Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن فولاد در نامه ای به معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار نسبت به نحوه برگزاری و جمع بندی جلسه کمیته تخصصی فولاد مورخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۹ اعتراض کرد.

در نامه دبیر انجمن فولاد آمده است:

در جلسه ای که کارگروه تنظیم بازار به تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار کرد، موضوع ابطال معاملات فولاد در بورس کالا خارج از دستور کارگروه مطرح گردیده و مقرر شد این موضوع و به طور کلی مکانیسم عرضه، تقاضا و قیمت فولاد در جلسه فوق العاده کمیته تخصصی فولاد مطرح و نتیجه به کارگروه تنظیم بازار ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه علی رغم مکاتبات قبلی این انجمن و تاکیدات اعضاء کمیته تخصصی مبنی بر برگزاری جلسات صرفا با حضور اعضای مصوب، جلسه مذکور در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال جاری با حضور افراد متعددی خارج از لیست اعضای مصوب کیمته برگزار شده و تصمیماتی در آن اتخاذ گردیده که قرار است به عنوان مصوبات کمیته تخصصی فولاد تلقی و ارائه گردد.

حال آنکه برخلاف رویه ها و مقررات قانونی، از هیچ یک از اعضای اصلی کیمته درخصوص موافقت یا مخالفت با پیشنهاد مطرح شده رای گیری به عمل نیامده است.

در ادامه این نامه آمده است: لذا ضمن اعلام مخالفت این انجمن با تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه و اساسا رویکرد حاکم بر اینگونه جلسات خواهشمند است دستور فرمایید:

۱- تصمیمات جلسه یاد شده در کمیته تخصصی فولاد به عنوان بازوی کارشناسی کارگروه تنظیم بازار مطرح گردد.

۲-موکدا از حضور سایر افراد خارج از اعضای مصوب کمیته تخصصی فولاد در جلسات این کمیته و سایر جلسات ممانعت بعمل آید.

۳-هر گونه پیشنهاد در خصوص تنظیم بازار داخلی و صادراتی فولاد ابتدا در کمیته تخصصی فولاد بررسی کارشناسی قرار گرفته و نتیجه جهت تصویب به کارگروه تنظیم بازار ارائه گردد.

گفتنی است رونوشت این نامه به مدرس خیابانی (سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت)، تابش (مدیر عامل سازمان حمایتتولیدکنندگان و مصرف کنندگان)، غریب پور (رییس هیات عامل ایمیدرو)، کلامی (مدیر دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت)، سلطانی نژاد (مدیر شرکت بورس کالای ایران) و بازرس صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فولاد بازرگانی وزارت صنعت معدن تجارت کارگروه تنظیم بازار معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید فولاد خام ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آخرین گزارش این انجمن درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳)، حکایت از آن دارد که تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه به ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن رسید که ۴.۳ درصد درمقایسه با همین ماه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

حدنصاب رشد نقطه به نقطه ۲ ماه قبل در ماه ژانویه توسط ایران شکسته شده بود و کشورمان توانسته بود با رشد ۳۹.۹ درصدی در آن ماه، بیشترین رشد نقطه به نقطه را بنام خود ثبت کند.

براساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور به این انجمن، ایران و برزیل ماه «مارس» امسال با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام، به ترتیب رشد‌های ۲ و ۵.۶ درصدی را تجربه کردند و در جایگاه‌های دهم و نهم در بین فولادسازان جهان قرار دارند.

ایران ماه ژانویه در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت که در ۲ ماه فوریه و مارس با یک پله سقوط جایگاهش را به برزیل داد، هرچند در ماه مارس، صنعت فولاد کشورمان با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، هم اندازه برزیل فولاد خام تولید کرد ولی افزایش محدودیت‌های گازی در اسفند پارسال درمقایسه با ماه بهمن، باعث شد ایران نتواند رشد تولید ماه «ژانویه» را در ماه‌های فوریه و مارس تکرار کند.

افزایش محدودیت‌های گازی از اوایل اسفند بدنبال استقرار موج بارش برف و نفوذ سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث محدودیت‌های بسیار زیاد برای فولادسازان کشور شد، بطوری که گاز بیشتر کارخانجات آهن اسفنجی برای ۲ هفته نزدیک به قطعی بود.

براساس آخرین گزارش انجمن فولاد ایران، از ابتدای سال میلادی جاری ایران با تولید هفت میلیون و ۶۰۰ و برزیل با تولید هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ترتیب در جایگاه‌های دهم و نهم فولادسازان بزرگ جهان قرار دارند.
بیش از ۵۲ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود.

کشور‌های تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «مارس» امسال در مجموع چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۴.۰ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و بر این اساس و با توجه به تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران، حدود ۷۰ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام در کشور‌های ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۱۳.۷ درصد بیشتر از تولید سه ماه نخست سال گذشته است.

گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ماه «مارس» ۲۰۲۴ میلادی حاکی از آن است که با وجود کاهش ۴.۳ درصدی تولید جهانی فولاد خام درمقایسه با همین ماه در سال پیش، کشورمان با رشد ۲ درصدی نقطه به نقطه و با افزایش ۱۴.۳ درصدی تولید سه ماهه، افزایش تولید را تجربه کرده است که فولادسازان استان اصفهان سهم بسزایی در این موفقیت داشتند.

چندی پیش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اعلام کرد تولید محصول راهبردی فولاد خام در سال ۱۴۰۲ در کشورمان با افزایش ۵.۵ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ فولاد کشور است.

این گزارش نیز تصریح دارد: بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲ مربوط به تولید شمش فولادی یا همان فولاد خام است که رشد ۹.۲ درصد درمقایسه با سال پیش داشت.

فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان ۲ واحد عمده تولید فولاد خام کشور هستند که با ۲ روش متفاوت احیا مستقیم و استفاده از کوره بلند اقدام به تولید فولاد و چدن می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که تمامی کشور‌های بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • برگزاری دومین جلسه کارگروه نظارت و صیانت با حضور رئیس فدراسیون فوتبال
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه‌های کارشناسی کانون پرورش فکری
  • فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند
  • برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو
  • برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو
  • برگزاری جلسه تخصصی بررسی پروژه‌های سفر ریاست جمهوری و استاندارآذربایجان غربی به شهرستان ارومیه
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود