات علمی ازجمله نظریه وراثت، نظریه تکامل، تولیدمثل گیاهان، نظریه‌های زمین‌شناسان درباره کوه‌ها، کشفیات فیزیک نجومی درباره خورشید و نظریه‌های علم ژنتیک اتکا شده است.

طالقانی گرچه خود در مواردی به آسیب‌های تفاسیر علمی پرداخته و برخی از مفسران ازجمله سید احمد خان هندی را مورد نقد قرار داده است، اما رویکرد خود او نیز با انتقاداتی همراه بوده است. وی در تفسیر آیات قرآن کریم به برخی تبیین‌های علمی غیرمستحکم اتکا کرده است. ازجمله توضیح آسمان‌های هفت‌گانه در قرآن کریم با اتکا به مفاهیمی مانند کهکشان‌ها یا سیارات منظومه شمسی، یا اشاره به گلبول‌های سفید در تفسیر آیه ۱۷۳ سوره بقره. بااین‌حال طالقانی در تفسیر آیات نخست سوره طارق تصریح کرده است که مقصود از ذکر شواهد علمی تنها بازتر کردن دریچه تفکر است، نه تطبیق تام و تمام دستاوردهای علمی بر آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی.

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز ساعت ۱۷ می‌باشد.

کد خبر 4926081

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی سوره قرآن ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا ماه مبارك رمضان قرآن دعا و نیایش شب قدر کنفرانس بین المللی شبکه چهار سیما معرفی کتاب رادیو گفتگو امام حسن مجتبی ع دعای روزهای ماه رمضان امام علی ع درهای رحمت خداوند محمود طالقانی پرتوی از قرآن قرآن کریم آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالرضا آزادی ظهر امروز در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۲۵۰۰ شهید چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخنرانی‌های مقام معظم رهبری اظهار کرد: بیشترین بیانات مقام معظم رهبری بر موضوع توصیف، الگو پردازی و سرگذشت پژوهی از شهدا است.

وی با اشاره به اینکه کنگره شهدا باید حتماً شهید محور باشد تصریح کرد: محور کنگره شهید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹ شهریور خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمودند: دفاع مقدس و شهدا را بشناسیم و بشناسانیم؛ برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم.

در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم

وی با اشاره به آثار شهدا در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آثار شهدا تا حدودی جمع آوری شده، در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم.

سردار آزادی درباره محصول سرگذشت پژوهی بیان داشت: محصول سرگذشت پژوهی، سوژه است که بیانگر انتقال پیام شهید است.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری که فرمودند: دفاع مقدس گنج است؛ گفت: بسیاری از بخش‌های آثار شهدا واکاوی نشده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درباره کنگره شهدا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: کنگره شهدا دو رویکرد اصلی دارد؛ که رویکرد اول زنده نگه داشتن یاد شهید است.

وی درباره رویکرد دوم کنگره شهدا گفت: انتقال پیام شهید است که پیام شهید را جز با زبان هنر نمی‌توان انتقال داد، رهبر معظم انقلاب سال گذشته ۵ بار بر موضوع هنر تاکید داشتند؛ باید پیام شهید را به جوان‌ها، نوجوان‌ها انتقال دهید.

سردار آزادی یادآور شد: مقصود از بزرگ داشت‌ها، جریان سازی است؛ رسالت کنگره باید جریان سازی فکری و عملی باشد.

وی خاطر نشان کرد: کنگره شهدا باید امید آفرین باشد و تولید امید کند؛ معنا را به جامعه منتقل کند که آن ایمان و امید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به کنگره ملی تصریح کرد: عنوان کنگره، کنگره ملی شهدا استان است و همه شهدا را در برمی‌گیرد؛ سطحش فراتر از استان باشد و بتواند حماسه رزمندگان دلاور را به کشور و حتی جهان معرفی کند.

وی افزود: برای کنگره به یک کار هنری و جریان ساز، فکر کنید تا ذهن تمام جوانان و نوجوانان را درگیر شهدا بکند.

کنگره شهدا حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد

سردار آزادی یادآور شد: این کنگره حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد باید حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند خوب تولید شود.

وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب بیان داشت: کارهای شما شناسنامه انقلابی و دفاعی، دوران مقدس است که باید هنرمندانه به دیگران معرفی کنید؛ خاصیت هنر، آشنایی با شهدا است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به جنگ نرم دشمن خاطرنشان کرد: تلاش دشمن تزریق بی هویتی است و کنگره باید امید آفرین باشد.

وی اظهار کرد: روایت جذاب خلق کنید فیلم نامه و سوژه خوب مهم است و از دل سرگذشت پژوهی بیرون می‌آید؛ بهترین کار را برای شهدا رقم بزنید.

کد خبر 6087232

دیگر خبرها

  • بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند
  • (تصاویر) برگزاری نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج البرزی
  • نشریه وب پژوهی فصلنامه شد
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • ۸ مصدوم در پی ۳ حادثه آتش‌سوزی در اهواز
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن