Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در این نمایشگاه بیش از شش نسخه‌ی خطی قرآنی از دو موزه همسایه به نمایش درآمده‌اند.

آشنایی با مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک - تهران آشنایی با موزه ملی ایران - تهران

نسخه‌ی خطی «سوره قدر»، «کلمه پایانی آیه ۱۲۸ و آیه ۱۲۹ سوره توبه» روی پوست، «قسمت‌هایی از آیه ۶۱ و ۶۲ سوره یونس»، «آیه ۹۸ و ۹۹ سوره حجر» از سده‌های سوم و چهارم قمری متعلق به موزه ملی ایران و «یک برگ قرآن با آیات ۳۷ و ۵۰ سوره احزاب»، «قرآن مجید کتابت اثر منسوب به امام حسن (ع)» و «یک برگ قرآن با آیات ۴۹ و ۵۰ سوره غافر» از سده‌های سوم و چهارم قمری متعلق به کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله‌ی این نسخ قرآنی به نمایش درآمده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایشگاه در سه بخش به سیر تحول قرآن‌نگاری بر اساس نسخ خطی در این مجموعه‌ها پرداخته است. قرآن‌نگاری یکی از موضوعاتی است که بیشترین جایگاه را در بین هنرمندان کتاب‌آرایی ایرانی- اسلامی داشته و تلاش کرده‌اند تا بهترین هنرنمایی خود را در آن‌ها به ظهور برسانند.

این نمایشگاه مشترک مجازی فرصتی است تا از هم‌نشینی مجموعه‌ها بتوان به تصویر کامل‌تری از تحول و تکامل این موضوع دست یافت.

بر اساس توضیحاتی که در این نمایشگاه مجازی منتشر شده، از خصوصیات قرآن‌های این دوره می‌توان به نداشتن رقم و تاریخ کتابت اشاره کرد. هر چند برخی از آن‌ها رقم الحاقی خلفا و ائمه اطهار را دارند و بر اساس شیوه نگارش از سده‌های دوم تا چهارم هجری تاریخ گذاری شده‌اند.

از سوی دیگر با حمایت برخی از دودمان‌های تاریخی مانند سامانیان، صفاریان و آل بویه از فرهنگ و زبان فارسی، ترجمه قرآن در کنار متن اصلی در کتابت و نگارش قرآن‌ها در سده‌های بعدی تحول ایجاد کرد. با روی کار آمدن سلجوقیان و گسترش قلمرو ایران و ارتباط با شرق دور و دستیابی آسان‌تر به کاغذ، کتابت و نگارش قرآن روی کاغذ انجام شد.

خط نسخ یکی از خطوط اصلی کتابت قرآن از همین دوره رونق گرفت و اسم کاتب اغلب در صفحات آخر قرآن‌ها دیده می‌شود. تفاوت عمده این خط با خط کوفی در ظرافت حروف، خوانایی و سهولت در تمیز بین حروف است.

کد خبر 511791 برچسب‌ها فرهنگ

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ موزه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۰۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز معلم و روز گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی دو نمایشگاه برگزار می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز معلم و روز گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی دو نمایشگاه برگزار می‌کند. در این دو نمایشگاه کتاب‌های فارسی و غیرفارسی به نمایش گذاشته می‌شود.

عنوان نمایشگاه با موضوع ۱۲ اردیبهشت روز معلم انتخاب شده است.

اسامی تعدادی از کتاب‌های موجود در این نمایشگاه عبارت است از: «دیدار با آقای عنق» نوشته آر. ال. استاین با ترجمه مسعود ملک‌یاری، «معلم تازه کار» اثر دن گاتمن با ترجمه نسرین شاملو، «پیشتازان ایرانی: روایت زندگی و موفقیت ۱۷ چهره برتر علمی معاصر ایران» نوشته اشکان خسروپور و همکاران، «گوشه دنج کلاس» نوشته دبورا هاپکینسن با ترجمه پریا لطیفی‌خواه.

The dunderheads behind bars by Paul Fleischman, the Swallows by Lisa Lutz

Teachers by Sylvia Ashton-Warner, the Lendry News by Andrew Clements

همچنین به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی نمایشگاه دیگری از کتاب‌های بزرگسال، مرجع و کودک با موضوع فردوسی در کتابخانه مرجع برقرار است.

نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود

 


علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه‌ها می‌توانند اردیبهشت ۱۴۰۳ روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ به کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالداسلامبولی، پلاک ۲۴، مجتمع فرهنگی هنری شهید ملک‌شامران کانون مراجعه کنند.

نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود

دیگر خبرها

  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • انتشارات سوره مهر با تمرکز بر ۲ کتاب در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد شد
  • جنجال حراج کتاب‌های کتابخانه تربیت تبریز در فضای مجازی
  • نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود
  • حق هنر کتابت قرآن ادا نمی‌شود
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/ کتاب‌هایی که از نمایشگاه تهران خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/کتاب‌هایی که از نمایشگاه خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است
  • مسابقه حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم ویژه سوادآموزان