Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس حوزه رسانه گفت: امروز دست پیداکردن به شبکه های اجتماعی که فیلتر است، این بهانه را ایجاد کرده تا کودکان و نوجوانان فیلترشکن روی گوشی خود نصب کنند و متأسفانه پس از آن دیگر هیچ حریم و مرزی برای نوجوان وجود ندارد.

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: فضای مجازی، دنیایی مستقل از فضای حقیقی نیست؛ دنیایی وابسته به دنیای واقعیت است، برخلاف تصور بسیاری از افراد که این دنیا را چندان جدی نمی گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های نوین به ویژه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می تواند برای هر گروهی خطرآفرین باشد، اگر بدون مهارت و آموزش وارد شوند که البته در این میان کودکان بخشی از قربانیان ماجرا هستند.

امیرحسین شمشادی کارشناس حوزه رسانه و مدرس دانشگاه معتقد است که جدی ترین خطرهایی که کودکان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی با آن مواجه هستند، موضوع قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب مانند متون یا تصاویر حاوی خشونت و پرخاشگری، تصاویر جنسی و هرزه نگاری و محتوای نامناسب برای سن کودکان و نوجوانان است.

این کارشناس حوزه رسانه، خطر نقض حریم خصوصی برای همه کاربران شبکه های اجتماعی را از دیگر خطرات این حوزه دانست و عنوان کرد که این خطر برای کودکان و نوجوان بیشتر احساس می شود چرا که توانمندی، دانش و آگاهی و تجربه آنها در فضای مجازی کمتر از بزرگسالان است.

به همین بهانه و با موضوع حقوق کودک در رسانه و خطراتی که می تواند برای این گروه از جامعه ایجاد کند، دقایقی به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

 

** امروزه بخشی از کودکان و نوجوانان ما در رسانه های اجتماعی حضور دارند، این حضور تا چه اندازه می‌تواند برای آنها مؤثر و یا خطرآفرین باشد؟

- رسانه های اجتماعی به یک جنبه اساسی زندگی اجتماعی و خلاقانه نوجوانان و کودکان تبدیل شده است؛ کودکان و نوجوانان از رسانه های اجتماعی برای مقاصد گوناگونی همچون تفریح، ایجاد و حفظ دوستی، به اشتراک گذاری علائق، کشف هویت و توسعه روابط با خانواده استفاده می کنند.

مفهومی به نام یادگیری مشارکتی

همچنین به تازگی ما با مفهومی به نام "یادگیری مشارکتی" مواجه هستیم که در بستر شبکه های اجتماعی شکل می گیرد و به افزایش دانش و آگاهی کودکان و نوجوانان کمک می کند؛ بر این اساس کودکان و نوجوانان می توانند با اشتراک گذاری محتوای آموزشی، شرکت در اجتماعات آنلاین و نظایر آن، احساس تعلق و ارتباط خودشان را با جامعه افزایش دهند.

استفاده از شبکه های اجتماعی سبب افزایش خلاقیت، یادگیری و توسعه ارتباطات می شود. پژوهش ها در ابعاد بین المللی نشان می دهد که بخش عمده ای از کودکان با سنین بالاتر و نوجوانان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

نظر می رسد آموزش و پرورش دسترسی مناسبی به والدین کودکان و نوجوانان دارد و می تواند در قالب کلاس های حضوری و با ارائه بسته های آموزشی این مهارت ها را به والدین گوشزد و توانایی آنها را در زمینه نظارت و حفاظت از کودکان در فضای مجازی تقویت کند.

 

برای مثال نتیجه پژوهش در انگلستان نشان می دهد که سه چهارم کودکان 10 تا 12 سال از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؛ بنابراین شبکه های اجتماعی یک نیاز واقعی در زندگی نوجوانان و کودکان امروز محسوب می شود و کارکردهای متفاوتی دارد.
در این میان فقدان یک شبکه اجتماعی فراگیر ملی که درصد بالایی از کاربران اینترنت در کشور عضو آن باشند و در آن به فعالیت بپردازند به خوبی به چشم می آید. اما استفاده نوجوانان و کودکان از شبکه های اجتماعی غیر از کارکردهایی که ذکر شد، مخاطراتی به همراه دارد.

**درخصوص مخاطراتی که می تواند کودکان و نوجوانان را در رسانه های اجتماعی تهدید کند، بیشتر توضیح می دهید؟

جدی ترین خطرهایی که کودکان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی با آن مواجه هستند، موضوع قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب مانند متون یا تصاویر حاوی خشونت و پرخاشگری، تصاویر جنسی و هرزه نگاری و محتوای نامناسب برای سن کودکان و نوجوانان است؛ علاوه بر این خطر نقض حریم خصوصی برای همه کاربران شبکه های اجتماعی وجود دارد، اما باید دقت کرد که این خطر برای کودکان و نوجوان بیشتر احساس می شود؛ چراکه توانمندی، دانش و آگاهی و تجربه آنها در فضای مجازی کمتر از بزرگسالان است.

کودکان در معرض تبلیغات اغواگرانه هستند

 موضوع دیگری که به عنوان مخاطره باید مورد توجه قرار بگیرد، مسأله قرارگرفتن کودکان و نوجوانان در معرض تبلیغات هدفمند و اغواگرانه است که با ارائه اطلاعات غیرواقعی باعث می شود تا کودک و نوجوان نیاز به کالایی خاص را احساس کند و برای داشتن آن تلاش کند. 

مسأله ای که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد، آموزه های فرهنگی غیرمستقیم ناشی از مشاهده عکس، فیلم و پرسه زدن در شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان است؛ این آموزه ها می تواند ابعاد منفی همچون رفتار ضد اجتماعی، رفتارهای پرخطر فردی و اجتماعی، تعارض با خانواده و قوانین اجتماعی، تمایل به دست زدن به اعمالی با هدف به دست آوردن تجریبات جدید، دوستی با افراد خارج از رده سنی و امثال آن را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین فضای مجازی به صورت عام و شبکه های اجتماعی به صورت خاص، اگر مورد نظارت و توجه کافی والدین قرار نگیرد، می تواند به محیطی خطرناک و بدآموز برای کودک و نوجوان تبدیل شود. 

 

** بنظر شما باید چه اقداماتی انجام شود تا آسیب های کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به حداقل برسد؟

در این زمینه هم خانواده ها و هم دولت و حاکمیت دارای مسئولیت های واقعی هستند؛ در حوزه مسئولیت‌های ملی انتظار می رود تا به سرعت به سمت طراحی و ترویج یک شبکه اجتماعی فراگیر ملی متناسب با نیازهای واقعی و فرهنگ حاکم بر کشورمان حرکت کنیم.

این موضوع یکی از وجوهی است که توسط دولتمردان مغفول واقع شده است و شبکه های اجتماعی که تا کنون در کشور طراحی و توسعه داده شده است، متأسفانه مجموعا روی هم رفته بیشتر از پنج درصد از نیاز مخاطبان ایرانی را پاسخ نمی دهد؛ بنابراین 95 درصد استفاده از شبکه های اجتماعی تا کنون با استفاده از شبکه های اجتماعی غیربومی انجام می شود.

فرزندان برای داشتن فیلترشکن بهانه پیدا کرده‌اند

 مسأله دیگر این است که با توجه به فیلترشدن برخی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار همچون تلگرام و یوتویوب، متأسفانه استفاده از فیلترشکن درمیان نوجوانان و جوانان و حتی کودکان رواج یافته است؛ اگر تا پیش از این هیچ کودک و نوجوانی دلیل قانع کننده برای استفاده از فیلترشکن روی گوشی هوشمندش نداشت؛ امروز دست پیداکردن به شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و یوتویوب که فیلتر است، این بهانه را ایجاد کرده تا کودکان و نوجوانان فیلترشکن روی گوشی خود نصب کنند و متأسفانه پس از نصب فیلترشکن دیگر هیچ حریم و مرزی برای دسترسی نوجوان به محتوای نامناسب در اینترنت وجود ندارد.

بنا بر این یک موضوع دیگر این است که سیاست های کلان در حوزه شبکه‌ اجتماعی به ویژه در مورد لزوم ادامه فیلتر شدن برخی از شبکه های اجتماعی باید مورد بازنگری قرار بگیرد و به این سوال به خوبی پاسخ داده شود که منافع و مضررات فیلترینگ شبکه های اجتماعی چیست و کدام بر دیگری غلبه دارد؛ درحالی که ما در کشور فاقد یک شبکه اجتماعی فراگیر ملی هستیم.

** به نظر می رسد ما نیازمند شبکه های اجتماعی ویژه کودک با نظارت والدین هستیم.

بله کاملا درست است؛ در دنیا علاوه بر انواع شبکه های اجتماعی محبوب، شبکه های اجتماعی ویژه کودکان به تعداد زیاد طراحی و توسعه داده شده است. برای مثال شبکه اجتماعی به نام «اسپات لایت» مدل ساده شده و الگوبرداری از شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده که برای کودکان و نوجوانان بالای هشت سال طراحی شده است.

** تفاوت این شبکه اجتماعی با دیگر شبکه ها چیست؟

تفاوت این شبکه های اجتماعی با شبکه هایی همچون اینستاگرام که برای بزرگسالان طراحی شده در امکان نظارت والدین بر اعمال کودکان و نوجوانان بطور کامل است.یعنی هرگونه محتوای نامناسب با سن کودک و نوجوان در این شبکه مورد پایش و حذف سریع قرار می گیرد. همچنین برای عضویت در این شبکه ها اعلام رضایت والدین ضروری است. 

 والدین باید به محتوای مشاهده شده و به اشتراک گذاشته توسط کودک و نوجوان در فضای مجازی دسترسی داشته باشند؛ آموزش تفکیک فضای مجازی از واقعیت و گوش زد کردن این نکته که هویت افراد در فضای مجازی لزوما با هویت آنها در فضای واقعی یکی نیست به کودکان یکی از ضرورت های این حوزه به شمار می رود. 

 

شبکه اجتماعی دیگری برای کودکان و نوجوانان طراحی شده به نام «پلی کیدز تاک» است؛ این شبکه اجتماعی توسط کودکان بالای هفت سال مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین شبکه اجتماعی دیگری به نام «go babbel»  برای کودکان بالای سه سال طراحی شده است. 
این شبکه اجتماعی توسط گروهبان سابق پلیس بنام «هنری پلاتن» طراحی شده و در حقیقت زمینه کاری این شبکه اجتماعی آموزش استفاده از شبکه های اجتماعی است. همچنین امکان ارسال پیام از طریق کودکان برای والدین و انجام تکالیف مدرسه در بستر این شبکه اجتماعی وجود دارد؛ متاسفانه از آن جایی که تمام این شبکه های اجتماعی با زبان های غیرفارسی فعال هستند، امکان استفاده از آنها برای کودکان و نوجوانان ما وجود ندارد و با توجه به شتاب گرفتن توسعه اینترنت پرسرعت واستفاده از گوشی های هوشمند در کشور ما باید بطور جدی به این موضوع فکر کنیم؛ چراکه نیاز به شبکه های اجتماعی در آینده بیشتر از امروز خواهد بود.

 

اما در کنار وظایف ملی که دولت و حاکمیت در این زمینه به عهده دارد، خانواده ها هم برای حفاظت از کودکان و نوجوانان شان در فضای شبکه های اجتماعی وظایفی دارند.

** در خصوص وظایف خانواده ها بیشتر توضیح می دهید؟

آقای دیوید ام، به عنوان کارشناس امنیت فضای مجازی از شرکت "کسپرسکی" بیان می کند که گفت و گو با کودک در مورد امنیت در فضای مجازی باید در همان سنین پایین شروع شود؛ این نظر درستی است و معتقدم هر خانواده باید مجموعه ای از قوانین خانگی را برای نحوه استفاده کودک و نوجوان را از شبکه های اجتماعی وضع کند و با دقت آن را اجرا کند.

والدین باید در جریان حضور فرزندان‌شان در فضای مجازی باشند

 برای مثال والدین باید به نام کاربری و گذرواژه های همه حساب های فرزندان شان در شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند.

همچنین والدین باید به محتوای مشاهده شده و به اشتراک گذاشته توسط کودک و نوجوان در فضای مجازی دسترسی داشته باشند؛ آموزش تفکیک فضای مجازی از واقعیت و گوش زد کردن این نکته که هویت افراد در فضای مجازی لزوما با هویت آنها در فضای واقعی یکی نیست به کودکان یکی از ضرورت های این حوزه به شمار می رود. 
همچنین باید فضایی فراهم شود تا کودک بتواند درباره تجربیات خودش در فضای مجازی با بزرگترها به گفت و گو بنشیند. 

** به نظر شما وجه سرگرمی برای کودک اولویت دارد یا آموزش؟

از دید کودکان اینترنت یک محیط جادویی بوده که قادر به پاسخگویی به پرسش ها و ابهامات فراوان کودکان است؛ جنبه هایی همچون امکانات چندرسانه ای، فیلم، پویانمایی(انیمیشن)، موسیقی، چت روم ها و بازی های آنلاین، جنبه های سرگرمی فضای مجازی را برای کودکان بسیار جذاب کرده اند، اما این به آن معنی نیست که امکان استفاده از این فضا به عنوان فضای آموزشی وجود ندارد.

 تجربه فراگیر شدن کرونا در جهان نشان داد که در بستر شبکه های اجتماعی، می توان به آموزش کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان پرداخت، منتها باید به این موضوع توجه کرد که موضوع فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی یک موضوع جدید است که دچار تغییرات روزمره و آنی می شود و هر نوع سرمایه گذاری و سیاست گذاری در این فضا باید پیش از آغاز با مطالعات علمی همراه باشد.
 برای مثال براساس مطالعاتی که توسط مؤسسه پژوهشی "پیو" درباره نوجوانان آمریکایی انجام شده است، 95درصد از نوجوانان آمریکایی دد گروه سنی 13 تا 17 سال از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و از این میان 45 درصد آنها گفته اند در زمانی که بیدار هستند، تقریبا همیشه آنلاین هستند. 

تبدیل شبکه‌های اجتماعی از موضوع تفریحی به یک نیاز واقعی

چنین آماری کم و بیش در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و این یک فرصت منحصر به فرد برای ارتباط برقرار کردن و آموزش مستقیم یا غیرمستقیم کودکان و نوجوانان فراهم می آورد. امروزه شبکه های اجتماعی از موضوع صرفاً تفریحی و فانتزی به یک نیاز واقعی و ابزار بسیار ارزشمند برای ارتباط برقرار کردن و انتقال محتوا و مفاهیم به کودکان و نوجوانان تبدیل شده اند.
اگر چه ابعاد تفریحی و سرگرمی شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان جذاب تر است، اما امکان آموزش و انتقال مفاهیم به کودکان ونوجوانان در این شبکه ها وجود دارد، اما آموزش سواد رسانه ای به کودکان باید ویژگی هایی داشته باشد.

 

**رسانه چگونه می تواند سواد رسانه ای را به کودکان آموزش دهد؟

در پاسخ به این پرسش ابتدا مروری بر تعریف سواد رسانه ای داشته باشیم. سواد رسانه ای در تعریف کلی، نوعی درک متکی بر مهارتی است که که براساس آن می توان انواع رسانه و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

سواد رسانه ای می توان به مخاطبان رسانه ها این آموزش را بدهد که از حالت انفعالی و مصرف گرایی صرف خارج شوند و نوع مواجه شان با فضای مجازی، مواجه فعالانه و متقابل باشد و به گونه ای از منافع شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده کنند که این استفاده هوشمندانه و مفید باشد.

** این آموزش سواد رسانه ای باید چگونه باشد؟

آموزش سواد رسانه ای به کودکان در مرحله اول باید نظری و عملی باشد؛ متأسفانه در سال های اخیر به ویژه در زمینه آموزش های رسمی در مدارس با این مسأله مواجه هستیم که رویکرد عمده در زمینه آموزش سواد رسانه ای به کودکان تنها در بعد نظری شکل گرفته که این موضوع کافی نیست و باید به صورت عملی امکان آموزش سواد رسانه ای به کودکان و نوجوان فراهم باشد.

همچنین این آموزش ها باید مبتنی بر نیاز واقعی و واقعیت های روز جامعه شکل بگیرد. موضوع شبکه های اجتماعی، موضوع متغیری است؛ بنابراین هر نوع آموزش کاربردی و مورد استفاده واقعی کودکان و نوجوان، باید مبتنی بر نیازهای روز آنها باشد. 
در موضوع سواد رسانه ای باید به موضوع مهارت آموزی توجه کرد و بر تقویت مهارت هایی همچون نقد و مهارت تولید رسانه ای تأکید شود.

ضرورت آموزش رژیم مصرف رسانه به کودکان و نوجوانان

همچنین باید درباره رژیم مصرف رسانه به کودکان و نوجوان آموزش داده شود. این موضوع در زمینه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و استفاده از گروه ها و کانال های مناسب با نیاز و سن کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار بگیرد.

در کنار وظایف ملی که دولت و حاکمیت در این زمینه به عهده دارد، خانواده ها هم برای حفاظت از کودکان و نوجوانان شان در فضای شبکه های اجتماعی وظایفی دارند.

 

البته مهارت کار با ابزارهای رسانه‌ ای مورد نیاز کودک و نوجوان و گزینشگری رسانه ای هم باید مورد آموزش قرار بگیرد.

در نهایت در کنار آموزش سواد رسانه ای به کودکان باید این مسأله برای والدین به نوعی تفهیم شود که آنها هم نیازمند آموزش ها هستند، یعنی آموزش ها باید معطوف به والدین کودکان هم باشند.
باید در زمینه مهارت کنترل رسانه ها و حفاظت از کودکان و نحوه نظارت بر فعالیت کودکان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی به والدین آموزش داده شود تا آنها بتوانند نقش نظارتی و حمایتی خود را در محیط رسانه برای فرزندان شان اعمال کنند.

** متأسفانه برخی از والدین از آموزش های سواد رسانه ای برخوردار نیستند؛ برای حل این مشکل باید چه کرد؟

ابتدا باید متون و بسته های آموزشی با هدف آموزش والدین تهیه شود و این موضوع به صورت فراگیر در اختیار والدین قرار بگیرد.
 به نظر می رسد آموزش و پرورش دسترسی مناسبی به والدین کودکان و نوجوانان دارد و می تواند در قالب کلاس های حضوری و با ارائه بسته های آموزشی این مهارت ها را به والدین گوشزد و توانایی آنها را در زمینه نظارت و حفاظت از کودکان در فضای مجازی تقویت کند.

علاوه بر این ما رسانه فراگیری همچون صداوسیما داریم که باید بخشی از زمان آموزشی خود را به آموزش این مفاهیم برای والدین اختصاص دهد تا بتوانیم در نهایت فضای ایمن تری برای کودکان مان در بستر شبکه های اجتماعی فراهم کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه هنر شمشادی حقوق کودک در رسانه سواد رسانه ای آموزش سواد رسانه ای به کودکان استفاده از شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوان شبکه های اجتماعی شبکه های اجتماعی کودکان و نوجوان شبکه های اجتماعی شبکه های اجتماعی رسانه های اجتماعی شبکه اجتماعی حفاظت از کودکان استفاده می کنند محتوای نامناسب فضای مجازی کودک و نوجوان آنها در فضای شبکه ها نیاز واقعی خانواده ها قرار بگیرد وجود ندارد برای کودک طراحی شده باید مورد برای مثال رسانه ها آموزش ها سن کودک تا کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۳۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگسازی و ترویج کتابخوانی میان کودکان ضروری است

 غلامعلی حیدری در نشست با معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: برخی آمار حکایت از آن دارد که سرانه مطالعه و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین خانواده‌های ایرانی بالا نیست و باید این فرهنگ از سنین کودکی نهادینه شود.

وی گفت: بی‌توجهی و کمرنگ شدن حوزه مطالعه و تالیف کتاب کودک یکی از مهمترین دغدغه‌های مسوولان فرهنگی است که باید با ترویج کتابخوانی در خانواده‌ها، فرهنگ کتابخوانی را از سنین کودکی نهادینه کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهترین مکان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و باید ارتباط بین خانواده‌ها و کانون تقویت شود.

وی با اشاره به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه‌های سنی مختلف و همچنین پیوند بین خانواده و کانون اظهار داشت: باید برای افزایش ارتباط بین کودکان و نوجوانان با مراکز فرهنگی کانون از تمام ظرفیت‌ها و فناوری روز برای تهیه تولیدات و محصولات فرهنگی استفاده شود.

استاندار چهارمحال وبختیاری با اشاره به محرومیت‌های تاریخی که در این استان وجود دارد، گفت: مردم استان با بصیرت و بیداری بدون توجه به این محرومیت‌ها همیشه پای نظام و انقلاب هستند و باید برای پاسداشت از تلاش مردم همه مدیران و دولت‌مردان از تمام توان خود برای توسعه و آبادانی استان استفاده شود.

بیشتر بخوانید

آغاز دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به حضور پرشور مردم چهارمحال و بختیاری در آیین استقبال از رییس‌جمهور در دور دوم سفر هیات دولت به استان و حضور ۵۲ درصدی مردم در پای صندوق‌های رای افزود: مردم با بصیرت استان به خصوص عشایر غیور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درتاریخ ۱۹ بهمن ماه ساال ۵۷ نیز به تهران رفتندو با امام راحل بیعت کردند.

حیدری با اشاره به نقش تاریخی بزرگ‌مردان و شیر زنانی از جمله علی‌مردان خان و سردار بی‌بی‌مریم گفت: قبل از انقلاب این افراد در مقابل رژیم شاهنشاهی و انگلیسی ایستادگی کردند و این امر باعث شده بود که رضاخان اجازه ندهد که رفاهیات وارد استان شود.

وی به ظرفیت‌های خوب استان از جمله گردشگری، تالاب‌ها و چشمه‌سار‌ها اشاره کرد و اضافه کرد: در دولت سیزدهم برای توسعه استان گام‌های بزرگی برداشته شد و زیرساخت‌های توسعه استان فراهم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • فرهنگسازی و ترویج کتابخوانی میان کودکان ضروری است
  • محفل امام حسنی‌ها رویکردی جدید از احساسات مردم درمناسبت‎های مذهبی
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد
  • تصویب قانون پرحاشیه: کودکان زیر ۱۴ سال اجازه ندارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند
  • ضیافت افطاری امام حسنی ها در نوشهر
  • ماه مهمانی خدا و تلاوت قرآن در مساجد استان همدان
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد 
  • سند فرهنگ نوجوان در همدان نگارش می‌شود