Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@03:54:17 GMT

تعطیلی کتابخانه سبب پیوند جدیدی میان اعضا و کتابخانه شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۲۷۶۹

تعطیلی کتابخانه سبب پیوند جدیدی میان اعضا و کتابخانه شد

ابراهیمیان گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا کتابخانه ها تعطیل هستند ولی کتاب و کتابخوانی و ترویج آن تعطیل نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، کتابخانه عمومی پانزده خرداد در شهرک شهید اردستانی پیشوا واقع شده است این کتابخانه در سال ۱۳۷۵ توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس و در سال ۱۳۸۴ تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی قرار گرفت؛ کتابخانه به مساحت ۱۰۴۱ متر و زیربنای ۴۲۵ متر و دارای دو نیرو مسئول و کتابدار است و بیش از ۳۵۰۰۰ جلد کتاب دارد؛  شامل بخش های مختلف از جمله مخزن اصلی، مرجع، کودک و نوجوان، دیداری و شنیداری، نوسوادان، سالن های مجزا برای خانم ها و آقایان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتابخانه تعداد ۲۷۰۰ نفر عضو فعال دارد که از این تعداد ۴۵۰ نفر را اعضاء کودک تشکیل می دهند.

با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدتی است که کتابخانه های عمومی سراسر کشور تعطیل شده است. در این روزهایی که تنها خانه نشینی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک می کند، این بار تکنولوژی و فضای مجازی است که به کمک ما آمده تا روزهای شاید کسالت بار را، با دلتنگی کمتری سر کنیم. با این حال گویا دلتنگی و نگرانی تنها منحصر به جمع خانواده و دوست و آشنا نیست؛ فعالیت تعدادی از همکاران کتابدار در فضای مجازی حکایت از دلتنگی کتابداران و اعضای کتابخانه ها دارد و باید قدر بدانیم این ارتباطات راه دور را، که امید و انگیزه می دهد تا این روزهای سخت را تاب بیاوریم.

صغرا ابراهیمیان، کتابدار کتابخانه عمومی پانزده خرداد شهرستان پیشوا استان تهران این روزها تلاش می کند میل به کتابخوانی را در فضای مجازی ترویج کند؛ وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت امور فرهنگی است و حدود ۲۱ سال در کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین و پیشوا مشغول به فعالیت است؛ در حال حاضر نیز از سال ۱۳۸۶ تاکنون در کتابخانه عمومی پانزده خرداد به مردم شهرستان پیشوا خدمت رسانی کرده است.

ابراهیمیان درخصوص انجام فعالیت های کتابخانه و خدمت رسانی در فضای مجازی گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از شیوع این ویروس در جامعه منجر به تعطیلی کتابخانه ها شد البته کتابخانه ها تعطیل هستند ولی کتاب و کتابخوانی و ترویج آن تعطیل نیست؛ بر این اساس تلاش کردیم که فضا و خدمات کتابخانه‌ای را از طریق فضای مجازی برای آنها فراهم کنیم تا پیوند اعضا با کتابخانه قطع نشود و کار در بستر فضای مجازی سبب پیوندی جدید میان کتابخانه و اعضا شد.

وی درباره چگونگی ایجاد این پیوند توضیح داد: پیش از تعطیلی کتابخانه‌ها ما از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی صرفا برای اطلاع‌رسانی برنامه‌های کتابخانه استفاده می‌کردیم، اما پس از شیوع بیماری کرونا و لزوم  تعطیلی کتابخانه‌ها، فاصله‌ای در ارتباط بین اعضا و کتابخانه شکل گرفت، در فضای مجازی از اعضاء بزرگسال کمک گرفتیم و اعضاء کودک را مجاب نمودیم مطالعه را فراموش نکنند و راههای دسترسی افراد و اعضاء به منابع اطلاعاتی و کتابها را از طریق پیام رسان های مختلف داخلی فراهم می کنیم. شرایط فعلی فرصت خوبی است که کار در فضای مجازی را نیز تجربه کنیم.

صغرا ابراهیمیان گفت: با شروع قرنطینه و تعطیلی کتابخانه ها، تبلیغات کتابخانه و کتابخوانی در فضای مجازی و گروه های مجازی شهرستانی، مدارس و کلاس های درسی آغاز شد و فعالیت های کتابخانه و تبلیغات دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق معلمان و مدیران مدارس و ادمین کانال ها در گروه های مجازی منتشر و فعالیت ها و برنامه های ترویجی کتابخانه و جشنواره کتابخوانی رضوی در صفحات فضای مجازی کتابخانه معرفی شد. سپس در پیام رسان بله گروهی با عنوان نشست کتابخوانی جهت معرفی و ارائه منابع مناسب برای اعضاء و علاقه مندان، پویش های کتابخوانی، شعرخوانی به مناسبت های مختلف و ارسال پی دی اف کتابهای جشنواره کتابخوانی رضوی را راه اندازی کردیم.

از دیگر فعالیت هایی که ما را در روزهای قرنطینه به هم نزدیک تر کرد، راه اندازی پویش های مختلف به مناسبت های گوناگون بود و این کار از پویش نقاشی «کرونا را شکست می دهیم» شروع شد و تبلیغات پویش «در خانه بمانیم» را در فضای مجازی منتشر کردیم و اعضاء به همراه فرزندان همکاران در مسابقه نقاشی شرکت نموده و از طریق انتشار نقاشی های انجام شده در فضای مجازی تعداد شرکت کنندگان در نقاشی افزایش یافت همچنین پویش های کتابخوانی، آموزش کاردستی و شعرخوانی به مناسبت های مختلف نیز انجام شد.

وی درباره انگیزه خود از جلب مشارکت مردمی در جشنواره رضوی افزود: اشاعه و گسترش فرهنگ رضوی و ایجاد بستری برای مطالعه و شناخت اهل بیت(ع) و سیره امامان معصوم(ع)، مطالعه کتابهای مرتبط با سیره و روش ائمه بویژه امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و احمد بن موسی(شاهچراغ) و معرفی کتابهای مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) و نیز پر کردن اوقات فراغت و افزودن به سرانه مطالعه و استفاده بهینه از فضای مجازی از مهم ترین انگیزه های من برای جلب مشارکت مردم در جشنواره رضوی است.

ابراهیمیان در پایان سخنان خود در خصوص فعالیت های فرهنگی کتابخانه گفت: در سال ۱۳۹۵ کانون ادبی حافظ در کتابخانه تشکیل شد و برنامه های متنوع فرهنگی از جمله نقد کتاب، نشست های کتابخوان اعم از کتابخانه ای، مدرسه ای، تخصصی، جمع خوانی، قصه گویی، بلندخوانی، دوره آموزشی شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، مثنوی خوانی و بزرگداشت مشاهیر و ادبا، دوره های آموزش مهارت های زندگی برای والدین با همکاری اداره بهزیستی، آموزش نویسندگی برای نوجوانان، نمایش و قصه گویی عروسکی برای کودکان، تزئین روزنامه دیواری توسط اعضاء در مناسبت های مختلف، کلاس نقاشی ویژه کودکان و برگزاری برنامه های مناسبتی و جشن های ملی و مذهبی با همراهی اعضای کانون انجام می دهیم.

وی افزود: تعامل با نوسوادان و عضویت حدود ۱۱۰ نفر نوسواد و کمک به روانخوانی آنها با همراهی اساتید نهضت سواد آموزی از دیگر فعالیت های فرهنگی کتابخانه است که با استقبال مردم منطقه همراه بوده است.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: کتابخانه ها نهاد کتابخانه های عمومی تعطیلی کتابخانه ها کتابخانه های عمومی فضای مجازی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

دببرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتربرخوردار و روستاها و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور را از جمله اقدامات در دستور کار این نهاد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهدی رمضانی، بعدازظهر امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که ۲۸۰۰ مورد آن زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۱۰۰۰ مورد نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: در بُعد کتابخانه‌های عمومی، جزو ۲۰ کشور اول دنیا و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: برنامه کلان ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است چون ظرفیت‌های فرهنگی ما را شکل می‌دهد.

رمضانی توسعه کتابخانه‌های سیار را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتر برخوردار و روستاها دسترسی مردم به کتاب را افزایش می‌دهد که هم‌اکنون ۵۰ مورد از آن در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد؛ پایه فعالیت‌ها باید در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شود که در این راستا درصدد ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع و متعدد موجب مراجعه مردم به کتابخانه می‌شود، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته است و در ماه رمضان گذشته نیز ۴۷۰۰ ساعت محتوای قرآنی در کتابخانه‌های کشور تولید و مصرف شد.

عضویت ۱۰ میلیون نفر در کشور در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که کمتر از سه میلیون نفر آنها کتاب به امانت برده و تراکنش داشته‌اند.

وی در مورد وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز گفت: از سنوات قبل شاهد عدم توجه به کتابخانه‌های استان بوده‌ایم و این مسئله بر فضای کتابخانه‌ای شهرهای استان تأثیر داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در صورتی که فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه در استان در اختیار ما قرار گیرد ما آمادگی تجهیز آن را با امکانات لازم داریم.

رمضانی خاطرنشان کرد: چندین پروژه نیمه تمام نیز در کردستان وجود دارد که دو پروژه آن در آستانه بهره‌برداری و تکمیل شدن است.

کد خبر 747612

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران مسدود شد
  • : ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران مسدود شد
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند