Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@12:09:48 GMT

فینگولیمود؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۱۷۲۳

فینگولیمود؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

‍‍‍‍‍‍

فینگولیمود دارویی برای درمان ام‌اس است که به جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی به اعصاب موجود در مغز و نخاع کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، فینگولیمود دارویی برای درمان ام‌اس است. هر چند این دارو درمان قطعی برای درمان ام‌اس نیست ولی تصور می‌شود که فینگولیمود به جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی (لنفوسیت‌ها) به اعصاب موجود در مغز و نخاع کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عملکرد به کاهش دفعات عود کردن بیماری و به تأخیر انداختن ناتوانی کمک می‌کند.

نکات مهم در ارتباط با مصرف فینگولیمود

قبل از شروع مصرف فینگولیمود پزشک معالج باید آزمایشات پزشکی مانند فشار خون و معاینه چشم را انجام دهد تا در صورت بروز عوارض جانبی ناشی از دارو، نظارت کامل داشته باشد. فینگولیمود معمولاً برای یک‌بار در روز تجویز می‌شود. حداقل 6 ساعت پس از مصرف اولین دوز از فینگولیمود بیمار تحت کنترل قرار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که دارو منجر به کاهش شدید ضربان قلب نشده است.  برای اثرگذاری بیشتر، دارو هر روز در زمان مشخص و تا پایان دوره تجویز شده باید مصرف شود.

عوارض جانبی مصرف فینگولیمود چیست؟

با توجه به این‌که هر دارو عوارض جانبی خود را دارد پزشک معالج در صورتی آن را تجویز می‌کند که به این نتیجه رسیده باشد که منفعت آن دارو بیش از عوارض آن است. در این قسمت به بخشی از عوارض جانبی این دارو اشاره خواهد شد.

برخی از این موارد بدین شرح است:

این دارو ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد بنابراین بیمار باید به‌طور مرتب فشار خون خود را بررسی و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک معالج اطلاع دهد. فینگولیمود ممکن است خطر سرطان پوست و لنفوم را افزایش دهد بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تغییر پوستی جدید یا تغییر گره‌های لنفاوی متورم سریعاً پزشک معالج باید مطلع شود. این دارو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و خطر ابتلا به عفونت‌های جدی همچون برونشیت یا ذات‌الریه را تا 2 ماه پس از آخرین دوز مصرفی افزایش دهد. برخی از عوارض شایع مصرف فینگولیمود عبارتست از سردرد، افزایش آنزیم‌های کبدی، تهوع، اسهال، سرفه، درد شکمی، عفونت، کمر درد، درد اندام‌های حرکتی و ...

منبع اصلی

انتهای پیام/ 4105

منبع: آنا

کلیدواژه: فینگولیمود دانستنی های پزشکی درمان ام اس عوارض جانبی پزشک معالج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق

دکتر مهسا حسنی‌پور عصر ۲۸ فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران به تولید برخی از داروها در کارگاه‌های زیرزمینی در کشورهایی مانند هند، چین و پاکستان اشاره و اظهار کرد: این داروها حاوی ترکیبات خطرناک و اعتیادآوری مانند ترامادول هستند که می‌توانند منجر به تداخلات مرگبار و عوارض جبران‌ناپذیری شوند و در حال حاضر به دلیل عدم آگاهی مردم، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: این داروها تاکنون عوارض زیادی برای برخی همشهریان به وجود آورده و به دلیل تقلبی و قاچاق بودن، امکان پیگیری قانونی نیز وجود ندارد و به طور غیرقانونی در عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند. 

وی در ادامه از جمع‌آوری فوری آن‌ها توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو خبر داد و تأکید کرد: شهروندان داروهای مورد نیاز خود را فقط از داروخانه‌ها تهیه و تحت نظر پزشک و داروساز مصرف کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، موضوع قابل پیگیری باشد.

حسنی‌پور هشدار داد: مصرف داروهای تقویت قوای جنسی قاچاق و تقلبی می‌تواند به قیمت جان فرد مصرف کننده تمام شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بیش از ۳ میلیون قلم داروی تقلبی و غیرمجاز در تهران کشف شد عطاری‌ها اجازه فروش داروهای فرآوری شده را ندارند

دیگر خبرها

  • تعرفه های آندوسکوپی و کولونوسکوپی پاسخگوی هزینه‌ها نیست
  • پزشکان هرگونه اشتباه دارویی را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق
  • موارد مصرف مالیات باید برای مردم تبیین شود
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق