Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@09:12:10 GMT

آغاز خلافت امام حسن مجتبی علیه السلام

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۱۹۰۳

آغاز خلافت امام حسن مجتبی علیه السلام

مردم گفتند: چقدر او برای ما دوست داشتنی و حقش بر ما واجب است. سپس با کمال رغبت و اشتیاق با آن حضرت بیعت کردند و او را به عنوان خلیفه و جانشین پدرش امام علی(ع) پذیرفته و پیروی اش را بر عهده گرفتند.

مشرق_ یکی مناسبتهای ماه مبارک رمضان_سال 40 هجری قمری آغاز خلافت امام حسن مجتبی علیه اسلام است.

پس از شهادت امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) و دفن بدن مطهر وی در شب بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم قمری، در روز آن، مردم کوفه و شیعیان داغدار و ماتم زده این شهر در بیرون خانه آن حضرت و در مسجد اعظم کوفه به عزاداری و سوگواری پرداخته و بی صبرانه منتظر ورود فرزندان گرامی آن حضرت به مسجد کوفه و تعیین خلیفه مسلمانان بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعاتی از روز نگذشته بود که فرزندان امام علی(ع)، از جمله امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، محمد حنفیه و اصحاب و یاران خاص امیرمؤمنان(ع) از خانه اش بیرون آمده و به سوی مسجد حرکت کردند و مردم با دیدن آن ها، با ذکر صلوات و تکبیر به استقبالشان شتافتند.

پس از ورودشان به مسجد، امام حسن مجتبی(ع) به عنوان وصی و جانشین پدرش حضرت علی(ع) بر فراز منبر رفت و خطبه غرّایی ایراد کرد. آن حضرت در فرازی از خطبه اش فرمود: در شب گذشته مردی رخت از جهان بست که هیچ یک از پیشینیان در انجام وظیفه، بر او پیش دستی نگرفتند و آیندگان هم نتوانند پا به پای او به کارهای خویش بپردازند.

او در رکاب پیامبرخدا(ص) پیکار می کرد و در پاسداری از او، از خودگذشتگی نشان می داد و رسول خدا(ص) وی را پرچم دار خود قرار می داد و جبرئیل از طرف راست و میکائیل از جانب چپ از او نگهبانی می کردند و او از میدان نبرد باز نمی گشت تا خدای متعال به کمک او لشکر اسلام را پیروز می ساخت. علی(ع) در شبی از دنیا رفت که در آن شب عیسی(ع) به آسمان صعود کرد و یوشع بن نون، وصی موسی(ع) درگذشت. وی در حالی جهان را وداع گفت که برای خویش سیم و زری باقی نگذاشت.

در این هنگام، گریه گلوگیر امام حسن(ع) شد و شروع کرد به گریستن و مردم نیز با او همآوا شده و مسجد اعظم کوفه، یک پارچه گریه و ناله شد.

آن حضرت سپس خطبه اش را ادامه داد و درباره خودش نیز مطالبی فرمود و در پایان با این جملات، سخنرانی اش را به پایان رسانید: أنا من اهل بیت فرض الله مودّتهم فی کتابه، فقال تعالی: "قُلْ لا أسئَلُکُمْ عَلَیْهِ أجْراً اِلاّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی و مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً"،(1) فالحسنه مودّتنا اهل البیت(ع).

آن گاه عبدالله بن عباس برخاست و در کنار آن حضرت ایستاد و گفت: معاشر الناس! هذا ابن نبیّکم و وصیّ امامکم فبایعوه؛ ای مردم! این بزرگ مرد، فرزند پیامبرتان و جانشین امامتان است. پس با او بیعت کنید.

مردم که از این سخن به وجد آمده بودند، گفتند: ما أحبّه الینا و أوجب حقّه علینا؛ چقدر او برای ما دوست داشتنی تر و حقش بر ما واجب تر است.

سپس با کمال رغبت و اشتیاق با آن حضرت بیعت کردند و او را به عنوان خلیفه و جانشین پدرش امام علی(ع) پذیرفته و پیروی اش را بر عهده گرفتند.(2)

گفتنی است، امام حسن مجتبی(ع) پنجمین خلیفه مسلمانان بود، که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به این مقام نایل شد.

از میان پنج خلیفه نخستین ]ابوبکر، عمر، عثمان، امام علی(ع) و امام حسن(ع)[ تنها دو خلیفه آخر، یعنی امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) به صورت آزاد و مستقیم از میان مردم انتخاب شدند ولی سه خلیفه دیگر، نه با رأی آزاد و دموکراتیک مردم، بلکه هر کدام به نحوی از مردم بیعت گرفته و بر اوضاع مسلط شدند.

به هر روی، بنا به گفته شیخ مفید(ره) بیعت با امام حسن مجتبی(ع)، در روز جمعه، بیست و یکم ماه رمضان، سال 40 هجری قمری واقع گردید و از آن پس، آن حضرت عاملان و استانداران خود را معرفی و حکومت را به طور رسمی بر عهده گرفت.(3)

ولی برخی از علمای اهل سنت، بیعت با آن حضرت را، روز بیست و سوم ماه رمضان دانسته اند.(4)


-----------
1- سوره شوراء (42)، آیه 23
2- الارشاد (شیخ مفید)، ص 347؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج1، ص 224؛ زندگانی چهارده معصوم(ع) (ترجمه اعلام الوری)، ص 300
3- الارشاد، ص 349
4- التنبیه و الاشراف (مسعودی)، ص 260

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور اخبار بورس ماه مبارک رمضان ولایت و ولایت پذیری تفکر و تامل راه بهشت امام حسن مجتبی امام حسن مجتبی ع امام علی ع آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات نظامی ایران با تفکر حسینی صورت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی رزمجو صبح دوشنبه در همایش تجلیل از خادمین موکب اربعینی عشاق الحسین سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر که با حضور خادمین موکب در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا افزود: تفکر و مکتب حسینی توسط امام خمینی (ره) با آمدن انقلاب اسلامی احیا شد و تبلور دیگری در جهان اسلام پیدا کرد.

فرمانده سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر مکتب امام حسین را مکتبی برای دفاع از دین خدا دانست و اظهار کرد: تمامی اقداماتی که در انقلاب اسلامی بر مبنای دین خدا انجام شده همگی با استفاده از ویژگی‌های حماسه حسینی است.

وی در پایان با بیان اینکه اقدامات نظامی ایران با تفکر حسینی صورت می‌گیرد تصریح کرد: قدرت امت اسلامی تماماً نشأت گرفته از ویژگی‌های مکتب امام حسین علیه‌السلام است.

مسئول موکب اربعینی عشاق الحسین سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر نیز در این همایش ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف در این استان گفت: موکب عشاق الحسین علیه‌السلام توانست با پیگیری‌های سپاه استان بوشهر در شهر نجف اشرف مستقر و به زائرین اربعین حسینی خدمات مختلف ارائه دهد.

سلیمانی با بیان اینکه این موکب به مدت ۱۳ روز در شهر نجف اشرف مستقر بود تصریح کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته تلاش می‌کنیم در اربعین حسینی به بهترین شکل در این موکب خدمات مختلفی را در نجف اشرف به زائرین اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ارائه دهیم.

کد خبر 6078495

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • رونمایی از یادمان «نشان فداکاری مقام معظم رهبری به شهدای دانشگاه افسری امام علی (ع)»
  • اقدامات جبهه‌های مقاومت برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است
  • اقدامات نظامی ایران با تفکر حسینی صورت می‌گیرد
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • حُسن خلق و آثار و برکات آن در زندگی انسان ها
  • چرا مردم کوفه بیعت خود را شکستند؟
  • چرا مردم کوفه بیعت خود را شکستند؟/ تطمیع و تهدید عامل شهادت سفیر امام حسین(ع)
  • توجه ویژه اسلام به حل مشکلات اقتصادی مردم
  • تصاویر هوایی از قلعه خیبر که حضرت علی علیه السلام در آن را از جا کندند + فیلم