Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرغم مخالفت‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اجرای طرح ترافیک برای فاصله گذاری اجتماعی مناف هاشمی معاون ترافیک شهرداری با پافشاری‌های خود قرار است طرح ترافیک را دوباره اجرا کند و تنها مساله‌ای که این میان ذهن آدم را درگیر می‌کند جیب گشاد شهرداری است. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شهربانو نوری نیا- هرمنطقه‌ای که جمعیت زیادی در خود جای دهد و پیشرفته شود و نام شهر به خود بگیرد و یا به پایتخت و کلان شهر تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اداره‌ آن لازم است قوانین بخصوص تدوین شود. همانند تهران که برای رفت و آمد وسایل نقلیه از دیر باز قوانین تدوین کردند که به منظور رفع تراکم تردد از سال ۵۸ در ۱۹ مرحله از ایجاد مسیر ویژه برای اتوبوس‌های واحد و ممنوعیت تردد خودرو‌های تک سر نشین و یا محدودیت تردد وسایل خاص و یا مناطق خاص تا سال ۷۹ که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک محدوده طرح ترافیک گسترش یافت که این طرح چهاردهم محسوب می شود. در سال ۸۴ هم که مساله آلودگی هوا تشدید شد و دغدغه مسئولان هم قرار گرفت. در مرحله هفدهم طرح زوج و فرد در محدوده‌های خاص اتفاق افتاده که در طرح هجدهم لغو این طرح برای روز‌های پنج شنبه ودر مرحله نوزدهم اجرای مجدد آن برای پنج شنبه‌ها از سال ۸۵ به بعد اجرایی شد.

پس از گذشت سال‌ها و پیشرفت در اجرای قوانین تجهیزات و امکانات نوینی در طرح ترافیک بکار گرفته شد و همچنین در نامه شورای عالی ترافیک به پلیس راهور تاکید شده مصوبات شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور پس از تصویب وزیر کشور برای تمام وزارتخانه ها، موسسات، سازمان‌های دولتی، نهاد‌ها و موسسات عمومی و خصوصی لازم الاجراست.

لازم به ذکر است دوربین‌ها و افسران راهنمایی و رانندگی در این محدوده‌ها حضور دارند و برای خودرو‌های غیرمجازی که در ساعات تعیین شده در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد تردد کنند، اعمال قانون خواهد شد.با وجود معایب بسیار، اما مهم‌ترین مزیت طرح جدید نزدیک شدن به عدالت اجتماعی است.   همانطور که می‌دانیم تعداد زیادی از مناطق مهم و مرکزی تهران در محدوده‌ی این دو طرح قرار دارند. این مناطق معمولا بسیار پر رفت‌وآمد و پر ازدحام هستند. هرچند که می‌شود برای دسترسی به این مناطق از اتوبوس یا تاکسی هم استفاده کرد؛ اما یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های رفتن به این مناطق استفاده از مترو است. در حال حاظر از ۷ خط مترو که در تهران راه‌اندازی شده، ۶ خط آن از محدوده‌ی دو طرح ترافیک عبور می‌کنند. درنتیجه رفتن به مرکز شهر از طریق مترو راه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.   در شرایطی که کشور با ویروس کرونا دست وپنجه نرم می کند و از مهم‌ترین الزامات جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس رعایت فاصله اجتماعی است.
در همین خصوص طرح ترافیک ویژه شرایط شیوع کرونا در پایتخت به تصویب رسید و قراراست از اوایل خردادماه اجرا شود. مدیریت شهری امیدوار است در قالب این طرح که مورد اجماع تمام مدیریت‌های موازی دخیل در امر ترافیک قرار دارد، تهرانگردی‌های زائد و سفر‌هایی که با انگیزه خرید‌های غیرضروری به مقصد مرکز شهر انجام می‌شود، حذف شود.
با اینکه روزانه خبر‌های ضد نقیضی از لغو یا عدم لغو طرح نرافیک به گوش میرسد مانند صحبت سرپرست معاونت ترافیک شهرداری تهران که اعلام کرده است تا زمانی که کرونا در تهران وجود دارد لغو طرح ترافیک هم ادامه خواهد داشت.   یا در همین رابطه عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران درباره اجرای طرح ترافیک در پایتخت و انتقاد بسیاری از اعضای شورای شهر در این زمینه اظهار داشت: «هفته گذشته که طرح‌ترافیک در پایتخت لغو شده بود بسیاری در شورای شهری‌ها درخواست اجرای آن را داشتند داشتند و اکنون که طرح به اجرا درآمده درخواست لغو آن را دارند.»

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌ترافیک چقدر سبب افزایش مسافران حمل و نقل عمومی به ویژه مترو می‌شود، گفت: «قطعاً این مساله بر تعداد مسافران مترو تاثیر گذار است، ولی باید توجه کنیم که وقتی طرح‌ترافیک در پایتخت لغو می‌شود ما با قفل شدگی معابر مواجه می‌شویم که این مساله نیز دردسرساز است.»

سعیدیان‌فر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه درآمد شهرداری تهران از اجرای طرح ترافیک چقدر است؟ گفت: «درآمد شهرداری حاصل از طرح ترافیک روزانه یک میلیارد و نیم است که این رقم در یک سال به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.»   همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همان ۲۳ فروردین یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید ضمن اعلام اینکه اجرای این طرح در شرایط کرونایی، لغو شد به این موضوع نیز اشاره کرد که در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است؛ باید مردم را ترغیب کنیم که فاصله گذاری هوشمند را اجرایی کرده و به سمت استفاده از وسیله نقلیه شخصی بروند.

با لغو طرح ترافیک و ورود انبوه خودرو‌های شخصی در ساعات مختلف به خیابان‌های مرکزی تهران، شاخص‌های کیفیت هوای پایتخت را که تا پیش از آن سالم و حتی پاک بود، به سمت روز‌های آلوده و آسمان غبار آلود برد   بیش از ۲ هفته از این حرف و حدیث‌ها گذشت تا بار دیگر سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال اجرای طرح ترافیکی با روش جدید و همچنین اجباری شدن ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس از هفته آینده خبر داد.

هاشمی ۱۰ اردیبهشت یعنی ۱۸ روز پس از دستور وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هم اکنون در همه نقاط تهران به جز محدوده مرکزی به لحاظ ترافیک وضع مساعدی داریم، اما در محدوده مرکزی تهران به سبب حضور اصناف و کارکنان دولت مشکلاتی ایجاد شده است.

معاون شهردار اینگونه توضیح داد که روز گذشته طرحی را در وزارت کشور برای هماهنگی هر چه بیشتر ارائه کردیم که طرحی مشترک میان شهرداری تهران، شورای شهر و راهور است که بر اساس آن بنا داریم ساعت طرح ترافیک اصلاح شود، بطوریکه ساعت اجرای طرح‌های ترافیکی از ۸ تا ۱۶ در نظر گرفته شود که اگر کارکنان دولت قبل از ۸ صبح وارد محدوده شوند مشمول طرح نشده و، چون قبل از ساعت ۱۶ هم خارج می‌شوند باز مشمول نخواهند شد.

این خبر و سخنان معاون شهردار تهران، سر و صدا‌های بسیاری در میان مردم و مسئولان اجرا کرد چه آنکه از یک سو نگرانی شیوع مجدد کرونا می‌رفت و از سوی دیگر با اجرای این طرح، هزینه‌های مردم برای تردد در سطح شهر در صورت استفاده از خودروی شخصی به منظور حفظ سلامتی افزایش می‌یافت.   معاون شهردار تهران با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده در این خصوص تصریح کرد: پیشنهاد مطرح شده امروز در شورای ترافیک تهران و با حضور فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، شهردار تهران و اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز بررسی و نقلط ضعف و قوت طرح پیشنهادی بررسی شد.

وی با تاکید بر اینکه باید فاصله اجتماعی و مقررات پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا در حمل و نقل عمومی رعایت شود، ادامه داد: اکنون ۵۰۰ هزار نفر از خطوط اتوبوسرانی و ۶۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند که مقرر شد با در نظر گرفتن تمامی پروتکل‌های بهداشتی و تحقق قاصله گذاری اجتماعی این طرح پیشنهادی اجرا شود.   طرح ترافیک با وجود تاکیدات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر لزوم توقف، از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت دوباره برقرار خواهد بود. این در حالی است که پیش‌تر گفته شده بود تا شکست دادن کرونا خبری از طرح ترافیک نخواهد بود.   شهرداری تهران با توجه به سود قابل تامل طرح ترافیک توصیه‌های بهداشتی را کنار گذاشته و بدون اینکه تمهیداتی برای بهتر شدن وسایل حمل و نقل عمومی کند دوباره طرح ترافیک را برگردانده است. البته در طرح ترافیک جدید که از روز شنبه قرار است اجرایی شود ساعت طرح از ساعت ۸ صبح الی ۴ عصر است. با توجه به اینکه این ساعت دقیقا با ساعت کاری هم پوشانی دارد عملا بسیاری از مردم دوباره باید در معرض خطر باشند.

نکته جالب توجه اینجا است که دستور بازگشت طرح ترافیک از سوی کسی داده شده است که بازگشتش به شهرداری تهران سروصدای زیادی به پا کرده است. چند روز پیش خبر رسید که مناف هاشمی، استاندار جنجالی و عزل شده گلستان و کسی که سال‌ها در کنار قالیباف در راس شهرداری بود از سوی حناچی به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران منصوب شده است.

طرح ترافیک در حالی قرار است دوباره اجرایی شود که هیچ نشانی از بهبود وضعیت کرونا دیده نشده و هنوز چشم انداز روشنی برای هفته‌های آینده وجود ندارد. معاون وزیر کشور هم از بازگشت احتمالی محدودیت‌ها در صورت بهتر نشدن وضعیت ابراز نگرانی کرده و گفته چنانچه روند بیماری مجددا افزایش یابد، ناچارا باید محدودیت‌ها دوباره برگردد و بازگشت دوباره محدودیت‌ها خسارات زیادی دربر خواهد داشت.   حتی در این چند مدت که طرح اجرا نمی شد شاهد مشکلا خاصی در شهر نبودیم که با اجرای طرح برطرف شود مطابق گفته های پلیس راهور ترافیک صبحگاهی مقدار کمی نسبت به گذشته افزایش داشته و از لحاظ آلودگی هوا نیز با اینکه روزهای سرد بهاری را پشت سر گذاشتیم مشکل زیادی دیده نمی شود پس اجرای طرح رافیک تنها برای بازی دادن مردم است.   وقتی این رفتارها دیده می شود تنها مساله ای که از مسولان شهری به ذهنمان می آید سلامت مردم می باشد و باید شهرداری را با اجرای دوباره طرح ترافیک به یک جیب گشاد تعبیر کرد که هیچگاه پر نمی شود و همیشه به کیف پول مردم نگاه می کند.   حالا باید دید که آیا با وضعیت اتوبوس ها و مترو ها و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی از اجبار مردم چقدر آمار ابتلا به ویروس کرونا در گشور بالا می رود و مسولان در این بین فقط مصلحت اندیشی کرده اند! اما چه خوب بود حداقل معاونت ترافیک شهرداری در کمال روراستی این مساله را بیان می کرد که طرح ترافیک را اجرا می کنیم چون پول نداریم.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا طرح ترافیک فاصله گذاری اجتماعی اجرای طرح ترافیک ترافیک شهرداری شهرداری تهران طرح ترافیک فاصله گذاری ترافیک شهر محدوده ها حمل و نقل ستاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق و کامل قانون تازه به تصویب رسیده ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی با همکاری همه دستگاههای مسئول و اعمال نظارت جدی بر نوع و میزان کالاهای وارداتی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جلسه صبح سه‌شنبه ۲۸ فروردین ستاد اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا گزارشی از وضعیت قاچاق کالا و سوخت از مبادی ورودی رسمی و غیررسمی ارایه کرد.

وی همچنین ابعاد مختلف این پدیده از جمله حجم بالای گردش مالی قاچاق، استفاده از بسترهای قانونی برای دور زدن قانون، مسیرهای قاچاق کالا و سوخت از خارج به داخل و از داخل به خارج و همچنین نقش پشتیبانان مسیر و روند قاچاق پرداخت.

رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش و همچنین نقطه نظرات اعضای ستاد اقتصادی دولت، با بیان اینکه مبارزه و مقابله با قاچاق، کمک به تولید و اشتغال در کشور است، بر برنامه‌ریزی هماهنگ همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به شناسایی و مسدودسازی بسترهای قاچاق و همچنین هماهنگی کامل با ستاد مقابله با قاچاق برای مقابله بی‌امان با این معضل اقتصادی تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به آثار سوء ضد تولیدی قاچاق، تبیین ابعاد خسارت‌های قاچاق به زیرساخت اقتصادی کشور را برای مدیران و همه استانداران ضروری دانست و تصریح کرد: مبارزه با قاچاق امری فرادستگاهی است و همه مدیران دولتی موظفند بدون هرگونه تاخیر با بهره‌گیری از قانون موجود و به کارگیری همه ظرفیت‌ها، مقابله قاطع با قاچاق را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

رئیس جمهور همچنین در این جلسه بر اجرای دقیق و کامل قانون تازه به تصویب رسیده ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری، ملوانی و ته‌لنجی) با همکاری همه دستگاه‌های مسئول و اعمال نظارت جدی بر نوع و میزان کالاهای وارداتی و ثبت اطلاعات آن در سامانه‌های گمرکات کشور تاکید کرد.

کد خبر 745211

دیگر خبرها

  • گره‌گشایی از ترافیک تبریز با مسیرگشایی معابر
  • تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق
  • ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی
  • دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود
  • ثبت‌ نام طرح ترافیک خبرنگاران تمدید شد
  • تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا این تاریخ
  • ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تمدید شد
  • ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ تمدید شد
  • تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت
  • ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد